JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Showing posts with label daily life. Show all posts
Showing posts with label daily life. Show all posts

Friday, November 18, 2011

tingkap kereta kena pecah

wah lama betul tak update blog ye! malas bebenor! huhu bile update, terus cite tak best pulak tu

ni cerita pasal kete suami sy kena pecah.. kejadian malam tadi. bila dia nak pegi keje pagi ni, tengok2 tingkap sebelah co-driver dah pecah.... boleh pulak call sy balik ckp nk naik kete saya.. MANE BOLEH!!! orang ade appoinment kt klinik la hari nih...

so dia naik balik ke rumah.. bincang sikit2, dia akan anta sy ke klinik, dan dia akan pegi buat report polis.... settle masalah..

bila siap, suami sy fetch sy dr klinik..

eh masalah pulak.. skrg musim hujan.. takkan nak biar kete terlopong mcm tu kan? kena ganti cermin cepat2 nih.. suami sy x punch card pun lg dr pagi... huhu so sy cadangkan dia anta kete ke kedai, sy follow belakang.. nanti sy tunggu la kete tu siap.. ok setel masalah.. rm110 jugak la melayang ganti cermin.. huhu

rupenye masa suami sy buat report tu, dh ade 2 org dtg report yg sama... memang pencuri buat operasi sungguh malam td nih!

nasib baik x byk yg hilang... duit syiling sposen2 yg simpan buat byr tol je kena curi... kira kerugian sikit je la.... alhamdulillah...

ni la risiko dok umah flat... xpe2 dah dekat nk pindah pon... goodbye flat!!!

*gambar bukti xde sebab sy xde di tempat kejadian pagi tu ;p

Tuesday, July 27, 2010

saya betul-betul rasa saya tidak dilahirkan untuk menjadi seorang guru!!!

aku x cite aku xdapat keje interbiu yang 1st tu.. xpe... ade hikmah.. kak apai yg dpt keje tu pun kate mungkin xlama.. haha.. tak tahu nape okey!!!

berikutan tak dapat keje tu, aku pun balik kampung.. tibe2 kak shila offer jadi guru ganti. tapi cikgu tu pun dh bersalin 3 minggu lepas. so tinggal 5 minggu la.. tu pun dia called dh hari jumaat.. hehehe pung pang pung pang, interbiu yg patut hari isnin delayed ke khamis. aku pegi la interbiu tu. seminggu lebih lepas tu baru la deorang call. lama amat! aku pon dh give up!! tibe2 semalam deorang call, harini aku pun memulakan tugas sebagai guru

dulu, aku pernah jadi guru tusyen, aku tak suka. aku fikir mungkin sebab student tu tak pandai. tapi, untuk hari ni, aku tak suke jugak. aku rasa tak hepi pun mengajar. jadi mcm satu benda yang aku kena buat dengan sangat terpaksa. gila kan kalo ade cikgu mcm nih??

so aku membuat satu conclusion bahawa aku memang tak layak menjadi guru. wat naya kat anak murid je... tau tak, balik2 td, aku dh terbongkang tido smpi maghrib. pastu mlm ni kejenye menangis je sebab stress sebab x suke.. bole x mcm tu????

dalam perkiraan aku, masih ada 13 hari bekerja yg aku kena bertugas. next week memang totally minggu aktiviti yg tak payah melajar (YAHOOOO!!! YABEDABEDU!!!!! mcm aku ni student kan still xsuka bila ade kelas?) so tinggal 8 hari utk mengajar.. ya allah, mudahkan la keje aku ni, kuatkan la semangat aku:(

Monday, July 19, 2010

happy birtday kak jenny

saya sekarang melaporkan hari jadi kak jenny yang ke xx.. sambutan telah diadakan pada 7 july lalu, tapi sy baru nak report harini.. sorry la ye, reporter bizi sikit;p


pada hari kejadian, aku, kak apai n kak jenny telah pergi ke tesco dan pasar taman tun sardon utk beli barang2. plannye nak masak nasi minyak, daging kicap resepi baru, acar dan sambal udang (tugas kak apai).. jemputannye pulak adalah aim, azraa dan wanie.

lepas penat bertungkus lmus, inilah hasilnye:


ni pulak cheese cake tajaan kak apai dan kek telur dadar hasil usaha azraa... layan kan jela kek telur dadar tu;p

cheese cake sedap, kek telur dadar pun sedap!!!huhu

Friday, July 2, 2010

the first job interview ever in my life


huh! umur 25 thn baru pergi 1st job interview... apekah??? tapi gitu la aku... baru 1st time pegi job interview semalam... kat sebuah kolej di kepala batas, post rahsia;p aku tahu ade job vacancy kt situ pun sebab kawan yang bagitau.. at 1st kawan yg applied, then org HR deorang called, siap tnye lagi, ade x kawan2 yg kelayakannya sama ngan kawan aku. maka aku la 1st choice kawan aku tu.. malam isnin jugak aku hantar resume and cover letter thru email.. pagi esoknye, mata belum celik betul lagi org tu dah call suruh dtg interview pd hari khamis.

nak kate ready x ready sgt.. nak kate x ready, ade la baca sikit2..tu pun buat syarat aje..

memandangkan aku ni memang x familiar langsung dgn seberang, maka kami pun bertolak awal.. plan asal pukul 12-dan aku tak nak makan pagi tu. biasa la.. kalo aku dah gelabah gabra segala macam perasaan, sume yg aku makan pun keluar balik;p tp nak dijadikan cerita, masa nak amek kasut dlm drawer tu, tengok2 kasut aku dah menggelupas kulit... eiiiiii sakitnye hati makcik!!! xpela.. pakai selipar, then beli je la ape2 kasut yg ade kt tesco tuh..

pukul 11 aku dh keluar semalam.. cari kasut kt tesco.. ade satu kedai kasut kt situ.. disebabkan benda nih tak ade dalam perancangan perbelanjaan (campur duit dlm purse tak berapa nak cukup) jadi aku pilih yg murah2 aje.. kasut aku harganye rm19.95 after 50% less.. 50% you!!! 50 %!!!!!


