JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

CERITA-CERITA

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Thursday, October 22, 2009

aku dan guru bahasa

sepanjang pengkibatan aku dlm arena pendidikan, ade 3 bahasa yang aku belajar.. tp yang peliknye, trend guru2 bahasa melayan/mengenakan aku lebih kurang sama je, teruama bila pengajian di peringkat tinggi (instead of lower form dan skolah rendah)

bahasa melayu
dua tahun aku kena seksa dgn cikgu bahasa melayu aku, iaitu masa form 4 and form 5. aku nih jenis kuat suke menguap dlm kelas dulu.. bukan ngantuk sgt pun, tp ape org kate? kurang oksigen yg smpai ke otak.. wallahua'lam la tu kan... huhu (tapi paham2 je la ape jadi kalo budak sains blaja sastera kan... huhu)

kelas pertama masa form4 lagi cikgu dh perasan aku suke menguap...kelas pertama aku mmg ngantuk-gile-tahap-takleh-bukak-mata.. masa tu pulak blaja komsas, waktu tengahari pulak tu.. dan ayat paling best dia akan bagi kat aku adalah "FARHANA, SY NAMPAK AWAK MENGUAP TADI.. BANGUN JAWAB!" huhu...aku pun bangun jawab jugak.. walaupun mmg aku smpai sakit kepala tahan menguap tu.. hentam je la nak jawab ape pun.. dan aku sendiri tak paham aku jawab ape sebab aku sangat mengantuk.. uhuhu.. yang magicnye tu, jwpn aku betul lah!!! tepat pada sasaran! gile hebat.. aku terkejut sampai hilang mengantuk.. perghhhhh

masa aku 1st year pulak, kami diwajibkan amek bahasa melayu level 400 (tahap tertinggi dah ni...huhu) cikgu aku pulak jenis garang gile.. aku yang mmg x suke blaja bm ni jangan harap la buat revision masa masuk kelas... ade skali tu blaja kata kerja transitif/ tak transitif.. ape lagi.. blurr je la... org lain pun sama yang x tahan tu.. maklumla, kami ni byk lagi benda lain nak kena buat.. dgn test melambak, lab report lagi.. terlupa atau sengaja lupa la jawabnye;p
bila puan tu soal, sume buat gaya terpinga-pinga (mintak simpati la konon).. akibatnye, sejam lebih kami kena dgr ceramah motivasi.. huhu..

sebelum keluar, puan tu suruh bagi contoh ayat bagi 2 jenis kate kerja ni.. aku ni dh la xde idea, aku bantai bagi ayat "murid itu terdiam setelah dimarahi oleh guru" aku mmg xsedar ayat tu sindir puan tu.. mmg xde niat pun! puan tu pun terangkan yang dia bukannye nak mrh sgt bla bla bla... aku dh pelik, apsal dia bg statement mcm tu.. ayat kedua aku pun ala2 menyindir dan aku x sedar jugak! ape punye budak la aku nih!

kuar2 kelas, kwn2 aku siap pegi kt aku dn 'puji' kononnye aku ni berani nk sindir puan tu.. hish! xde niat tau!

bahasa inggeris
ni kat usm... rasenye english level 3 kot.. nama pengajar tu cik fauziah kalo x salah.. orgnye lembut je.. suke senyum gaya sweet2 gitu.. hobi dia, suke suruh org baca karangan dlm buku kuat2 dlm kelas...yang paling best, dia akan kate.. "ok, now who want to read the next paragraph?" -sengap, sume xmo baca- "hmmmmm.... (smbil mata melilau keliling kelas.... dan senyum sweet dia tu) ok noorul!" hah! aku mmg dah agak.. kalo sehari tu aku tak kena baca mmg x sah.. ape la yg dia suke sgt dgn bacaan aku pun aku tak tau.. huh.. redha je la... haha

bahasa arab
aku amek bahasa arab kat usm sebagai opsyen.. level 100 dan level 300 org yang sama, ustaz zaid.. kejenye? buli aku je.. teruk sungguh! haha.. aku mmg mangsa guru2 bahasa.. kenyataan yang xdpt disangkal lagi...ustaz ni suke soal dlm kelas, dan soklan aku gaya payah.. tak aci tau.. org lain dpt yang senang je.. siap masa presentation level 1 aku punye slide lain pd org (org lain x guna slain just bawak gmbr cite pasal keluarga saya 'usrati') dh la aku present last sekali, hari khas pulak tu aku sorang2...sabo je la.. siap present tu bole pulak dia buli aku dgn soal semua org pasal presentation aku... haruslah org puji... depan tuan dia kan.. huhu

bile masuk level 3, ustaz mule ckp arab dlm kelas... mase level rendah xcakap pun tau... aku pun terhegeh2 la nak tangkap ape dia jawab.. lastnye penat nk dgr, aku merepek kt kawan sebelah aku tu,... sambil tutup mulut dgn tgn macam mami jarum tu, mule la membebel "asyik2 cakap arab.. asyik2 cakap arab... sy tak paham tau tak!" huhu.. selambe sesukahati aku je... ustaz nampak aku dok membebel masa tu.. dr depan terus soal "ya farhana... kenape? kenape" (ni aku dh translate tau!) aku pun menjawab la.. aku kate "ustaz, ustaz cakap arab sy tak paham tau tak..." huhu.. ustaz aku gelak je... haha.. "la... awak kan dah level 300.. bukannye 100 mcm dulu" huhu.. malunye aku... tp lastnye aku leh cope la masalah aku tuh.. tp makin galak pulak dikenakan... huwaaa

*genetik ape dlm badan aku ni smpai cikgu bahasa suke kenakan aku?

0 pengomen tegar:

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U