JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Showing posts with label ramadhan. Show all posts
Showing posts with label ramadhan. Show all posts

Thursday, August 25, 2011

ramadhan 2007

KAT 340E, 3rd year B. App Sc (Analytical Chemistry)
-pahit-
-masam-
-masin-






finally
-MANIS-

*rindu nak jadi undraduate balik*sob*sob*



Thursday, September 24, 2009

post basi, tapi aku tetap letak... iftar with nabil n haizar..heheh


ni pun post bergambar... hari last before aku balik raya aku kuar buka pose a.k.a makan besar ngan nabil dan haizar..layan gambar k..zassssssss

sebelum...





selepas....





Monday, September 14, 2009

projek ramadhan

ha...sempena dgn hari jumaat yang mulia minggu lepas+dah bosan gila makan makanan bazar, aku ngan nabil mengambil inisiatif utk memasak.. ape projeknye? kami telah memasak spegeti! hoho.. jadi org putih lak sekali sekala...


so, cakap banyak x guna jugak kan.. kite layan gambar... zasssssss

.::guna sos instant je::.


.::sayur mayur utk omnivor mcm kami::.



.::tumis bawang, then bebola daging::.


.::campak je sume bahan..huhu::.



.::tadaaaa!! dah siap!::.


.::licin...cube teka mangkuk sape::.

Sunday, September 13, 2009

menang membeli ho! ho!

aktiviti rasmi aku ngan kak apai ngan kak jenny semalam dan harini (yang menyebabkan aku malas nk update blog) adalah bershopping di town.. biasa la... wanita2 berkerjaya nih bukannye ade masa nak kuar masa weekdays;p

semalam, kami kuar kol 1130.. sampai2 terus pegi perangin. misi semalam adalah utk mencari brooch dan kasut (kasut/sandal/slipar-org penang pgl kasut okeh!aku, mmg dr dulu guna term nih). pas cucuk duit, maka bermula lah aktiviti survey2 kami.. satu2 kedai kasut kami masuk.. tgk sana, tgk sini.. aku rambang mata jugak la.. tp aku dh tetapkan yang tahun ni thema kasut aku adalah wedges.. hoh! baling kt orang benjol tuh! so jangan buat salah semasa aku pakai kasut itu... mostly kedai2 semalam ade sale.. so untung la jugak shoping semalam. walaupun kami ni bukanlah shoppaholic, tp dah nak raya kan.. mesti la ade sikit2 yang nk dibeli.. takkan la raya tak raya sama je.. dan hasilnye semalam kami dapat kasut sorang sepasang. aku borong brooch utk aku ngan adik aku.. pe kes tah tahun ni aku nak pakai brooch plastik.. maybe dah tawar hati dgn berlian2 tiruan yang asek nak jatuh tu kot!

disebabkan semalam kami x sempat berjalan di bazar (kerana aku takut nak solat dlm komtar yang ngeri tuh) maka harini kami pegi lagi. sungguh bersemangat bukan! huhu...

harini kami serbu bazar pulak.. ramai sungguh manusia! aku cdg nak beli kain nak wat jubah.. doakan je la jubah tu jadi jubah ye.. aku takut silap haribulan jadi langsir je kang..huhu.. kat satu kedai tu aku suke kain dia.. aku nak beli 3 meter.. dan kain tu mmg yang last2... ukur2 ade 4 meter.. dia nk jual kt aku 4 meter.. ala...nanti mesti kena bayar 4 meter.. tahape2 je.. xmo2! lagi satu ade 2 meter ja..xcukup pulak! lastnye, dia nak amek yang kt gulungan yang masih tebal..aku xmo yang tu..sebab pada aku yang tu cm lagi keras kainnye.. dah payah2 sangat, apek tu jual kt aku 4 meter dgn harga 3m stengah. hoho! aku untung yeay!

pastu, mula la aku tunjuk skill tawar menawar aku kat kak apai ngan kak jeny..sungguh mengujakan! aku beli kuih raya pulak.. nak bagi kat waheeba ngan hamdia (rumet siam aku dulu) satu bekas rm12 (kata akak tu, mahal kerana guna butter, wallahualam!) dan kalo amek banyak dpt murah. aku amek la dua (yang pada hemat aku dah banyak la tu!) dan aku mintak kurang. aku mintak rm15 utk 2 peket (gila! jatuh rm7.50 satu bekas.. xlogik, tp aku nak mintak!) tak dapek.. naik rm16.. still tak balik modal kot.. so xdpt lagi.. maka aku bagi ayat muktaad "ok, 18inggit ye! boleh!" aku kate "boleh!" bukan "boleh?" hahaha.. maksudnye aku dh tetapkan harga la, bukan mintak lagi.. lastnye dpt la harga tu..hikhik..xpe2 pastu aku sebut lafaz akad.. kire sah la harga tu..huhu

pastu kak apai nk beli wallet pulak.. dia p tgk2, aku patah balik beli lagi satu biskut..silap kira lak tadi.. dgn sengalnye aku bgtau akka tu "akak, sy nak biskut, dgn harga tadi" hoho.. siap mintak balance bila akak tu lupa bagi balance tuh.. huhu (aku rasa akak tu mesti picit dahi pas aku blah). tak puas2 lagi manawar, wallet kak apai pun aku tawar jugak..hoho.. lawak2..malang sungguh tuan2 kadai yang dpt pelanggan mcm aku nih..hikhik

mission tamat, masuk kete dan balik.. nasib baik la aku tak mintak kurang harga parking.. kalo tak aku rasa mesti aku kena cepuk kat mamak jaga parking tuh!