lepas tu aku makan2 (tetiba rase nk makan) dan fetch kak apai kt skul.. hujan amat la lebat semalam.. tapi masa otw tu kurang sikit.. sampai kt sana awal gila! tu pun dah siap call kawan tnye jalan.

aku tunggu turn aku sikit punye lama daaa... dr gelabah dah jadi tak gelabah.. dah siap boleh berangan dgn budak yg tunggu sama2 kalo dpt gaji nanti nak buat ape bagai.. huh! jauhnye perancangan..

aku ni kira 2nd last candidate startr kol 230.. aku masuk dlm 345 gitu, kol 4 dh setel.. yg 1st lama gile.. 40 minit.. pastu makin kejap, makin kejap... turn aku, deorang dh bosan kot.. siap tnye cita2 aku masa mula2 habis spm since my spm result tak menunjukkan aku amek kimia sekarang.. sepatutnye ape? dktor la.. ko tahu aku jawab ape? dengan selambenya aku jawab "tak boleh.... kalau sy jadi dr, saya akan pengsan terus bila tengok darah" org tu gelak aje.. siap bole bercerita pasal anak dia yg x nak jadi prof jugak tuh..

overall, interview semalam lebih kepada sembang2 biasa aje..may be deorang nk tengok personaliti.. pada aku ade satu je soklan kimia..memandangkan aku nih kimia analisis masa degree, aku tak amek semua level kimia organik, jadi mcm mane aku nk mengajar nanti sebab tu kolej utk budak dip farmasi, nursing etc.. jawapan aku senang aje: untuk sapa2 yang ade basic kimia organc, tak dela susah sangat nak start blaja balik... pas tu aku bagi la contoh research aku.. tak pernah jugak blaja dulu.. tapi bile kite enter field tu, kite kena belajar... hahahahha hentam je la.. ade rezeki ade... tak de balik kampung tanam jagung

Thursday, July 1, 2010

kenduri durian

kejadian semalam... baru sempat nk update hari ni..


semalam kali telah buang tebiat pegi makan durian.. kak zati yang mengidam.. bff kak zati, kak husna haruslah ikut serta.. kak jenny merangkap pemandu pelancong.. dan aku sebagai penyibuk sahaja sebab dh bosan amat dok kat bilik... nak packing malas.. nak study laaaagiii malas!

kami bertolak dr usm around 410 ptg.. rancangan asal nk pegi anjung indah.. dimana? kami pun x tahu.. gamble je.. yg pasti kt balik pulau.. so jalan punye jalan, x jumpe... dh kt tengah2 hutan, banyak la pulak pokok2 durian.. kedai2 yg jual durian pun byk.. kalo kt hometown aku atau kmpung ayah, durian hanya dijual dan diangkut balik terus.. lain pulak keadaan kat balik pulau nih.. ko masuk kedai tu pilih buah... ckp sama ada nk mkn kt situ atau nk bawak balik.. kalo mkn kt situ, tuan kedai akak bukak kan.. (almaklumla, uncle tu tau org mcm aku nih xreti bukak durian) kalo pilih nak makan kt kedai, sila la duduk mcm kita biasa duduk kt kedai2 jual tom yam tu. xlama pas tu dia serve la.. fresh dlm kulit.. pastu bagi air segelas sorang...

maka jamu la selera bersama teman2 anda.. aku yg x minat durian jadi minat.. haha! mule2 uncle kasi sebijik je(kedekut! ingat ktorg tak dapat nak habiskan ke) sekelip mata je habis yg sebijik tuh.. sikit sgt bilangan ulas dlm tu.. so kami order lg satu... lepas buah yg kedua aku surrender... org lain teruskan lagi perjuangan ke buah yang ketiga... alamak! kalah teruk!! pemenang adalah kak zati.. uish! x sangka dia suke durian sangat2!

uncle tu siap bagi buah rambutan suruh try tu.. aku pun beli la sekilo.. (konon mcm suke la.. padahal yg ayah dok beli pon sebiji dua je aku makan) uncle tu siap bagi sekilo stgh pulak tu.. (aduh!!! aku bukannye hantu rambutan pon!xpe.. kite sedekah la nanti)

pas settle2 sume kami pun balik. total kami mkn rm40.. sebijik rm12, rm11 & rm12.. cmpur air kot lg 5hengget tu..




Tuesday, June 29, 2010

finally.... alhamdulillah...


yeay!!! semalam aku dh selamat mengsubmit thesis aku yang terchenta! goodbye thesis.. selamat bercinta dgn orang examiner pulak... kalo ade salah, ko jangan bagi examiner perasan yep...

dlm pukul 930 pagi aku dh kuar pegi breakfast ngan kak jenny. pas tu pegi amek tesis aku yg difotostat tu yang berharga rm122.. aduh.. pokai aku:(

pastu pgi skul utk amek tanda tangan supervisor aku dgn dekan dan anta 6 copies tesis kt skul.. dekat pukul 12 la baru setel urusan kt skul... pastu aku pun pegi la ke ips utk bayar yuran dan anta 4 copies ke ips. ramai gile manusia nak bayar yuran!! sampai aku kena patah balik, smbung beratur pukul 2. aku pegi pukul 210 pun barisan dh panjang.. pukul 4 baru setel tau..

perghhhhhh!!!!! penat gila hidup semalam.. malam aku tido dengan lena sekali la:)

Thursday, June 24, 2010

betul2 la alkisahhidup...

nak dijadikan cerita: semalam exlabmate aku, megat called. mitak tolong amekkan surat di IPS, dan pass pada dr.. dia di penang utk icyc. dr pun pegi jugak.. aku kedekut, xnk bayar tuk conference, maka aku x join..ok, megat mintak passkan awal2 kt dr.. ok fine.. barita faham..

