JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

CERITA-CERITA

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Friday, October 16, 2009

tak malu sungguh la..

harini aku lunch lewat.. kol 1 baru kuar makan.. nk tgu org laki pegi masjid dulu.. malas nk rebut2 makan dgn org nk p solat jumaat.. lgpun aku tak rushing nk ke mana2 pun.

sedang dok sedap2 menikmati lunch tu, sorang... sorang lelaki melayu dan biasanye ISLAM masuk ke dalam kedai.. aik? x solat jumaat ke deorg nih? uzur syar'ie ke ape nih? biar betul deorang ni.. masa tu aku mg cnfm itu masa solat jumaat. siap ade sorang mamat tu (around 30's) boleh amek nasi, dan makan kt kedai.. ya allah.. terkejutnye aku.. dah la x pegi solat jumaat, siap tunjuk kat org pulak tu.. kalo ye x pergi solat sekali pun, sila la tapau, jangan makan depan org... yang nak tayang kt sume org ko x pegi masjid pehal?

di sini, aku nampak kerelevenan kerajaan hometown aku, kelantan darul naim yang mewajibkan setiap premis perniagaan tutup ketika solat jumaat.. kalo tak tutup, ini lah jadinya.. terang2 tunjuk kat org yang awk tu x solat jumaat. kt hometown aku, masa solat jumaat, tak ada satu kedai pun dibenarkan bukak, even stesen minyak sekali pun. kalo minyak nk habis pun tunggu la, sape suruh x menghormati waktu ketua2 dan bakal ketua keluarga 'bermesyuarat'?

so mcm mane ni.. kalo ikut aku, aku sound direct je.. tp kt kedai orang.. silap2 haribulan aku kena halau keluar dr kedai pulak sebab mengganggu pelanggan lain :P

5 pengomen tegar:

urji hashim said...

susah gak la nk tutup kdai time smyg jmaat,,mcm mana dgn 0rg agama laen?islam kn adil,,kt klntn p0n rmai k0tt yg x g smyg,,kt2 area bndr mmg nmpk tutup smua nya,,tp try tgk area kmpung2 (trmasuk kg sy,,hehhe) byk je 0rg tua lepak kt kdai k0pi,,jd x efektif jgk laa krjaan negeri h0met0wn kita wt cmtu,,spatut nya mnyeluruh,, itu je pndpt sy yg xsberapa nihh,,ada salah t0lg bt0lkan,,

puan oryza said...

hehehe... tu sebab bile org solat jumaat penguatkuasa pun p solat jumaat jugak.. xde sape nk check.

ala.. setakat tutup sejam tu tak ke mena pun rugi nye.. nk rugi dunia ke nk rugi akhirat.. ehem2.. kan dh kena dgr ceramah tak bertauliah tak pasal2;p

urji hashim said...

jd yg pntg d sini perlu krjasama dr smua pihak,,kn3?mslhnya bley ke 0rg bukn Islam phm dgn tndakan pnguatkuasaan tu??bila d0rg phm nape d tutup mgkn d0rg pk cmni, "aishh,,cmni ke Islam,nk smyg p0n kena pksa2 bru nk g",,cbrn kita 0rg Islam era skrg utk elak salah phm ttg Islam, wasalam

puan oryza said...

kat kelantan ok je... kedai org bukan islam pun sama2 tutup... tu org kate dakwah tu kena berhikmah.. kalo dok bising2 tp x berhikmah tak jadi ape jugak.. lagi org kutuk dan x paham ade...

urji hashim said...

cm mana kdai kt kg tu?Islam k0tt,,dia yg ngaku gitu,,tp kdai bukak je,,ishh3,,siap jual air kt 0rg xsmyg lg tuhh

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U