seronok dpt beli byk barang dgn harga yang rendah..

betul kata waheeba...

aku sedang menonton siaran langsung solat tarawikh dr masjidil haram...

haritu aku pernah borang dgn waheeba berkenaan 10malam terakhir ramadhan.. kata waheeba, kalo kat negara dia, pada 10 mlm terakhir solat tarawikh dilakukan secara intensif (ni aku dh tukar kepada ayat aku laa...) bila malam2 ganjil, the imam reads the surah loooongerrr than usual... bila 27 ramadhan the imam will read the surah very-very-very longggggggggg... ini kerana mereka amat percaya lailatulqadar adalah pada 27 ramadhan. dia kate, pd malam2 ni sume menangis2 memohon keampunan drpd Allah.. kagum sungguh aku rase!

berbalik pada tajuk, malam ni adalah malam ke 23. kalo sebelum ni aku rasa imam hanya baca setengah muka quran ja bagi setiap rakaat (aku agak2 aje ok!) tapi hari ni aku rase macam imam baca sehelai a.k.a dua muka!!! sampai pecah2 dah suara imam malam ni..

so dah terbukti la kata2 waheeba tu.. tak sabar aku nk tgu malam ke 27 nk tgk sepanjang mana imam tu baca...insya allah aku akan tunggu..

ha korang (termasuk aku)! ke dah main skip2 tarawikh sekarang nih?

*waheeba kate yemen cuti 10 hari terakhir ramadhan utk bagi peluang rakyatnye beribadah.. best kan?

risik2 dalam masjid

harini malam ke-23 kite bertarawikh... aku jemput waheeba(minah arab kwan aku tu laaa) pegi tarawikh ngan aku..ye la, selama ni dia dok buat tarawikh kt bilik kwn2 dia ja... tak berkembang la pemikiran mcm tu kan..

so mcm biasa la, port kegemaran aku kat masjid pekaka instead of masjid usm..hehehe..

lambat tu satu hal dah.. dia dok msg aku nk solat isyak kat bilik ke kat masjid.. aku jawab la kat masjid..tp dh lama sgt tgu, aku bajet bile smpi masjid org dh tarawikh pun, maka aku solat la isyak kt bilik...

mmg sah la sampai2 mmg org dh berselawat..hehehe,, tp ade satu fenomena pelik kat masjid.. harini masjid penuh ngan manusia.. haih? mari dr mane pulak manusia2 nih? slalu plg byk pun 4 saf.. tu kire banyak dah tu.. tapi harini ramai sgt jemaah.. melimpah ruah.. yang solat kat tempat xda carpet pun ramai.. aku mula la nak berimaginasi pelik2..aku dok fikir ni malaikat ke yg meramaikan masjid malam ni.. biasa kt mesia ni bila dah hujung2 hmm..paham2 je la..huhu

tp aku perasan la ramai2 ni mostly muka budak lagi.. hurm.. ade ape ni.. anak yatim dtg berbuke ke? ehhh... tak baik.. mak bapak deorg ade lagi tau.. sukeati je pgl anak yatim.. maaf2..

pas 8 rakaat, ramaila jemaah kat depan bergerak ke belakang.. aku ngan waheeba pun move ke depan.. sempat la aku menyoalsiasat budak tepi aku tu.. hurm.. before ni aku x sempat soal sebab kiri aku dinding, kanan aku waheeba.. so xde sape aku leh soal siasat..

rupe2nye ni budak2 dr sekitar penang.. ade kem remaja raikan ramadhan anjuran jim.. oooo baru la aku paham... malam ni deorg akan ade qiamullail.. bagus gak aktiviti ni ye...

waheeba sungguh impressed la tgk ramai gila org kt masjid.. huh! nasib baik la ade kem nih.. kalo tak, memalukan aku je.. nti mesti dia kate rakyat mesia tak rajin beribadat.. sape nk jwb tuh?

ha korang(aku terutamanya)! bape kali dah buat qiamullail ramadhan tahun ni?

Friday, September 11, 2009

review bazar ramadhan

dh 10hari terakhir baru nak buat review...heheh.. aku amek feel dulu la! so, sila la baca..

  • bazar ramadhan bayan baru
bazar 1st kot aku pegi tahun nih... letaknye di perkarangan masjid bayan baru.. bazar yang paling femes kt penang (kata orang). ape yang best kat sini? hurmm.. terpaksa berfikir sejenak... banyak sangat la.. tp yang aku nmpk plg ramai manusia pg serbu adalah gerai d'kashmiry (kalo tak silap eja) tahap keramaian org tu, sampai tak nampak lauk! hehe.. tp pada aku, aku rase aku masak lg sedap kot! heheh..

selain pada tu, murtabak mmg berlambak la kt sini. jalan selangkah dua jumpa murtabak, jalan lagi, murtabak lagi..

pastu ade satu gerai ni segala mcm jenis dinasour..heheh.. cthnye donut dinasour, karipap dinasour.. besar2 la kuih dia..mmg saiz dinasour la

satu lagi, masjid bayan baru bagi bubur lambuk free.... heheh.. aku amek skali je..

opsss... kt sini la LA aku meniaga jus buah.. aku penah beli skali je, jus buah naga.. nasib baik la aku tak jadi naga malam tu.. har har har