sebuta-buta pagi lagi aku dah bangun siap2 nk pegi ips.. bukan ape, kalau tertido, habis la... surat megat entah ke mane, aku ke mane, dr ke mane, IPS ke mane...so 750 pun aku bertolak.. huhu.. bajet mcm IPS jauh gile aje.. actually aku bajet office bukak pukul 8 pagi oke... punye la awal aku sampai, kete pun baru ade dua tiga buah je parking kt bawah IPS nun.. nak pariking melintang tengah jalan pun bole tau! then aku pun mula la mendaki tangga IPS nan tinggi tu. siap tekan no giliran terus tu.. xpernah lagi aku dpt no 0001, tibe2 harini dpt.. maka melopong la aku kat IPS tu sambil tengok org lalu lalang.. pukul 8, x bukak lagi.... 8 10 kot.... juga tidak.. aduh... dah gelabah nih!! megat ckp jmpe dr pukul 815..mcm mane ni??!?!! baru la aku ni terhegeh2 pegi kt pintu tengok waktu perkhidmatan dia.. PUKUL 830 kooooooooo!!! aduh... mcm mane nih.. mula la nk call megat bagi laporan...

suddenly, alhamdulillah, makcik tu pon bukak la kaunter... masa tu dlm 820 kalo tak salah.. so siap urusan tu, dr pun called bgtau dia tunggu di tepi jalan.. ok fine.. aku pun amek surat tu, amek kunci kete, pegi kt kete dr... purse tinggal la dlm kete... aku sbnrnye plan nk pegi beli breakfast lepas pegi ips tu sbnrnye..

pegi2 kt kete dr, minah sharon tu ade dlm kete dr.. eh apekes? rupenye sharon nk ikut jugak dr pegi conference... dr pun invite la aku.. alamak!! habisla breakfast aku!!! aku pun bagi alasan.. "dr, sy x bayar pun dr" "takpe, u masuk dengar je" aku tengok bawah, aduh... aku pakai slipar preh2 je nih.. slack coklat, tshirt hitam.. mcm hape je.. malunye nk masuk conference mcm ni... dr dok ajak pegi... hurm... hentam je la... aku pun mintak dr tunggu so that i can go to my car n take my purse...

wah ape lagi! harini naik accord dr la aku! duduk belakang lak tu... macam mem.. huhu..

sampai2 je kt sane, masuk dgr plenary (betul ke salah tah aku eja ni) session.. mende tah dia ckp.. xfaham aku.. mujur dr bagi abstract book kt aku.. maka aku pun dgn seronoknye dok baca (baca la sangat!) abstract book tu.. habis session, kami keluar.. start session masuk balik.. bosan, keluar pulak... gitu la keje kami... lagi teruk , bosan lagi, pegi ladies!!!!

pukul 1215, dr ajak balik... aku ni dh terbayang makanan dah ni... dh la cita2 nk breakfast pagi td hancur berkecai.. cita2 nk tido pukul 10 pun x tercapai jugak... sengih lebar la aku bila dr ajak balik... hehe..

otw balik tu, dr mintak suggesstion nk makan kt mane.. dia nk belanje... wah!!! terkejut nih!! terkejut!! dah la dpt naik accord, dibelanja lunch pulak! aku mane nk tahu kedai2 area ferringhi and town (kecuali restoran tarbush yg bole tahan mahal tu je).. sharon lagi la xtahu.. so dr bawak kami ke restoran hameediah kt town tu.. (act dekat ngan chowrasta... tp tu la aku ni pegi chowrasta pun balik makan kt bilik jugak!) so dr la belanje... alhamdulillah... murah rezeki harini.. tq dr:)

pas makan tu balik la.. nk tido xleh tido, nk betulkan tesis xleh betulkan.. rase nk demam pun ade.. isyk.. mengada la pulak!

gitu la aktiviti aku harini... xpe la kan.. takkan nk derhaka kt dr pulak;p

gmbr atas: slack coklat+tshirt hitam.. aduh... mcm dtg dr mane aje
gmbr bawah: memperkenalkan slipar preh2 aku.. teruk betul la..

Monday, March 15, 2010

adik aku dan final year projek nya

ingat tak cerita pasal adik aku tak leh buat fyp tu? hahahah.. yang sampai menangis nagis sebab tak leh buat fyp tu.. tahukah anda bahawa hampir satu dunia dah tahu dia ni tak leh buat fyp dia tuh.. aduh laa... kuat sungguh promotion! bukan setakat aku, mak ngan ayah je yang tahu, maksu aku kt perak dh tahu, sepupu aku kt kl dh tahu, sepupu yang lagi satu pun dah tahu.. pastu dah kate xleh nak build system, aku pun mula la tanye kawan2 yang kwn dgn programmer.. konon cable aku kuat gile la kan... sape kwn2 aku yang dh terlibat dlm kes adik aku nih??
  • sangeetha-kawan kt asrama aku sebab dulu dia amek master computer science, tu pun dia nak tnye kawan2 dia jugak
  • iffah, kawan skolah aku yang skrg jadi cikgu it
  • nabil-aku tnye kot ade kwn yang tahu proggramming
  • syaz-kawan skolah aku, dia amek tesl, tp dia tanye kawan dia, kwn dia pulak tnye kawan yang lagi satu.. adoi.. dh brape degree tah!
  • kak nani-sebab kakak dia amek programming kat um nun
  • rumaizah-nanti dia nk tnye kawan blogger dia pulak
total up, min 10 org yang tahu pasal masalah fyp adik aku nih!!!

adik aku pulak? huh tahap give up dia tu mmg tak terkata... mak aku mmg x larat nak bagi semangat dah.. sampai mak aku pun give up nak bagi semangat... ahahahhaha aku jugak la setia memberi semangat kt dia (ecece)

kawan dia pulak siap bagitahu kakak dia yg adik aku nk terjun bangunan, mak dia pulak siap nak buat air yasin dh utk adik aku.. hadoi la... kesian kat sume org tahu tak...

hari ni sepatutnya dia anta draft thesis dia kt supervisor(sv), tp dia pegi bilik sv dia, bukak2 pintu pegi menangis lak kat encik tu.. adoi la adikku.... sabo je la...

nasib baik la encik tu tolong rebuild kan sistem dia... hurm.. lastnye dapat la jugak.. dr tanak pegi present tu dh tukar la nak pegi present nanti.. draft thesis tu dia anta lambat sikit la...

mak aku pun lega dh la dgr berita ni... siap xmenyempat2 nak letak fon nk bergossip ngan ayah..

