JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

CERITA-CERITA

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Sunday, August 30, 2009

budaya moreh

salam ramadhan..

ha.. bile puasa ni mula la teringat pasal budaya berbuka kt masjid dan budaya moreh.. aku mmg dr dulu kurang minat sikit nk join makan free mcm ni.. bukan ape, segan.. bukan segan bahasa org utara okeh (org utara segan = malas) tapi aku malu.. ye la, tak menyumbang ape2, tp nak makan free.. mmg la ade peruntukan, tp aku malu pd diri sendiri je. ok? fullstop.. jgn persoalkan pendirian aku dah...

aku menulis ni pun bukannye nk mempersoalkan korang boleh ke tak makan tanpa menyumbang, tp aku nk cakap pasal budaya moreh je.. ala.. moreh tu.. bukan menoreh okeh!

moreh adalah acara makan2 after solat tarawih. biasanye makanan ringan la sebab masa berbuka org hidang nasi dah.. kalo kt masjid kat rumah, kdg2 ade cucur udang ke, bihun kdg2 kot, terpulang pd org yang berhajat utk menjamu jemaah haritu.

tp aku rase mcm budaya moreh ni makin pupus pulak. haritu aku pegi masjid kt umah, xde pun moreh.. bukan la aku berhajat nak makan sgt, tp bile ade moreh tu bole la duduk2 ngan makcik2 jiran smbl bermesra. kurang pulak satu budaya yang agak baik utk mengaratkan antara silaturahim antara jemaah/qariah.

aku igt kan kat masjid umah aku je dh pupus budaya moreh tu, rupe2 nye kt penang pun sama. kt penang ni aku solat tarawih kt masjid tmn pekaka. kt masjid tu buat 20 rakaat solat tarawih, tp biasanye aku cabut bile hbs 8 rakaat la.. tak baik betul la.. bile brenti kat 8 rakaat tu, kite x tau la ade moreh ke tak kan... tp smlm aku free aku buat la 20. hbs2 20 rakaat, sume angkat beg, terus balik.. oooo takde moreh jugak rupenye.. aku ni mg set dlm otak, kalo deorg buat moreh terpaksa la aku kuar kut pintu lain sb aku park kete kt pintu yg dekat ngan meja jamuan(ye la yang slalu join mkn free ni org lelaki.. takkan nk p terhegeh2 tayang muke kt situ kot kan)

maka aku dpt conclude, skrg budaya moreh dh berkurang sekarang.. maybe perasaan individualistik tu dh makin tebal? atau org bz keje kot skrg.. xsempat nk prepare utk jamuan.. aku rase kalo berterusan nih, ade org xkenal jiran tetangga nih! huhu

xpe la.. aku moreh kfc je la ngan kwn2.. huhu.. mewah pulak moreh aku;p

4 pengomen tegar:

jijie said...

ckp psl moreh..
sy teringat kes jd kat sni..
ada org ngadu kat ketua menteri mknn berbuka posa kat masjid tak sedap..patut ke?huhu...
mentality msyrkt skrg...

puan oryza said...

biasa la tu... mentaliti nk bnda free tp best..huhu

Nadiah Sidek said...

oh...akk suka moreh! sbb suka mknn ringan2 tu. kat masjid usm still ada rsnya. gi la tp lps bertadarus la baru ada morehnya. join tadarus dulu baru gi moreh tau! kat surau kat rmh mak ayah akk pun moreh still ada..

puan oryza said...

akak, sy masuk geng2 makcik2 kt taman pekaka dah.. siap ade makcik tu nk buat menantu tau..huhu.. gurau aje..sila jgn percaya..(gelak guling2)

kalo sy p tmn rumah akak tu, kire sy akan mengeratkan silaturahim dgn org2 kt serdang la pulak..jauh beno tuh..huhu

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U