  • bazar ramadhan gelugor
yg ni kire dekat je ngan USM. kuar je dr gate rahsia (nama yg kawan2 aku bagi zaman dolu2 kerana org xde sticker leh masuk kot pintu nih). kalo nak banding ngan bazar lain, aku rase ni bazar paling sikit org meniaga.. ala..xpe la sikit pun..asal ade yg kite nk makan cukup la kan.. kang ramai2 rambang mata jugak.. walaupun sikit je peniaga, aku rase complete jugak bazar nih. mcm2 jenis nasi, air, kuih muih, agar2 macam2 la ade!tgl xde byk sayuran dan tumbuhan je (kerana pembeli kt bazar ni karnivor sejati).

satu lagi hal pasal bazar gelugor nih, aku pegi tahun ni ke, tahun lepas ke, dua tahun lepas ke, tiga tahun lepas ke.. susunan penjaja adalah sama! hahahahah.. sungguh tak creative

  • bazar ramadhan taman tun sardon
aku pun baru tahu kewujudan bazar ni tahun ni.. tu pun sebab silap ingat ade pasar malam kat tempat biasa kt taman tun sardon tuh!

best ke? hurm.. aku blur masa tu.. maka aku takleh nk kate best ke tak..ok kot.. tp gelugor ok lagi..

  • bazar ramadhan depan RST
yang ini hanya sekangkang kera dr aku.. betul2 depan gate stadium..tp nak dijadikan cerita, aku pernah pegi 2x je utk tahun ni.. satu, pada aku agak kurang menarik, lagi satu, balik2 tgk muka budak USM.. hurm.. malas la... tarawih pun aku siap lari ke masjid pekaka..ni kan pulak bazar ramadhan!

ade satu gerai yang paling best kt situ.. kedai jual kebab.. hari 1st aku beli tu abg tu x siap masak lagi. ade sorang chinese (disyaki budak undergrads USM) order 8 kebab! sedap sangat kot sampai order 8. sanggup tgu pulak tuh! bile aku balik makan, mg melotop! aku beli kebab ayam, ayam seketul2 yang besar tuh.. yummy.. nikmatnyeee...opss..pose2

pastu ade lagi satu gerai jual agar2 mcam2 rase.. kacang merah ade, cendol ade, buah naga pun ade.. banyak sungguh org meniaga makanan perisa naga puasa2 ni.. jgn ade yg jadi naga sudah! hehehe

ha..tu je bazar yang aku dok rotate, selain tambahan makan kt seagate dan memasak sendiri..maka korang leh bayang la mcm mane hafalnye aku kt setiap makanan kt bazar tuh. siap susunan setiap gerai pun aku bole igt tau! heheheh..satu lagi bzar yang aku tak pergi, bazar masjid sg nibong..kalo p nk parking kt mane tah! tu pun aku baru tahu kewujudan bazar nih.. ade kelapangan aku pegi la... sama je sume bazar sebenarnye... sume pun jual makanan..bukan ade jual kasut ke sayur mentah ke kan...har har har..

sekian berita dr penang..hikhik

Thursday, September 10, 2009

boleh masuk gear 5 dah kot......

asalamualaikum..

rasenye mlm ni dh mlm ke 21 ramadhan kalo tak silap aku.. seperti yang diwar-warkan, 10 malam terakhir ni akan ade lailatulqadar. banyak dh advertisement pasal malam lailatulqadar nih.. tgl korang tertarik dgn tak je dgn offer yang ade tuh..

cakap banyak pun tak guna, baik kite sama2 bermarathon melakukan ibadah ye! utk sape yang belum mulakan, sila masuk gear satu..kalo sape yang dh mula..boleh dah masuk gear lima..kalo kete auto... erm.. tambah kelajuan kot..huhuhu

aku pesan utk diri aku sendiri terutamanya, barulah aku nk pesan pd org lain, malas2 sgt bgn wat qiamullail, bgn je la wat solat tahajud 2 rakaat.. hehehe.. bak kate ustazah minah hussein (nenek aku nih!! huhu) allah akan menunaikan hajat org yang bangun tahajud. (huh! jgn bile ade hajat je baru nk buat tahu! silap konsep pulak kang)

wallahu'alam

-menu buka puasa hari ni-

rase mcm lame pulak tak blogging... hehehe... setelah dilanda keletihan dan dehidration yang agak ganas semalam, maka aku kembali malam ni..hehehehe.. rindu ekk? dgr cite ade org soal apsal aku tak update blog? huhu.. sape tu ye?

harini aku takde cite sbnrnye.. aku masih lagi meningkatkan tahap kesihatan aku.. aku pun tatau apsal semalam aku letih sgt.. siap aku lari masuk lab assistant yg ade aircond tu smlm masa lab sebab tak tahan sgt keadaan yang terlalu panas. hasilnye, aku teguk dekat 2L air malam tadi. tarawih pon xpegi..penat gila beb.. ayah aku call kol 10 tu aku jawab mamai2 ja.. aku pun x hengat aku jawab ape ayah aku tanye..huhu

bile sampai waktu tghari, otak mula la ligat berfikir nak pegi bazar mane..dok fikir bazar ni ade makanan ape, bazar tu makanan ape pulak... hmm.. conclusion, mungkin harini adalah one fine day.. maka aku nak masak!!!!!!!!!!!! heheheh

aku baru beli portable stove awal ramadhan baru ni.. kadang2 masak jugak.. bile dah muak makanan kedai, dan larat nk memasak, maka berasap la dapur aku tuh.. berasap tak berasap, dah habis la satu tong kecik butane yang aku beli tu..dh masuk tong kedua pun..