Sunday, March 14, 2010

dunia sengal aku

setelah seminggu aku bertungkus lumus menukar kelajuan penulisan thesis dr kelajuan kura-kura ke kelajuan cahaya, maka aku dengan poyonye mengisytiharkan hari ni hari cuti aku.. maka aku pun mula la menguruskan kerja2 suri rumah tangga aku yang terbengkalai...

tenangnye hidup aku bila diri tak dibelenggu buku2.. heheheh... malangnye, bile aku nak tido je aku mula la terbayang2 keje2 aku.. ceit! harini hari cuti la!!! isyk!

terpaksa la aku bukak buku, belek2 kejap utk puaskan hati.. lepas tu gatal tangan nk plot graf yang aku x buat lagi... eh buruk beno pulak graf tu.. aku nk explain mcm mane tah nanti... dan aku pun give up, off laptop, tutup lampu, bukak spek, naik atas katil, tarik selimut...

taaaaaappppiiiiii kaannnnnnn hantu graf tu mengganggu tido aku!!! aku dok fikir2 apsal graf aku cmm tu, aku nk explain ape? nti dlm paper aku nak cakap ape pulak.. dush! dush!

tibe2 aku terfikir sesuatu!!! ape lagi, aku bangun, on laptop balik, buat graf lagi skali dan TAAADAAAA!!! anggun sekali graf aku... hehehe... aku dah ade reason nak bagi.. dh senang hati, aku tulis blog la pulak... isyk3

Thursday, March 4, 2010

dentist

ramai org takut dr gigi kan? haha... aku sebaliknye! aku suuuukeeee dr gigi... pd aku cabut gigi, tampal gigi, cuci gigi, bukan satu benda yg menakutkan:) nak buek mcm mano aku ni dr kecik ayah aku dok latih kalo org tnye "nanti besar nak jadi ape?" jwpnnye "dr gigi" lagi satu, igt tak dulu2 mesti ade nurse/dr gigi pergi skolah? deorang akan check gigi, cabut gigi, tampal gigi dan ajar gosok gigi. setiap kali deorang dtg, aku ni akan dipanggil utk dicabut gigi.. dah jadi terlampau biasa sangat dh dgn operasi mencabut gigi ni... aku pun pelik apehal la nurse ni suke benar cabut gigi aku dulu..

tp masa aku djh 1 dulu ayah aku je yg cabut gigi depan tu... aku goyang gigi tu dlm 2,3 hari, pas tu ayah aku cabut la... aku dok tnye kawan2 aku pun, sume dok kate mak ayah deorg je yg cabut gigi depan tu... anak aku nanti x tahu la mcm mane.. aku berani kalo gigi dicabut, tp aku takut nak mencabut gigi org oke!

bile masuk skolah menengah pulak rutin check gigi tu diteruskan.. siap pegi hospital lagi.. kawan ayah yg buatkan.. huh! tak de maknenye nak takut. uncle tu sempoi je.. nak takut hapenye..

sebelum aku pakai braces, aku kena cabut 4 batang gigi. every week aku pergi pusat kesihatan untuk cabut gigi.. lagi la aku excited! mcm best lak main cbt2 gigi ni... siap ajak org lain join cabut gigi tu.. hehe tp masalahnye kawan aku ni punye la takut nak cabut gigi.. rasenye smpi xleh tdo haritu.. aku tukang gelak je la... hehe

semalam aku ngan kak apai pegi cuci gigi, tibe2 nurse kate ade lubang n swoh dtg hari ni.. ei.. penat je aku pegi harini.. dr kate xperlu.. sebab susah nak tampal... huwaa... kuciwa!!!

Sunday, February 28, 2010

kak nor melancong di penang!!

sepupu aku, kak nor telah melancong di penang sempena cti 3 hari ini... dia sampai kt Butterworth lbh kurang pukul 3, aku pegi amek dia kt sana dgn feri (bukan aku bawak feri ok!) dan patah balik ke penang. hari pertama, kami jalan2 kt ferringgi... tengok org main paracute, jet ski sume, then malam jalan2 kt pasar malam yang panjang tu... rase mcm nk tercabut tumit kaki aku tau!





2nd day, impian nk pegi bukit bendera tak tercapai sebab tgh renovate lagi... asik2 renovate je... kesian pelancong aku tau... so kami lepak2 kt pnti shamerock sebelum bergerak ke toy museum... penat sungguh bergaya kt toy museum tu... huh.... (nabil belanja tau!!! tq nabil)






ni dlm toilet tau... huhu

pastu jalan2 kt chowrasta.. huh!!! penat suuuuuuuuuunnngggggggguuuuhhhh! mcm nk tercabut buku lali aku!!!

petang lak, jln2 kt pdg kota... siap mkn pasembor tu... pas tu jalan dan jalan dan jalan lagi...


ha... aku pun dh penat edit gmbr... maka tamatlah cite aku kali ni:p

Thursday, February 11, 2010

tak canggih tak pe.. asal kerja setel:)

setelah seminggu aku ni sakit kepala sebab memikirkan masalah printer aku yang tak boleh nak guna tu, akhirnye alhamdulillah hari ni selesai gak masalah aku..

kelmarin dan semalam, sibuk la aku dok msg budak yang tampal iklan kat kafe yg kononnye bole format laptop, tapi once aku bgtau nak mintak installkan printer, terus diam.. aku called pun x jawab tu... aduhai... aku bayar la nanti.. bukannye aku suruh buat keje free pon.. aku masuk toilet pun bayar ape?

selepas aku mengangis beround2 mengenangkan nasib diri, aku tnye mr megat hasnul zamani, di manakah aku boleh format laptop yg murah dah cepat (dh la kedekut, x sabar pulak tu!) so dia cdgkan bagi dia tengok dulu...

aku pun pagi ni bertungkus lumus la angkut segala mak nenek aku pegi skul.. tinggal kat megat.. last2 megat kate sbnrnye printer aku x support windows7.. eh, windows7 x support printer aku.. ceit! tuan kedai telah menipu aku! berdosa tahu!

sbnrnye driver dh bole donlot kt tenet, tapi, masalah skrg ni adalah driver itu tak guna.. xleh nk run pun... HAMPESSS!!! so aku pun ckp la kat megat, buat la ape yg patut.. ganti la ngan vista ke xp ke.. takkan la sebab windows7 aku kena beli printer baru kot? bukan murah jugak printer nih.. aku beli yg laser memandangkan bilik aku ni kdg2 jadi kedai percetakan...

