JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

CERITA-CERITA

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Saturday, August 1, 2009

rejection/acceptance journal paper (con't)

setelah menulis tentang cara2 manulis journal paper, file yang anda perlu ada utk menghantar sesuatu journal, sy ingin berkongsi tentang procedure yang terlibat apabila paper kita dihantar.

untuk menghantar paper ke sesuatu journal, anda perlu mempunya satu akaun. bagi kes ini sy kurang pasti bagaimana utk apply akaun itu sebab dr sy mmg dh ade akaun di journal2 yang sy hantar- biasanya akaun itu menggunakan nama dr (supervisor) bukan nama kita sendiri.

setelah log in ke akaun, anda perlu isi form yang publisher sediakan (certain dr akan buatkan utk kita, certain dr membiarkan anda buat semuanya sendiri dan bagi kes sy, dr sy guide sy isi borang tu-best kan dr sy?) isi form ni xsusah pun..just ikut je arahan, dan klik next, next and next. erm, kat sini la anda perlu upload segala files utk dihantar ke publisher.

pas siap isi tu, sistem akan build PDF file utk kite dan kite kena cnfmkan PDF file kite tu. pastu tgu je org check...

kdg2 akan berlaku technical check cthnye keywords anda cukup ke tak, format ok ke tak. kemudian barulah dihantar ke reviewer.

certain reviewer akan review paper kite agak lama..kali pertama sy submit pada july dan sy tau paper tu kena reject dlm bulan 12. apabila paper kita rejected, kita perlu tukar target kita. cthnye if mula2 JOURNAL OF HAZARDOUS MATERIALS reject paper kita, mungkin kita boleh menghantar ke WATER AIR AND SOIL POLLUTION. inilah yang sy buat dulu.. dan apabila kita menukar target, format akan berubah seratus peratus. bagi kes sy, j. hazard mater memerlukan sy manggunakan sistem numbering utk menulis refferences, tp utk water air, sy perlu menggunakan sistem naming.

lama jugak sy amek masa utk pembetulan tu. dlm januari, sy antar balik paper ke journal lain.
pada april, sy merima maklumbalas drpd publisher, dan sedikit pembetulan perlu dilakukan (walaupun it was written as major revision, but for me it is only minor revision sebab pembetulan bahasa yg sgt simple eg tmbh the or benda2 mcm tu je)

so we resubmit balik paper selepas dibetulkan tu. bila anda melakukan sesuatu perubahan pada manuscript atau captions anda, better anda menggunakan warna lain (eg if biasa guna kaler ita so pembetulan kaler biru etc)

selepas submission yg kedua, lbh krg 2 minggu paper sy accepted..alhamdulillah..lega betul...

lebih kurang seminggu kemudian publisher akan hantar paper kita yang akan keluar bila org access online. so kalau ade ape2 kesilapan, anda kena betulkan di sini..kalau tak..memang x dpt betulkan dh...

so sekarang paper sy sudah available online. tp still xde page number. sila search paper sy di www.springerlink.com unde water air and soil pollution;p

1 pengomen tegar:

Anonymous said...

Good post and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Say thank you you seeking your information.

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U