so ape menu aku hari nih?

sup ayam, kacang botol goreng dan nasi putih la.. hehehe.. simple je.. makan sorang kan.. masak byk2 pun membazir je..

kol 6 baru nak siang ayam.. dapur pun satu tungku, berpeluh sampai ke kaki..heheh.. tp sempat pulak aku pegi lari ke kafe beli ais.. erm..mcm ni la bilik asrama..mane nak ade peti ais kan..act mase pegi tesco td, aku beli nescafe setin.. tp x sejuk.. maka aku dip tin tu dl ais la.. baru dpt minum air sejuk..

hurm.. nk makan best2 kat hostel kena think out of the box sikit..hehehe

Tuesday, September 8, 2009

kata kak bed....

sape kak bed? kak bed a.k.a kak liyana adalah senior aku kt sini.. aku tertarik pd status YM dia hari ni, maka aku maku share dgn korang sume. jadi aku quote kata2 dia ek[1]:

"SEPARUH MASA KEDUA PIALA TAKWA"

canggih kan status dia? aku pun terpegun bila baca ayat tuh!

sekadar mengingatkan diri aku dan juga diri anda sume. ramadhan dah masuk hari ke-18. kalo bola sepak, dh masuk separuh masa kedua; kalo pregnant woman dah nak habis trimster kedua dan almost 3rd trimester; kalo undergraduate student, dh nak habis 2nd year pun, nx year konvo; dan kalo research student, tgl sikit je lagi labwork sblm tulis thesis. ha..mcm tu la analoginye.. lately aku suke bagi analogy ye.. hehe.. terpengaruh dgn pengajaran aku..hehehe

ok, kira skrg dah dia saat2 genting la.. nk elokkan lagi ape yang patut. kalo lawan bola, mesti masa ni gaduh nak score gol kot? kalo pregnant woman....hm... aku tatau..hahahah... kalo undergraduate masa ni la nk repair pointer, nk cari lec utk FYP dan utk research student, dah tentu la tak menang tangan nk buat keje.. kan?

kira kite pun kini di saat2 genting bulan ramadhan. berapa banyak pahala kita dah kumpul dlm masa 17hari yang lepas? berapa hari tarawih kita dah attend? berapa sedekah kita dah bagi? bape percent pahala puasa kena potong sebab kesilapan diri sendiri? puasa kita tu 'valid' ke tak belum tentu lagi.hmm..banyak benda nak fikir... dah la ramadhan ni dtg setahun sekali ja, reward yang ditawarkan mcm best dan gempak gila je!

utk saat2 genting mcm ni, bg sesetengah org ia genting utk membeli keperluan hari raya, bukak utk topup amalan yang mana lompong2 lagi dah.. semoga aku dan sume menjadikan separuh masa kedua utk bulan puasa ni sbg masa meningkatkan amal ibadat dan bukan sekadar shopping itu ini.. shopping tu xsalah, tp biarla berpada..

* i wonder... syaitan kan kena ikt... penyakit boros tu mai dr sape bulan pose ni ek... huhu

[1] kak bed, YM, 2009

to kak bed, siap tulis refference mcm tulis journal tuh! tq2 bg pnjm ayat pagi nih

Monday, September 7, 2009

14 jam yang lalu

terlambat pulak mengupdate blog harini... sibuk menikmati cuaca penang ni..huh! yo yo ooo je..

mlm td aku naik bas kol 10. mak ayah ngan adik bongsu aku la ngantarnye...dan, sesuai dgn title yg aku bg pada diri sendiri, aktivist mask, maka harusla aku mengenakan mask.. kt luar bas mask tu kt dagu je sbnrnyee.... pastu, leh pulak pakcik tu sound aku..."adik, org x pakai dh gotu..xdok doh h1n1" who said xde? memandai je... tak tgk berita la tu ade bape puluh org dok kt ICU tu... dan aku jwb ape? "xpo...sy xse mati lagi" adoiyai.. terlepas ckp pulak.. nasib baik la aku tak kena mrh ngan mak aku mlm td...

dlm bas, ini merupakan fenomena biasa sbnrnye.. org seat depan korang turunkan seat tu tahap aximum... sampai xleh nk turun lagi.. sape dok kt belakang nasib la ye...heheh.. aku telah mnjadi mangsa semalam...adoiyai... payah la kalo nk buat kerusi tu jadi katil... aku slalu akn rase bersalah nk manyusahkan org blkg aku.. tkt dia x selesa.. apsal org lain xleh fikir mcm aku fikir ek?

sampai2 aku sahur makanan yg aku tapau dr rumah..erm.pg ni sahur nasi la lagi... esok lusa... roti la jawabnye..heheheh.. sambil2 tu bukak la laptop aku.. byk gile rubbish! aku tatau la kawan2 aku jwb amende kt fb tuh, yang menyebabkan aku di tag.. penuh email aku ngan benda tu je... menyusahkan org sungguh la.. skrg aku dh edit setting... pasni xpyh la aku mendelete rubbish2 itu semua..wat seak ja la!