tgh aku dok makan malam pada pukul 6 ptg dgn kwn2 aku, megat called.. laptop dh setel.. alhamdulillah.. hentam la vista ke ape ke... asal keje jalan.. aku beli laptop ni nak buat keje, bkan nk cari teknologi mane pun (ewah... semangat lak tetiba).

jadi sekarang aku sedang meggunakan windows vista.. ok je.. tengah2 antara xp ngan windows7 dan aku hepi menggunakan vista.. paling best megat x amek upah.. nanti pandai2 la aku belanja dia makan kt kedai mamak;p

tq ye mr megat

Thursday, January 28, 2010

nak kulit cantik la konon

aku ni, mmg dr zaman skolah2 lagi suke baca majalah.. masa zaman skolah dulu, aku ngan adik aku share beli majalah remaja.. dlm tu ade banyak petua nak kulit lawa... aku ni ape lagi tiru la.. org suruh tepek pisang kat muke aku tepek.. orang suruh aku tepek kubis hancur kat muka pun aku tepek jugak.. paling slalu aku buat, aku tepek beras goreng yang dihancurkan dan dicampur dgn telur putih.. mak aku sampai dh xlarat nak geleng kepala dah sebab aku x serik2 nak cuba.. aku pun tak tahu apsal aku ni x bosan2 nak mencuba.. haha

setelah lama aku tak buat perangai, baru ni dtg balik dah penyakit aku.. baru ni kan cite nenek kebaya.. kan masa iklan tu ade cakap cara nak dapatkan kulit yg sentiasa nampak muda; carrot hancur+tepung jagung+telur, tepek kat muka jugak. aku pun ape lagi terus pegi tesco beli carrot. parut2 kasik hancur, pastu tepek la kt muka aku.. bertahan je aku dgn bau hanyir telur tu... tp aku nih hangat2 tahi ayam je.. buat skali, pas tu lupe..

latest, aku tak ingat, kat mane aku baca pasal satu petua ni..kalo nak kulit cantik mandi ngan susu.. susu apekah aku lupa.. lagi best kalo guna oat sbg scrub.. mix skit ngan susu tu, tadaa!!! sudah jadi! hari ni aku xde aktiviti waktu ptg.. nak study pun ade aura malas.. aku pun pegi kedai beli susu.. umum mmg mengatahui la aku ni tak minum susu lembu tu... (sedara aku sendiri cakap masa aku baby aku tak nak terima susu lain selain susu mak aku) erk... nak amek susu mane nih? low fat ke? full cream ke? "low fat tu utk org nak diet... apekejadahnye aku nak amek low fat.. nak sapu kat kulit je pun... amek full cream la... lebih cream cepat sikit putih.." punye la lama aku dok fikir depan peti sejuk kat kedai tu.. huhu

balik je bilik aku amek oat aku yang dh setahun aku tak makan.. xsuke! xsuke! buh dlm bekas, masuk dlm bilik air.. mula la aktiviti aku.. scrub la konon.. punye la aku enjoy mandi.. dkt 45 min aku dlm bilik air.. aku x fikir dah jiran aku nak masuk toilet ke x...yang penting MISI!!

siap mandi aku lepak2 kat bilik.. nak solat maghrib aku masuk la balik bilik mandi tu utk amek wudhu. masuk2 bilik air, bilik air aku ade bau satu macam.. macam aku kenal je bau nih.. tp bau ape tah... lepas cube recognize bau ape, baru la aku tahu.. itu adelah bau muuuuuunnnnnnnnnnnnnn...........................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! mesti susu tu dah react dengan bakteria dan hasilkan bau yang sangat tak best ni.. yek! wek! siap oat berterabur rata riti blkg toilet bowl sebab aku mandi tdi x pakai spek.. jenuh la pulak aku jirus oat2 yang bertaburan tu.. tapi bau masam ade lagi.. CUCI TOILET LA JAWABNYE!! HUHU! aku tuang je sabun cuci toilet tu atas lantai.. dah lama aku x cuci toilet sbnrnye.. x kuasa aku nak cuci toilet, org sebelah sedap je guna...

tapi kulit aku jadi lembut la pas mandi susu ni... next tym leh buat lagi.. test susu low fat pulak;p

Tuesday, January 5, 2010

mari berpicnic!



hari sabtu lepas, 2 januari 2010, aku, kak apai, kak jenny ngan waheeba telah pergi berkelah... plan asal, nak duduk tepi pantai.. sebab? aku mmg suke dok tepi pantai.. tapi, rancangan terpaksa diubah serta merta...

aku nih bukan main lagi beli roti, beli tuna, beli juice, konon2 nak makan tepi pantai.. dok sedap2 menikmati makanan nih, dtg la 'seseorang' mendekati grup kami nih.. kulitnya hitam. mata merah2 sikit.. dia merepek ape, tah lah aku x dgr... tp dia claim yang dia muslim.. so what? sesama ahli keluarga pun boleh saling berbunuh.. ni pulak org baru jmpe tepi pantai... aku bukan la nak bersangka tak baik, tp dr segi peampilan, percakapn yang merapu tuh, keselamatan diri perlu diutamakan..

ok smbg balik cite.. mula2 dia merepek kami buat x dgr.. ppas tu dia pegi blkg buat ape tah... pas tu dtg balik merepek lagi.. mata berair mcm baru pas nangis... apekedehal? nak roti aku ke ape nih???

disini aku perasan dia dok ulang percakapan yang sama.. slaah satunya dia pernah blaja kt arab.. nak je aku suruh dia cakap arab dgn waheeba.. dh kate pernah blaja kt negara arab sgt kan... tp aku diamkan aje.. takut lak di apa-apakan.. kalo ikut mulut laser aku campur mulut laser kak apai, mmg melecur la mamat tu kalo kena...

