JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

CERITA-CERITA

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Monday, August 31, 2009

UNTUK SEMUA WARGANEGARA MALAYSIA, SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN KE-52


sumber


MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!

walopun aku ni agak tak minat sejarah, aku nk berucap jugak di malam bersejarah ni:

kalo dulu Tuanku Abdul Rahman meraikan kemerdekaan sempena terbebasnye negara kite drpd belenggu British, kite pulak skrg meraikan kemerdekaan untuk memperingati peristiwa itu. haruslah utk org2 dulu lebih bermakna hari merdeka tu berbanding kita kerana mereka pernah merasai pahit jerih dijajah tu.
untuk kite sbg Generasi Y (dan mungkin akan ada generasi Z lepas ni kot?) merdeka bukan la setakat satu perayaan yang ade percikan bunga api atau ade perbarisan di pagi hari atau satu perayaan yg kite dpt tengok mcm2 formasi mcm2 bentuk oleh budak2 skolah aje, ATAU HARI YG ADE KONSERT SEMPENA KEMERDEKAAN BAGAI...dan bukan juga setakat bebas drpd dijajah secara fizikal sahaja. aku rase mental kita masih lagi dijajah.. masih lagi melakukan dasar pandang ke Barat. ape teruk sgt ke negara kite nih? ok, skrg, mari kite tanamkan rasa syg akan negara dan budaya kita.. tak payah la dok ikut sgt perangai pelik2 org2 barat tuh.. yang baik kite amek, yang buruk tu jadikan teladan cukup la ye..

usia 52 thn merdeka tu spttnye dah cukup mematangkan kita kan?

MERDEKA!

3 pengomen tegar:

naimbakhir said...

skema dowhhh..ahahaha

cik oryza said...

hahahah... politician sdg bercakap.. jgn kaco la!

Firol said...

SEMARAK JIWA MERDEKA!!!!!!!!!!!!!

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U