Sunday, September 6, 2009

aku cabar korang tgk.. huhu..ade berani?

apekes pulak aku nih nk mencabar2 org... hehe... saje..

aku nk korang tgk ape sbnrnye.. hm...aku nk mencabar korang tgk solat sunat tarawih dr masjidilharam kat tv9 dlm kol 2 kot mulenye.. aku tak nak korang tgk masa mule, tp sila tgk masa ujung2. masa imam dan jemaah kt sana wat solat witir..skrg kan dah melepasi 15 ramadhan..maka doa qunut mula dibacakan. di masjidilharam, imam membaca qunut nazilah.. aku rase ade 10 minit doa dibacakan. dr suara imam besar masjidil haram tu sendiri boleh dgr dia menangis semasa membacakan doa dlm solat. kamera pulak akan fokus pd imam dan jemaah lelaki sahaja.. dpt jugak aku tgk sume bersungguh2 memohon keampunan drpd Allah SWT..mostly menangis.. mungkin sebab mereka arab, penghayatan lebih sikit...aku pun ikut sebak jugak... maka sebab itulah aku mencabar anda sume tgk.. kalo tak sedar kesilapan lalu.. erm, something wrong somewhere tuh!

i wonder...ketika org2 kat mekah nun sibuk memohon keampunan Allah, makin hujung makin kuat mereka memohon keampunan kite mcm mane.. rase kerdil ja diri aku nih..makin ujung makin sibuk ngan hal dunia je.. waheeba pnh cerita, org arab percaya lailatul qadar jatuh pd 27 ramadhan (utk kita is tidak pasti) atau tarikh2 ganjil, tp mereka sgt positif mengatakan 27, again, sbnrnye ia adalah tak pasti. waheeba ckp kt negara dia pd malam2 ganjil 21-29 ramadhan, surah2 ya yg dibacakan semasa tarawih sgt panjang. dan ketika 27 ramadhan, sangat-sangat-sangat panjang..mereka menangis2 memohon keampunan allah ats dosa2 yang dilakukan.. kagum pulak aku rasa di situ... nape kite xleh jadi mcm mereka? menangis mengenangkan dosa silam, ni asek menangis sebab peserta fevret terkeluar! huh!

ok la... maafkan aku bertazkirah di pagi hari.. biasa la.. balik rumah pengisian rohani overdose sikit.. tp xpe, tak memabukkan atau membahayakan kesihatan ye;p saje je aku nk share sikit2 sempena bulan ramadhan ni.. nk ajak bermuhasabah diri.. bukan asek kutuk org je kan..huhu

bukan ramadhan pon boleh....

sungguh tenang bile menonton TV masa bulan pose nih... sumenye tenang2 saje.. rancangan yang memaparkan org terkinja2 susah nk jumpe.. best jugak mcm nih.. paling best bile salah satu channel ni slalu selang selikan rancangan tu dgn zikir2.. alhamdulillah.. sejuk telinga aku mendengarnye...

di kala ini, aku still bukak tv smbil tulis blog.. best jugak! nasyid aje... biasa kalo x salah aku, mesti ade mcm2 lagu yang kdg2 aku sgt serabut... walopun aku dgr jugak, tp rasenye nasyid2 ni lg menenangkan kot...

tu tak termasuk lagi rancangan2 khas sempena bulan ramadhan ni... cthnye rancangan tentang para nabi dan rasul... bole jugak tgk2 negara org lain disamping menginsafi diri sendiri kan?

tapi aku sgt positive bahawa keadaan ini mesti akan stopped as ramadhan finish.. erm.. ape salahnye kalo diteruskan je keadaan ni... takkan nk tunggu ramadhan baru nak berzikir? takkan nk tunggu ramadhan baru nak igt nabi? takkan masa ramadhan baru reti nak bertadarus kan?

ha.. sekian saje tazkirah aku di malas hari nih...heheh... ckp panjang2 kang tak pasal2 dpt title ustazah...hikhik

lab yang susah, kem komandan dan belanja berbuka puasa...





gambar di atas merupakan projek utk lab 3rd year 1st sem budak2 kimia analisis. susahnye, allah je la yg tahu.. bayangkan la, sepanjang 3 thn pengajian, kami byk belajar pasal mcm2 jenis instrument, konsep sesuatu instrument tu berfungsi, pastu ape gunanye satu2 instrument tu, dia nk analyze quantitatively ke qualitatively, etc la... baik jgn sebut byk2 kang ngan aku2 pening ha... tapi bile amek lab ni, susah sangat!!!!!!!! kami terpaksa mencipta sensor, actually lebih kepada menyambung litar supaya arus mengalir.. aku pun dah lupe mcm mane.. tapi group aku (rasenye grup aku namanye TRIPLET+1 , sebut triplet plus one, ada plus one gara2 shahrul yg lmbt join grup kami) spent a lot utk projek ni.. konon2 nk hasil yg mantop punye la..huhu

nasib baik masa aku 3rd year aku x amek final year projek...kalo aku amek FYP masa tuh, aku rase aku dh menangis tak berlagu dah rasenye...hehehe

setelah byk minggu kami menyiapkan litar tu (at 1st dr tak bagi jwpn, suruh kami cari jwpn sendiri, tp finally dr dgn murah hati melukiskan gmbarajah litar tu atas meja;p), maka perlu present hasil kami tu... meggelupur jugak masa tu... sebab lab ni mmg xda ape2 guide. soklan kuiz camne aku tatau. senior pun kate sukar dijangka...erm... mmg susah amat la! dan utk presentation tu pulak kite xleh state kan sape yg akan present sebab setiap org perlu bentangkan kerja kumpulan itu... hehe.. alhamdulillah..selesai, walaupun dln suasana yang agak tegang...

setelah dr announce sape yg menang (ade pertandingan di sini), dr bagi duwet raya kat kami... dan kai pun decide la utk berbuka puasa bersama2... dan berikut adalah org2 yang berjaya dikumpulkan.. yang tak dtg ade la sb2 yang menyebabkan mereka xleh dtg tu...TQ ek dr atas kemurahan hati ini..




