Wednesday, August 18, 2010
membahagi-bahagikan kasih sayang
Yang benar: puan oryza 0 pengomen tegar
Monday, July 19, 2010
happy birtday kak jenny
saya sekarang melaporkan hari jadi kak jenny yang ke xx.. sambutan telah diadakan pada 7 july lalu, tapi sy baru nak report harini.. sorry la ye, reporter bizi sikit;p
pada hari kejadian, aku, kak apai n kak jenny telah pergi ke tesco dan pasar taman tun sardon utk beli barang2. plannye nak masak nasi minyak, daging kicap resepi baru, acar dan sambal udang (tugas kak apai).. jemputannye pulak adalah aim, azraa dan wanie.
lepas penat bertungkus lmus, inilah hasilnye:

ni pulak cheese cake tajaan kak apai dan kek telur dadar hasil usaha azraa... layan kan jela kek telur dadar tu;p
Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Labels:
aktiviti,
daily life,
friends,
penang
Thursday, July 1, 2010
kenduri durian
kejadian semalam... baru sempat nk update hari ni..
semalam kali telah buang tebiat pegi makan durian.. kak zati yang mengidam.. bff kak zati, kak husna haruslah ikut serta.. kak jenny merangkap pemandu pelancong.. dan aku sebagai penyibuk sahaja sebab dh bosan amat dok kat bilik... nak packing malas.. nak study laaaagiii malas!
kami bertolak dr usm around 410 ptg.. rancangan asal nk pegi anjung indah.. dimana? kami pun x tahu.. gamble je.. yg pasti kt balik pulau.. so jalan punye jalan, x jumpe... dh kt tengah2 hutan, banyak la pulak pokok2 durian.. kedai2 yg jual durian pun byk.. kalo kt hometown aku atau kmpung ayah, durian hanya dijual dan diangkut balik terus.. lain pulak keadaan kat balik pulau nih.. ko masuk kedai tu pilih buah... ckp sama ada nk mkn kt situ atau nk bawak balik.. kalo mkn kt situ, tuan kedai akak bukak kan.. (
maka jamu la selera bersama teman2 anda.. aku yg x minat durian jadi minat.. haha! mule2 uncle kasi sebijik je(
uncle tu siap bagi buah rambutan suruh try tu.. aku pun beli la sekilo.. (konon mcm suke la.. padahal yg ayah dok beli pon sebiji dua je aku makan) uncle tu siap bagi sekilo stgh pulak tu.. (aduh!!! aku bukannye hantu rambutan pon!xpe.. kite sedekah la nanti)
pas settle2 sume kami pun balik. total kami mkn rm40.. sebijik rm12, rm11 & rm12.. cmpur air kot lg 5hengget tu..



Yang benar: puan oryza 3 pengomen tegar
Labels:
aktiviti,
daily life,
friends,
my journey
Sunday, June 27, 2010
aktiviti lunch-dinner dengan kawan2...
HARI JUMAAT, IVORY
port utama (selepas seagate sebab nk save duit minyak).. kt situ ade dua kedai yang menggamit perasaan sikit (before dis satu je.. tapi sebab haritu yg satu tu tutup, try tmpat lain, melekat pulak kt situ) pilihan utaman: nur mutiara tomyam. pilihan kedua: ismail ikan bakar.. tomyam mutiara memang terbaek! nasi goreng pak mail sedap gile! so jumaat lepas, pegi makan dgn kak apai ngan kak jenny (
sorang tu, makan lauk sikit punye ciput.. adoii.. lauk dia selalu tak habis.. kalo makan nasi goreng ape2, atau bihun gorang, lauk dia mesti berbaki.. kalo order nasi goreng yg ade lauk lain mcm ayam merah ke, paprik ke, pun sama... ayam dia tak habis jugk.. dah la tak habis, tak ratah plak tu bila nasik dah habis... skrang pertanyaan aku: dia pelik sebab lauk dia tak habis ke, aku yang pelik sebab lauk aku habis?? jawab2...
