JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

CERITA-CERITA

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Friday, October 16, 2009

ORYZA SATIVA tu ape?

soalan cliche bile aku bagi email address.. bile aku masuk chatroom pun, ni adalah soklan yg sama.

ORYZA SATIVA tu ape?
ok, utk org selain biologist + biologist yg dh lupe, oryza sativa adalah nama saintifik utk padi.

kenapa ORYZA SATIVA?
nickname ni aku dah guna lama gila.. since i was form 5 (lebih kurang 7 tahun lalu.. aku dh tua skrg okeh). masa tu sibuk blaja pasal nama saintifik kt kelas bio. masa tu cikgu noraini sibuk suruh kami cari nama saintifik ape2. masa tu jarang org surf tenet, maka, cari je kt sumber2 yang ade di sekeliling. dulu, setem ade gmbr padi, pokok kopi, pokok getah, rambutan, etc. among all, nama saintifik padi paling sedap pd pendengaran aku. masa tu pulak sibuk dok buat akaun yahoo mail, so aku amek je la nama oryza sativa tu. biasa la dulu2 taksub dgn pelajaran tahap gaban. aku ade banyak email akaun semata-mata nk guna mcm2 nick. lagi satu nick aku adalah kalium heksasianoferat. gile payah nk sebut.. rase2 leh tersyasyul x?

kenapa ORYZA SATIVA kekal sampai sekarang?
satu- dah biasa
dua-ramai kawan2 tau email nih (email usm ni mcm hiasan je utk aku.. huh~~ nk attach file besar2 baru guna eail usm)
tiga-aku kan dr kelantan, kt umah aku ade sawah padi ape.. so ape salahnye aku guna.. kire asal usul aku jugak tu
empat- aku nak ikut resam padi, makin berisi makin menunduk, bukan makin nak mendongak ke langit..
lima-kalo aku bukak akaun lain pun, cnfm aku lupe ape aku punye ID (mcm org tua!)

adakah sudah terjawab soklan2 tentang ORYZA SATIVA nih?

2 pengomen tegar:

Nadiah Sidek said...

hehe...akk pun smpai skrg duk ingt oryza sativa tu adlh padi cuma tak tertanya lak knp farhana guna nama saintifik padi tu

cik oryza said...

skrg dh dapat sebabnye kan;p siap penjelasan lanjut tu;p

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U