*kos kami ade sorang laki melayu yang bernama sharul, tp dia xleh dtg
*drpd lab nih, kite dpt tengok perangai masing2 cthnye perfectionist amat (itu aku!), yang malas, yang suka ngelat dr wat keje, yang suke conquer barang yang bukan miliknye, yang selfish dan mcm2 la... alaaa...nk menang punye pasal kan...huh!
*sebab paper ni la kami jadi rapat
*kalo aku dgr lagu pencinta wanita (irwanshah), aku mesti teringat saat2 genting siapkan litar ni...masa tu sibuk dgn lagu ni...ape dah cite dia tu? aku pun dh lupa la...

Sunday, August 30, 2009

budaya moreh

salam ramadhan..

ha.. bile puasa ni mula la teringat pasal budaya berbuka kt masjid dan budaya moreh.. aku mmg dr dulu kurang minat sikit nk join makan free mcm ni.. bukan ape, segan.. bukan segan bahasa org utara okeh (org utara segan = malas) tapi aku malu.. ye la, tak menyumbang ape2, tp nak makan free.. mmg la ade peruntukan, tp aku malu pd diri sendiri je. ok? fullstop.. jgn persoalkan pendirian aku dah...

aku menulis ni pun bukannye nk mempersoalkan korang boleh ke tak makan tanpa menyumbang, tp aku nk cakap pasal budaya moreh je.. ala.. moreh tu.. bukan menoreh okeh!

moreh adalah acara makan2 after solat tarawih. biasanye makanan ringan la sebab masa berbuka org hidang nasi dah.. kalo kt masjid kat rumah, kdg2 ade cucur udang ke, bihun kdg2 kot, terpulang pd org yang berhajat utk menjamu jemaah haritu.

tp aku rase mcm budaya moreh ni makin pupus pulak. haritu aku pegi masjid kt umah, xde pun moreh.. bukan la aku berhajat nak makan sgt, tp bile ade moreh tu bole la duduk2 ngan makcik2 jiran smbl bermesra. kurang pulak satu budaya yang agak baik utk mengaratkan antara silaturahim antara jemaah/qariah.

aku igt kan kat masjid umah aku je dh pupus budaya moreh tu, rupe2 nye kt penang pun sama. kt penang ni aku solat tarawih kt masjid tmn pekaka. kt masjid tu buat 20 rakaat solat tarawih, tp biasanye aku cabut bile hbs 8 rakaat la.. tak baik betul la.. bile brenti kat 8 rakaat tu, kite x tau la ade moreh ke tak kan... tp smlm aku free aku buat la 20. hbs2 20 rakaat, sume angkat beg, terus balik.. oooo takde moreh jugak rupenye.. aku ni mg set dlm otak, kalo deorg buat moreh terpaksa la aku kuar kut pintu lain sb aku park kete kt pintu yg dekat ngan meja jamuan(ye la yang slalu join mkn free ni org lelaki.. takkan nk p terhegeh2 tayang muke kt situ kot kan)

maka aku dpt conclude, skrg budaya moreh dh berkurang sekarang.. maybe perasaan individualistik tu dh makin tebal? atau org bz keje kot skrg.. xsempat nk prepare utk jamuan.. aku rase kalo berterusan nih, ade org xkenal jiran tetangga nih! huhu

xpe la.. aku moreh kfc je la ngan kwn2.. huhu.. mewah pulak moreh aku;p

kenangan ramadhan 2002

cerita ramadhan lagi ye kawan2... sorry post ini ditulis pada waktu dinihari.. maka otak dh jam, xleh nk convert thn 2002 tu ke tahun hijrah..huhu

pada thn 2002, aku seat SPM. aku tak igt bile start, tp mmg ngam2 dgn sebulan pose tuh.. best la sikit drpd budak2 thn berikutnye sebab exam, pastu break raya, pastu smbg balik.. xbest nk enjoy la mcm tuh..

nk dijadikan cerita, masa aku form 3 and form 4, aku mengalami satu maslaah yg xtau nk bg nama ape.. huhu.. maybe masalah mengada je layak aku pgl..heheh.. ade jadi? mcm ni, pada masa tuh, kalo aku pose, normally hari 1st la, aku esti nk pitam... belah2 ptg je mula la nk pitam. smpi satu tahap tu aku mmg nmpk gelap je.. mak pulak da risau sebab muka pucat lesi.. so, masa aku nk spm tu ayah kate kalo tak larat xpyh pose la pd hari yg ade paper tu.. tp alhamdulillah, mase SPM tu, kejadian yg sama x berulang dah..heheheh.. dan tahun2 berikutnye pun da ok.. alhamdulillah..

best jugak exam masa pose nih.. xde la rrush nk balik makan la ape la.. so leh la relax2 kn minda je.. kdg2 rushing2 ni jadi berserabut jugakkan?

habis je SPM, rase2 dh dekat nk raya time tu..heheh best la.. ade dua kemerdekaan tahun tu;p