ni la budak yg x suka makan lauk tu.. siap letak bukti tu;pperangai sorang ni? asik nak ayam saje.. udang tak nak.. siap order char koew teow xnk udang tu.. mujur org nak buat je utk aku menu cam tu;p
HARI SABTU, PECALELE DAN SEAGATE
xreti oke nk eja cm mane.. pecalele ni makanan indonesia.. nasi putih+sup kosong+ayam/ikan keli goreng (of course i will take ayam)+ulam ulaman (kubis, salad, timun) ngan terung bakar ke goreng tah+sambal... makanan ni adelah fevret kak husna.. aku? makan setahun sekali je;p
pas je makan, kami jalan2 pegi pantai seagate... ala2 org dh merdeka anta tesis la kan.. (
percutian orang2 kedai ni ade 2 bahagian.. satu kt luar satu kt dalam.. yg kt luar guna payung TM, yg kt dalam of course xd payung.. suasana dlm kedai mmg merah membara la kan.. semerah sambal nasi lemak dia.. kire romantik jugak la kot kan malap2 gitu.. pas tu, punye nk menunjukkan deorang ni peminat bola, banyak la bola2 bergantung kt siling deorang tu.. kat dinding pulak ade la hiasan2 berkaitan liverpool.. pasukan lain xleh ditepek di situ.. ayat aku pd kak apai ngan kak jenny "mesti peminat MU xdtg makan sini" sebab setau aku peminat bola ni kan agak fanatik dgn pasukan.. tibe2 ade mamat pakai baju MU makan situ.. huhu.. salah lak aku teka..
aku bajet kedai ni kalo ade lawan bola mesti melimpah ni.. jadi kalo laju2 pegi lepas maghrib.. kang kol 10 bola start, alamat makan bersila atas lantai la kami ni;p... oppss.. ape kami makan di situ? nasi lemak biasa je.. haha.. dtg jauh2 makan tu je;p oh ye, selain pd ape yg kami makan, dia ade lauk udang, sotong, aya goreng, daging.. selain pada tu ade jugak char koew teow, tomyam etc.. sila pegi melawat ye;)


Yang benar: puan oryza 4 pengomen tegar
Saturday, May 8, 2010
penternak burung merpati
Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Labels:
aktiviti,
cerita-cerita,
friends,
hostel
mr xy dan miss xx
Yang benar: puan oryza 0 pengomen tegar
Friday, April 30, 2010
it's a week!!
Yang benar: puan oryza 0 pengomen tegar
Labels:
cerita-cerita,
foreign,
friends
Tuesday, April 6, 2010
subway
Yang benar: puan oryza 6 pengomen tegar
Labels:
friends
Sunday, April 4, 2010
restaurant tarbush




biasa kalo kite kao x abis makan mesti mintak tapau (iye la mahal kan...) aku pun suggest la tapau.. mane tahu dr rais nak makan lagi ke kan.. rupe2nye habit deorang, kalo x habis x tapau. tinggal aje... anggap makanan yg x habis tu sedekah pd pekerja2. lagipun deorang bukannya makan kacau2.. mmg deorang x jamah pun..
ok, tu cite kt tarbush, waheeba bayar oke.. pastu dr rais lak ajak lepak kat coffee bean.. on him pulak.. aku? tukang makan aje.. aku nak kuarkan duit waheeba kate xpayah sgt.. dh la dlm beg duit ade 2hengget je mase tuh.. hait!
Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Labels:
aktiviti,
foreign,
friends,
jalan-jalan
Monday, March 29, 2010
borak sampai lebam memang best!
Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Sunday, March 28, 2010
psikologi
ingat tak aku pernah cite yang aku suke mengarut2.. again, harini, jadi lagi... sungguh mengarut hal ni! jadi aku pun pergi lepak kt bilik kawan, cite2 sikit masalah aku (bukan sikit, semua ok)
Yang benar: puan oryza 0 pengomen tegar
Labels:
aku merepek,
friends
Sunday, February 28, 2010
kak nor melancong di penang!!
sepupu aku, kak nor telah melancong di penang sempena cti 3 hari ini... dia sampai kt Butterworth lbh kurang pukul 3, aku pegi amek dia kt sana dgn feri (bukan aku bawak feri ok!) dan patah balik ke penang. hari pertama, kami jalan2 kt ferringgi... tengok org main paracute, jet ski sume, then malam jalan2 kt pasar malam yang panjang tu... rase mcm nk tercabut tumit kaki aku tau!
Yang benar: puan oryza 8 pengomen tegar
Labels:
aktiviti,
daily life,
family,
friends,
jalan-jalan,
my journey,
penang
Wednesday, February 24, 2010
suku abad
tahun ni.... selepas 25 tahun, aku pulak kt usm... huu... siap blk rumah untuk celebrate usia yg boleh guna perkataan abad dah ni... kalo dh boleh guna perkataan abad maksudnye dah banyak...huhu
mak aku siap beli kek blueberry lagi.. tp xbest lak sebab adik2 aku nyah ngan faris xde kt rumah... kalo x musti best punye...
kek blueberry yg mak beli:)ni hadiah yg bermakna utk 25th bday ni...xde la best pun, tp sebab aku buat smpai menangis2, aku suke la... hadiah diterima 3 hari sblm....
email dr... hooreyy.. eh silap.. alhamdulillah...