2nd thing dia kate ade org kate dia ni buat kacau.. so pgl polis... dia kate pgl la, dia x tkt, general tu ape tah hubungan ngan dia.. betul ke x wallahualam... masalahnye sape general tu? hurm...

dah banyak sgt merepek, aku bagi arahan kakak2 aku packing barang.. demi keselamatan.. so aku start kete, pegi taman rimba... siap leh main celup2 kaki dlm kolam lak tuh...

nx tym aku nak plan lain.. waheeba x puas, aku x puas, kak apai x puas, kak jenny x puas.. nx tym kite spend sehari suntuk kat sane ye!

*gmbar dr fon waheeba

Monday, January 4, 2010

sang kancil selamat diservis

tadi, aku selamat membawa sang kancil aku ke perodua service center untuk diservis. alhamdulillah... lega rasenye.. sang kancil aku tu mmg selalu x cukup km utk diservice.. mesti x cukup 2-3k km.. (aku x kuat berjalan kah?) patut aku servis bulan 10 baru nih.. tapi sebab bukan guna utk heavy duty, x kisah sgt la lmbt.. lgpun km x sampai lagi.

appmnt aku kol 850, tp mamat kt kaunter tu x ikut peraturan pon. haritu budak pompuan yang uruskan kete aku.. so bile aku yang xtahu ape2 ckp nak basic service dia ikut je la.. mane aku tahu? aku pun alang ape yang ayah ckp je la... haha... so haritu total aku kena byr dlm rm107.

semalam, mungkin lelaki yang uruskan aku, maka dia check sume2.. (mungkin muka aku pun mcm blur2 cipan gitu kot) so dia print sume, dan explain kt aku.. siap bgtau total harga.. total rm210. HAH? apsal mahal?

"nape haritu rm107 je, harini mahal?"

"haritu cik buat basic... ni sy check break fluid dh lama x tkr.. coolant pun sama jugak... jadi sy suggest cik buat la:

"ooo... heheh... bole tak kurangkan salah satu... sy x cukup duit.. sy ade rm200 je.. 10inggit kurang..hehhe" (dgn muka yang sgt tersipu2)

"ok, kalau mcm tu, kite tukar break dulu... break lg penting utk safety..."

pastu aku called ayah aku... masa tu baru dia igt yang dia dh lame x tukar... siyes aku x tahu ape2.. selama nih ayah yang settle sume2.. ayah suruh tukar coolant jugak, tp aku x tahu bank ade kt ne. hentam je la... nx week aku leh g lagi...

sambil tunggu tu, aku buat keje.. siap bwk laptop lagi.. (bukan rajin sgt pon.. cuma paper yang kena betulkan tu kena siapkan cepat2.. kalo tak baik aku tgk discovery channel kt situ je.. lagi best..) so ade la satu family nih... ayah dia, mak dia, dan anak dia dlm 4 thn.. pada pandangan aku la... anak dia ni melampau sikit.. ops.. lupa cakap.. kt kwsn menunggu tu ade reffreshments.. ade peti aiskrim (aiskrim murah2 kot kt dlm tu), ade hot drinks (kalo nak, bancuh sendiri), ade biskut, roti (toaster pon disediakan). budak nih, at 1st dah amek aiskrim..then amek roti. then aiskrim lagi. then ape tah.. x larat nak kira.. setakat aku tunggu selama sejam lebih tu, ade 4-5 batang aiskrim dia bedal.. 2nd and last ice-cream, tak habis pun.. kesian mak dia kena habiskan... dh tahu x habis nak amek lagi.. biskut pun sama, roti pun sama.. hurm.. pakej lengkap lak tuh.. dh la sepah2kan makanan tu, bising lak.. aku yang dok buat kerja ni sedikit terganggu la.. (memang salah aku pun.. tu tempat org menunggu, bukan tempat buat kerja la...)

pendapat peribadi aku, yes, she is a kid.. tp mak ayah dia kena pandai monitor la dia.. mcm aku dgr satu ceramah motivasi tu.. dia ckp, kalo anak2 menangis kt mall sebab nak mainan, jgn ikut kan.. nanti dia akan lang lagi, dan lagi, dan lagi.. deorang akan fikir, it is a reward for crying.. kesian kt mak dia.. sebab x sanggup tgk dia menangis, terpaksa ikutkan je ape anak dia nak.. aku nanti mcm mane la pulak ye...huhu (tibe2 aku rase takut nak ade anak)

Friday, January 1, 2010

barang-barang zaman sekarang kurang berkualiti kerana .................. (tidak lebih 15 patah perkataan)

aku tengah geram sbnrnye... tadi aku pegi tesco, pas tu, mase aku nak amek barang dr dlm troli, aku kepit la beg kecik aku bwh ketiak.. isyk... mcm makcik2 la pulak aku rase...ok, pastu, beg tu terjatuh... dlm beg tu ade beg duit, fon aku 2 bijik...

yang bengangnye, fon aku leh rosak! hang mcm mane tah! aku rase momentum yang terhasil drp jatuh tu xde la besar sgt. jatuh dr paras kurang dr 1 m ape la sangat kan... dah la ade protection utk fon aku...bukan nye mcm kaca terhempas ke batu pon... mcm kepala terhempas ke bantal je tau! lampunye xnak padam. skrin gelap je.. isyk... kalo ikut aku nak je aku hempas atas jalan je... nasib baik leh sabar je.. dah la bad mood.

punye aku nak marah, aku lupe waheeba kena pegi lab sekejap.. waheeba lak takut nak igtkan sebab aku dok berleter sepanjang jalan..harus la aku x puas hati, henset baru guna 5 bulan jatuh x seberapa, tp nak hang tahap mengada-ngada...

sekalir fikir, aku rase barang2 elektronik zaman skrg nih kualitinya agak kurang memuaskan.. bukan sebab ape pon, komponen dlm device tu sendiri yang agak sensitif dan perlu panjagaan rapi.. cube banding henset skrg dgn henset 3310 a.k.a henset batu asah dulu tu.. jauh lagi lasak henset dulu...

sama jugak ngan kelangkapan rumah mcm peti sejuk ngan mesin basuh tu.. mesin basuh yang ayah aku beli mase mula2 kawin ngan mak aku elok je tersergam megah kt umah tok aku tu.. mesin basuh yang dibeli lepas tu atas dasar nak mesin baru dah ade sikit yang x kena.. hurm... peti ais pon sama..jugak.. haih...

aku buat satu conclusion je... kalo kilang buat satu2 barang tu long lasting, rugi la deorg,... dok tunggu dua tiga puuh tahun baru nak rosak, bole tutup kilang kalo macam nih!