Friday, August 28, 2009

suasana ini betul2 menggamit suatu memori

fuh! puitisnye tajuk.. huhu.. ala.. xpe la.. sekali sekala.. musim hujan2 ni kena la jiwang2 sikit.. hujan kan lbh romantik drpd musim panas..hehe

hm.. kt penang ni asek ujan ja.. all day long.. tak igt pulak nk kire. tp yg pasti, smlm mmg hujan x brenti. xlebat, sikit pun jadi.. jadi suasananye sejuk aje.. mengantuk la pulak ujan2 ni.. kalo xpose leh hirup nescafe panas smpi kembung... tak pon hot chocholate ala2 winter season kt overseas.. oooppsss... pose2 jgn sebut.. nti terliur..

bile sejuk2 mcm nih, aku teringat la satu memory. kalo mgu lepas mgu aku kempen sume org pakai mask, mgu ni agak kepada menggamit memory ye.. sempena ramadhan.. ape salahnye kan.. hehehe

sembilan, SEMBILAN, s.e.m.b.i.l.a.n, (hamek ko tiga kali ulang) tahun lepas, aku tgu result PMR. masa tu kt kelantan. (aku ni kire geng otai jugak kot sb dh lame amek PMR) ok berbalik kpd cerita, masa tgu result PMR tu ayah aku anta aku blaja komputer + english.. komputer tu xbest pun..dia ajar basic je.. bosan la! haha tp english mantap gak la.. ops.. terlalut lagi... suasana masa tu mcm kt penang ni skrg la.. sejuk je.. hari2 hujan mcm ni la.. kejap lebat, kejap pelan. moreover, masa tu bulan puasa jugak! hmm.. what the coincidence! tu yg mengingatkan aku pada suasana tu.. best woo mase tu.. adik2 aku pon join gak kelas tu.. kelas terakhir, kami kena present..kena wat lakonan, tp dlm english la..so aku ngan kwn2 wat lakonan pasal hari raya.. macam haram je lakonan tu.. alah.. zaman budak2 biasa la.. bodo2 alang lagi masa tu.. hehehe

bezanya, tu dulu, ni skrg; masa tu aku 15 thn, skrg aku 24 tahun (APE? 24??!!!??) ; kejadian lepas kt KB, skrg kt penang; mase tu aku tgl ngan family, skrg aku dok sorang2 kt hostel; dulu aku sahur nasi.. sekarang aku sahur kurma... huwaaa!! punye aku anti ngan roti sgp mkn kurma ja masa sahur..

cerita hari ini.. masam manis masin pahit pedas.. rasa herba pun ade..huhu

banyak kisah weh harini a.k.a byk kejadian yg aku nk laporkan..ewah! macam reporter la pulak aku nih! hehe

ok2, pagi tadi sedang aku study kerani ofice call mtk tolong distribute evaluation form esok.. biasa geng2 aku mmg takkan angkat no ni..heheh...sebab alih2 kami je yg kena..raai2 fellow yg mkn gaji buta plus tanpa menghasilkan satu paper pun tuh langsung tak dipanggil..alih2 kuli batak ni jugak la yg dipanggil..ops..terarah pulak.. realiti okeh! maka, esok aku kan distribute evaluation form kt DK S utk kelas supervisor aku.. hik hik..leh eksyen sikit ngan budak2 1st year..hahhaa

aku sebanarnye sakit hati ngan beberapa manusia nih.. dgn tak menepati janji (ekceli aku silap paham, cuma salah dia x explain awal2.. nk tgu org menangis baru explain) dan seorg lagi yang aku agak kecewa jugak.. tibe2 lak bile baca msg rase mcm nk campak fon ke dinding..(ops... fon baru, tak jadi campak..hehe) mata sbgai ganti aku menangis semahu-mahunye.. cewah.. ala2 mengenang nasib diri la kunun! huhu

lepas melepaskan kesedihan di bantal, aku p skul utk bagi pendriv kt megat (utk dia check 2nd paper aku.. ga tulis 2 paper dah.. fellow?) p skejap je..pas amek evaluation form balik bilik la..

baru je tgk2 sikit data exp aku utk present kt seminarygakutakretinkeja tu, mengantuk la pulak.. tdo sat.. bangun2 bincang ngan nabil nk p bazar kol bape ape la..isyk bizi pulak tetiba.. then ula pulak bercerita ngan naiem pasal macam2 kot ym.. korang rase korang akan confuse tak antara naiem ngan nabil nih? aku smpi sekarang keliru.. dah la dua2 ponpuan yg menggunakan nama lelaki, pastu dua2 'na' pulak, pastu dlm fon book aku nama berturut..macam mane lak aku tak confuse..huhu

ptg letrik kat bilik aku nih dh tripped la pulak..sedap2 aku tgk tv da padam..haish.. geramnye (caih cite xbest pun mase tuh) kebetulan aku nk kuar p bazar, so bukan masalah aku lah kalu tripped pon, sebab yg x berfungsi hanye suis, bukan lampu atau kipas..

dlm kete pegi dan balik bazar minah na-nabil, naiem dan farhaNA gelak sakan.. ade je akal nk wat lawak..isyk3.. kurus pahala puasa aku harinih.. kalo org tgk kete aku msti pelik tgk kami gelak smpi kete bergoyang2 (sungguh hyperbola perumpamaan ini).. owh aku nangis pagi ganti ngan gelak ketawa ye ptg2 ye.. alhamdulillah

balik tu tgk tv sat, da berbuka.. mase berbuka tu aku makan sambil ckp kt ym.. tbe2 tripped lagi. hampeh sungguh! menci la! tang ni aku mrh sb kaco aku sembang! gile!