#aku peram post nih selama 20 jam.. harap maklum

Sunday, December 27, 2009

SELAMAT PENGANTIN BARU IFFAH DAN RAHMAN


kek dia 3 tingkat woo...

bersempena dgn hari krismas, bday kawan aku iffah ni, kawan aku ni jugak telah melangsungkan perkahwinannya dgn pasangan, abdul rahman.. selamat pengantin baru ye pah! semoga kekal hingga akhir hayat.

iffah ni best fren aku masa skolah puteri.. so +/- kami dah berkawan baik selama 11 tahun... lamenye!!!!! tp jodoh dia smpai dulu, meninggalkan aku terkontang kanting la pas nih.. sedih la pulak ayat aku nih.. ceh!

mak iffah, YM Tengku Zanariah, merupakan cikgu maths kami masa f1 dan f2. jadi masa kenduri tu ramai jugak la aku jmpe cikgu2.. tp aku x snap pulak gmbr cikgu aku.. sory frens...kawan2 lak ade la sikit yang aku jmpe.. deorg dtg mase lain kot... aku pergi ngan mak aku.. mak aku ngan cikgu tengku kenal2 jugak la.. (tp mcm anak mak pun ade bila pergi kenduri ngan mak.. argh.. taram je la...bukan berdosa pun)

ok cukup la aku bagi ulasan.. tengok je la gmbr yang aku amek ek!

from left: taken, free, taken, taken, taken, ques mark and booked;p


aku nih mcm berebut iffah ngan husband dia je.. ceit! kesian dia kena tarik kiri kanan


ni geng ikut mak aku g kenduri


wif eni cengkuda;p

Sunday, December 20, 2009

SELAMAT PENGANTIN BARU KAK YATI DAN PASANGAN...

hari ni, 20 disember, kami dr pusat pengajian sains kimia telah manghadiri majlis kenduri kahwin super senior da great kami (kak yati) di sungai petani, sepatutnye kami manghadiri majlis di pahang, tapi jauh la sangat! pengangkutan tu satu hal dah nak kena fikir, tempat tinggal lagi satu hal.. bukan dia kalo nak tumpang tdo rumah pengantin mase org dok sibuk2 nak kenduri nih.. maka kak yati telah menjemput kami ke kenduri sebelah lelaki... nasib baik kat sungai petani.. kalo kt kl? ade ke org nak pegi? hurm...

so kami bertolak dr skul pukul 2++ (lupa tgk jam, harap maklum).. sume 4 bijik kete buatan mesia.. sebijik wira, sebijik myvi, sebijik saga, sebijik kancil..(perlu ke nak highlight? hentam je la...) mula2 tu mcm konvoi, pastu satu kete telah meneruskan pecutan... huhu..

setelah kenyang makan buah langsat (SESAT LA!) baru la kami sampai.. dok pegi mari kt pekan SP tu.. bak kata pak allwar, 'kite jalan2 hari ni".. kol 3 baru sampai.. siap brenti tnye hawker kt tepi jalan pulak tuh.. hentam je la... malu bertanya sesat jalan kan?

so aku letak la gmbr2 sempena kenduri tu.. zassssss

kak yati, suami, dan pengapit tibe2.. huhu

kami satu table:P

sape yang patut duduk sebenarnye nih? huhu





tu je gmbr yang dicuri dr fesbuk muna.. nanti bile kak husna upload gmbr kt blog dia, insya allah aku akan link kan.. hehe

Wednesday, December 16, 2009

hari tak puas bernafas

harini, aku nak kategorikan sebagai hari aku tak puas nak bernyawa... fuh! dari aku bukak mata pagi td, ade je urusan yang aku nak settlekan..

aku bangun pagi, mandi-manda, siap2 nak pegi skul, tibe2 sharon msg nak dtg bilik nak anta benda.. so aku tunggu la kejap. sepatutnye aku keluar kol 930, nk jmpe dr wan dulu, tp dh terdelay 10 min..

945-1020
aku jumpe dr wan, konon2 nak hantar notice of thesis submittion.. tp dr aku tuh mmg sangat teliti.. studentnye yang ni pulak mcm hampeh.. ade je kesilapan ejaan.. maklumla sume dlm english... tibe2 nak isi dlm BM tu ade je kesilapan ejaan, contohnye, composite=komposite, bentonite=bentonite.. haha.. merepek je.. kt situ dh bape kali dr reprint borang utk aku.. huhu.. nasib baik la dia ok..

kesan drpd dok reprint dan refilled borang tuh, maka teranjak la masa aku... sepatutnye kol 10 aku pergi IPS bayar yurang ngan muna.. isyk3.. sorry muna :(

1020-1045
dok tunggu komputer kt ips.. hampeh! lama gila aku tunggu.. aku nak check n print bill je pun.. lastnye aku msg kak apai, mtk tlg check kan.. dah tahu jumpah, aku pegi CIMB, konon2 nak buat pembayaran mcm biasa

1045-1100
dok kt cimb, konon2 nak isi borang pungutan mcm biasa la.. hampeh! tukar procedure pulak! kali nih kena bwk invoice yang dh print tu pulak.. bodoh! sape yang bodoh tah.. nak marah dah mase tu... dgn panasnye ya allah.. sabau je la...

1100-1130
balik ke ips... nak pegi print.. dan tnye bursary jugak.. tibe2 ade komputer kosong. nak pegi check la.. muna check tgk, xleh byr.. sebab supervisor belum isi report utk muna.. aku pulak, nak print, xbole.. apeke bangangnye x bgtahu awal2 kompter mane je yg boleh print bill.. 4x aku cube, tp xkeluar2 bill.. aku pun malas dan gave up.. lantak hang la.. aku mai esok pulak..

1130-130
aku makan dan konon2nye baru nak rehat drpd kekecewaan xleh bayar yuran...