pastu aku p tusyen, ala2 nk brenti ngaja la..tp akak tu merayu la pulak.. so aku terpaksa la ngaja sehari.. kang akak tu rindu aku lak kang.. xpe la.. slow2 la aku lepas kelas lagi satu tuh.. huhu

balik tusyen td baru je nk bukak laptop, sekali tripped sekali lagi. sial betul la! pastu dgr la org betulkan main suis kat luar (bilik aku plg ujung, dekat dgn segalanye okeh!) aku pun bukak pintu nk tgk... ade sorang minah arab ni dok betulkan.. biar betul wat pandai2 mcm tuh.. kang kena renjatan letrik baru tahu... tak pasal2 aku kena naik court jadi saksi lak kang.. ei xsyg nyawa sungguh la! aku pun pegi la dekat.. sambil kate "are u sure u can do it on ur own" kau tahu dia jwb ape? "i know what i should do" dgn hanye memalingkan bontot kt aku.. ala2 bizi nk betulkan latu .. aku ape lagi siap jelir2 lidah kt blkang dia... wat mcm2 muke hudoh kt blkg tu.. hehehe dia bukan tau pon.. dia kan bizi.. blagak siot! kalo betul la bijak apsal dr tadi tak idup2 suia aku nih? hua hua hua.. jom gelakkan minah yg berlagak ini beramai2.. heheheh.. then aku mtk ni pak guard ngan dia.. biar aku la pulak kol.. dia ni selambe je kate dia da call more than 10 times.. but, WHO CARES? HEHEH aku call pak guard, siap leh kutuk2 pulak minah tuh ngan pakguard.. heheh... ape pu ye malang la minah tuh.. kecian kecian kt dia.. tak baik tau aku wat mcm tu.. tp dia poyo sgt la kwn2.. dpt le sejibik dr aku ngan dr pak guard.. pak guard ckp ni sume sebba arab2 tu guna hotplate.. tu je.. maybe terlampau ramai kot,... tu yg smpi overload.. dulu tak pernah jadi pon la.. sooooo???????

Wednesday, August 26, 2009

sentimental sungguh bila bersahur tanpa family

setelah beberapa hari aku dok bersahur kt umah, maka hari ni secara rasminya aku bersahur sorang2..huhu.. syahdu weh.. kalo kat umah mak mesti masak yg best2...tp harini bermula la dunia independent aku balik.

secara rasminye pagi ni aku bersahur air milo je..kalo semalam, still ade makanan yg ditapau dr rumah, tp harini da takde la..hehe.. maka makan biskut cicah milo..hehehhe..

heheh..aku ni sedih mcm la xpernah sahur kt asrama sblm ni..ehehhe

Tuesday, August 25, 2009

ye, itu lah yg kite cari!

heheheh...mcm cerita roda impian pulak!

apekah? mengapakah?

sbnrnye aku baru je buat riview fix utk gigi aku nih! kalo dh buat review fix tuh, sakit la gigi nih! sebabnye dr ketatkan ikatan gigi tu. nak2 pulak pakai power ligature, nk gigit ape pun xleh.

actually aku g klinik gg hari ahad lagi, tapi biasala..kesakitan akan bertahan smpi 3,4 hari..masa mula2 lagi la..seminggu tuh! sedih pulak aku rase bile xleh mkn mskn mak..sakit wo..nak kunyah ayam dlm tom yam pun xleh..huwaa... mak aku siap masakkan bubur nasik la semalam... tapau bwk mai sini pun bubur nasi jugak..isyk3..

aku ade bwk blender kali ni..nk wat ape? aku nak masak la! tak lalu aku nak lahap makanan kedai hari2.. mesti tak masuk jiwa punye la..so aku pun mengambil langkah drastik utk memasak..ni bukan la bermakna aku tak memasak sblm ni okeh! tp smblm ni cincai je..dah pose kena la masak betul2 sikit..huhu

tp ade satu masalah skrg..aku xde dapur.. rice cooker dh rosak sikit.. plug dia mcm tercabut sikit, so might be bahaya la kalo digunakan. da la kalo masak nasi pun xboil elok, so nasi mentah la pulak. aku igt nk beli stove yg satu tungku mcm adik aku punye. nk bwk dr rumah, mcm ade satu kebocoran gas je...so aku nk beli baru la ptg ni.

bincang2 ngan nabil junior aku tu, makin buntu lak..dh la ku nk mkn bubur lagi (mcm xda taste je aku ni berbuka ngan bubur) pastu nk beli dapur..bincang punye bincang, dr buka kt tesco, tukar ke mc d, dr mc d ke mery brown, dr merybrown ke bazar ramadhan bayan baru.. hah! ape lagi? sila suggest..huhu.. actually tempat2 kt atas tu ade supply bubur..tu je matlamat aku hari ni..

dh serabut2 sangat, aku msg nabil mcm ni la bunyinye, "nabil, kite bukak kat seagate, solat kt sana terus, pastu g tesco beli dapur "

dan nabil pun kate "YE!! ITULAH YG KITE CARI!"

masalahnye skrg ade ke bubur nasi kt seagate? hua hua hua... hentam saje la labuuuu! heheh

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U