130-430
tibe2 muna called pulak bgtau borang apply keje dh nk tutp tarikh.. aku terus bangun... terus punggah file yang ade transkrip bagai... huh! pas punggah aku betulkan pulak resume aku (aku buat dulu masa zaman degree.. huhu.. tu pun sebab nak apply buat latihan industri).. korek2 gambr, jmpe gmbr zaman 1st year.. ah, hentam je la... mmg nak kena anta hari nih..

siap sume, aku pegi kdi fotostat, fotostat ape yg patut.. pastu, start kete, terus pegi skul... kt skul bz isi borang pulak.. then print ape yg patut... hurm.. ni la masalah windows 7, aku nak install printer pon xleh lagi!!!!

aku punye resume lagi satu masalah, xleh nak print sebab laptop kak aini baca resume aku dlm bahasa siam.. terpaksa la pulak aku balik bilik amek laptop tuh.. huh! geram! so balik amek laptop, print yg tuh, tulis cover letter pulak.. huwa.. letih sungguh laaa!! aku pakai betlkan cover letter kak aini je.. haha.. mmg kerja saat2 akhir sungguh!

masa ni jugak la ade masalah pengesahan sijil etc. masa org nak cepat la pegi wat delay2.. haish.. nasib baik la kak husna berani turun mtk deorg cepat sikit.. kalo tak, lusa xdpt agi aku rase.. gagagga (gelak jahat)

settle sume, kak azy, muna, kak aini, kak husna suma saling check.. aku plg lmbt siap la sebab dok tulis surat.. hentam lagi skali.. haha..

then masukkan dlm sampul, kami lari ke kereta muna, drift ke pejabat pos, kete muna belum mati enjin kami dh berlari masuk pejabat pos.. huhu.. kalo org tgk mesti gelak.. kanak2 tua lari bertempiaran.. huhu..

dah pos tu.. alhamdulillah.. lega... ya allah, permudahkanlah urusan kami itu.. ameen..

*tq kak azy, kak husna, kak aini, n muna sebab tlg check sy punye borang..
**ni cite semalam.. baru rajen nk tulis.. huhu

Wednesday, December 9, 2009

selsema

hujung minggu lepas, aku sakit2 tekak.. konon2nye ade org tu hantar kasih sayang pd aku. tp dia attachkan sekali dgn virus.. hehehe.. peritnye rase.. dah sakit tekak tu, paham2 je la tak lama aku mesti dpt penyakit batuk dan selsema yang suke sangat merindui aku tu.. aku pun mule la resah.. kalo dh dpt batuk tu, tak maunye baik dlm masa seminggu.. haih.. sabar je la... ni kan ujian dr Allah..

isnin lepas, mula la hidung nak tersumbat2, mula batuk2 manja (elele manjenye batuk tu). dr pagi sampai petang aku dok berkira2 nak pergi jumpe dr ke tak... nak ke... tak? sedar2 aku dah sarung jubah (sebab ade technician betulkan lampu kt bilik aku sbnrnye) dan terus decide nak ke klinik.. biasa la.. fevret klinik aku klinik akhbar.. kononnye cepat dan best.. haritu ramai gak yang sakit.. mostly batuk mcm aku jugak.. hurm.. gelombang kedua h1n1? mmg musim jugak kot..

aku sampai klinik kol 330.. biasa dr amek masa dlm 5-10 min utk check satu2 patient tu.. tp hari tu... mak ai lamenye.... 10 minit, 20 minit.. kuar sorang mamat (disyaki mamat nepal) dr bilik dr.. dh kuar masuk balik.. aik? pembantu dr x pgl pun sukehati je masuk.. dr tu uncle dia ke? kompius dah aku kat situ...

sambung balik mengira... 30 minit, 40 minit.. sorang lagi kwn mamat tu yang tunggu kat luar tu masuk dlm bilik dr.. aik? masuk tanpa dipanggil lagi? mmg dr tu uncle dia kot... aku mula syak dr tu dok minum teh dgn sedara mara dia.. huhu..

aku duduk betul2 depn pintu dr.. sebelah kanan aku ade satu family, mak ayah dan budak perempuan umur +/- 5thn. budak tu yang demam sbnrnye.. ayah ngan budak mak tu dh nampak cmm fade up gile dah sbnrnye.. deorg smpi lebih awal dr aku..

aku mmg pantang la tunggu lama2 (x sabar punye budak!) mule la aku merepek sorang2 depan muka pintu dr tu.. kebetulan akak mak budak tu tertengok aku masa aku dok merepek.. hahahah... dia gelak besar tgk aku.. pakai punye smart (konon2 aku smart la pakai jubah tu) tp merepek mcm mak nenek je.. haha

50 minit...60 minit.. ayah budak tu bgn pergi ke kaunter...

"lmbat lagi ke?"

"xtau...operation"

"oooooo...operation...cancel je la"

ooooooooooooooooooooooooooooooooooo.....operation.. ape la salahnye bagitau awal2.. org leh decide awal2 nk tgu ke tak..

tak lama pas tu aku pulak bgn tnye bape minit lagi nak siap.. dh nak 430 dah.. aku nak tengok cite nenek kebaya nih! heheh... lambat2 sgt aku dtg malam je la.. kebetulan aku tnye tu, baru siap.. samseng bkt gambir tu pun kuar..dok kt tempat family2 td.. mmg samdol sungguh aku tgk... dgn telinga bertindik sblh.. isyk..mcm kumpulan kongsi gelap pun ade.. takut jugak aku mase tu sbnrnye..

sorang2 masuk pas tu.. kejap je weh.. siap ade x sampai 5 minit pun.. isyk3... menguji kesabaran aku je la....

hari selasa, semalam, aku teman kak jenny pegi rumah arwah pak sedaranye.. pak sedaranya meninggal.. kt kuala ketil.. xjauh pun.. tp dgn keadaan aku yang sgt x sihat tu agak menyeksa kan jugak la.. tp ok la.. balik2 aku skit kpla.. aku tdo smpi 530.. bangun2 makin panas lak badan aku... telinga pun dok berdengung+pekak sikit..

harini? alhamdulillah... aku teka 80% ok.. tgl 20% yang kurang nak ok... ok oryza, teruskan makan ubat! chaiyok2!

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U