Yang benar: puan oryza 6 pengomen tegar
Wednesday, February 17, 2010
dialog sengal
sharon: WHAATTT??!!! HORSIEEE???
aku: hahahha... bukan... bukan... bukan kuda kaler brown tu.. yg kaler itam tu la
sharon: HAAA??? STALLION SOME MORE! (aku rase mcm betul dh spesies ni dia sebut.. aku rase mcm kuda itam tu x comel, tu aku sebut.. tp makin terkejut lak sharon ni)
aku: ehh... no... kuda kampung je.. i hentam je tadi.. i also donno horse tu kaler ape.. huhu
sharon: kuda kampung pun kuda jugak.. so cute....
aku: alaa... sharon... daripada kite biarkan dia mati baik kite makan.. kan?
sharon: WHAT???!!! imagine that your grandfather is sitting there and u talk with your family.. "ala... drpd biarkan atuk mati, baik kite makan je..."
aku: haaa???
Yang benar: puan oryza 5 pengomen tegar
Thursday, February 4, 2010
الغداء في المطعم العربي
aku nak bercerita pasal waheeba kawan arab aku tu.. harini dia blanje aku makan kat restoran arab... sempena ape? sempena dia lulus ujian undang2 utk lesen memandu... sebenarnye dia pun xpernah pegi kedai makan arab tu.. cuma dia dgr dr org, dan aku yg pernah nampak ni pun bgtau la kt waheeba.. kot la kalo dia teringin nak makan bole la dia pergi... so aku pun amek waheeba kat skul kol 1 tghari... aku sebenarnye ragu2.. takut kedai tu x bukak. sebab kedai kawasan tu bukak waktu malam je..
sampai je kt situ, lega aku rase..... hoooreeeyyy!! bukak!!! ape lagi, terus pegi, dn order..waheeba la yg pilihkan.. aku mene reti nak order ape.. so menu kami harini:
tomato yg di blend dgn cili
salad (kubis+carrot+timun)
sup daging versi arab
jus oren utk aku, jus pisang utk waheeba
Yang benar: puan oryza 11 pengomen tegar
Wednesday, February 3, 2010
nak jadi malaikat
tapik paling x best: sirah (kena buat presentation by grup.. sob sob...)
maka satu hari, aku rase blaja bab akidah kot, ustazah explain mcm2 pasal malaikat kat kiteorang.. tugas2 malaikat.. bla bla bla... then kite sebagai manusia pulak... bla bla bal... lastnye ustazah tanye:
-xde sape angkat... aku malu2 nak angkat.. kang org kate baik mcm malaikat.. maka aku nak la.. tapi segan nak angkat tangan-
"aik? xde sape? awak tau tak malaikat ni baik.... dijadikan dr cahaya... bole bergerak dgn cepat bla bla bla"
-eh banyak lak ustazah cite.. xleh jadi ni... aku angkat tangan tinggi2-
"satu... dua... tiga... ooooo ade 3 org nak jadi malaikat.. yang lain xnak?"
-yang lain malu.. aku xreti malu sikit nak angkat tangan-
"eeeiiiii.... awak ni... awak lupe ke yang manusia ni sebaik-baik kejadian??? kite ni lagi tinggi taraf dia drpd malaikat la... malaikat mane leh makan... awak leh makan... makan nikmat x?"
"nikmaaaaaaaaaattttttt"
"pegi toilet nikmat tak?"
"nikmaaaaaaaaaattttttt"
"haaaa... malaikat mane rase sume tu.. skrg nak jadi malaikat lagi tak?
"tak mahu!!!" blushing gila muka aku! huwaaa!!! mak!!! nak balik!!! malu!!!
Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Labels:
cerita-cerita,
friends,
kelakar,
kota bharu,
memory,
sekolah
Tuesday, January 12, 2010
terima kasih kerana sudi berbahasa melayu...
selain aku ngan waheeba, kawan waheeba (dan kawan aku jugak) yang bernama sally turut serta.. sally nih muslim, dr jordan. tp sally ni free hair, x macam arab lain.. siap pakai cap lagi.. pelik kan? instead of waheeba, sally sangat kerap dtg sini dulu.. sebelum kawan baiknye balik ke iran.. sekarang dia x pergi kapitan dah sebab xde org nak teman dia keluar dgn sepupunye.. sepupunye seorang lelaki... (kagumnye aku.. walaupun dia free hair, tapi sangat menjaga batas pergaulan!) nak cakap betapa kerapnya dia pegi makan kat kapitan ni, sampai tahap dia xpayah order nak ape.. mamak tu akan pergi, dan dia just cakap "as usual" (juga menunjukkan dia x pernah tukar menu)
tengah2 makan tu, sibukla waheeba dan sally bercerita pengalaman deorang belajar bahasa melayu level 1. kat sini, mane2 pelajar luar malaysia WAJIB amek lulus bahasa melayu level satu. satu yang aku perasan bila si arab cuba bercakap melayu, mereka akan mengalami kesukaran menyabut perkataan yang mengandungi 'ng' dan 'ny'... jahat je aku gelakkan dua org tu bila cuba sebut 'nganga', 'lengan', 'jangan' etc...
tibe2 sally teringat satu cerita.. satu hari, dia dtg kapitan mcm biasa... dia order teh o.. masa tu dia memerlukan gula..so dia pun panggil mamak tu...
bila mamat tu pegi dekat meja:
"GILA!"
mamak tu sikit punye terkejut pelanggan kata dia mcm tu.. dh la panggil org pergi kat meja, pastu kate org gila pulak! muka berkerut jangan cakap la.. tahan marah pun ye jugak..
bengang mamak tu x paham, sally ulang lagi "GILA!!!! GILA!!!! GILA!!!"
malang skali mamak tu still xpaham.. hurm.. yang x tahan tu si sally ni cuba sebut lagi tu... dan mamak tu pulak terus terpinga-pinga...
lastnye dia give up. "could u give me sugar??"
mamak tu gelak je... dia cakap lain kali jangan cakap "gila" cakap "gula". dia siap bgtau kawan2 dia.. satu kedai bantai gelak kat sally..
ape pun tahniah kerana nak cuba cakap bahasa melayu... xde la mcm sesetengah malaysian yang xleh cakap sepatah haram bahasa melayu... malu la sikit pd org luar...
*masa sally cite aku pun bantai gelak, waheeba lak terpinga-pinga.. heheh
Yang benar: puan oryza 6 pengomen tegar
Labels:
cerita-cerita,
foreign,
friends,
kelakar,
penang
Tuesday, January 5, 2010
mari berpicnic!


hari sabtu lepas, 2 januari 2010, aku, kak apai, kak jenny ngan waheeba telah pergi berkelah... plan asal, nak duduk tepi pantai.. sebab? aku mmg suke dok tepi pantai.. tapi, rancangan terpaksa diubah serta merta...
aku nih bukan main lagi beli roti, beli tuna, beli juice, konon2 nak makan tepi pantai.. dok sedap2 menikmati makanan nih, dtg la 'seseorang' mendekati grup kami nih.. kulitnya hitam. mata merah2 sikit.. dia merepek ape, tah lah aku x dgr... tp dia claim yang dia muslim.. so what? sesama ahli keluarga pun boleh saling berbunuh.. ni pulak org baru jmpe tepi pantai... aku bukan la nak bersangka tak baik, tp dr segi peampilan, percakapn yang merapu tuh, keselamatan diri perlu diutamakan..
ok smbg balik cite.. mula2 dia merepek kami buat x dgr.. ppas tu dia pegi blkg buat ape tah... pas tu dtg balik merepek lagi.. mata berair mcm baru pas nangis... apekedehal? nak roti aku ke ape nih???
disini aku perasan dia dok ulang percakapan yang sama.. slaah satunya dia pernah blaja kt arab.. nak je aku suruh dia cakap arab dgn waheeba.. dh kate pernah blaja kt negara arab sgt kan... tp aku diamkan aje.. takut lak di apa-apakan.. kalo ikut mulut laser aku campur mulut laser kak apai, mmg melecur la mamat tu kalo kena...
2nd thing dia kate ade org kate dia ni buat kacau.. so pgl polis... dia kate pgl la, dia x tkt, general tu ape tah hubungan ngan dia.. betul ke x wallahualam... masalahnye sape general tu? hurm...
dah banyak sgt merepek, aku bagi arahan kakak2 aku packing barang.. demi keselamatan.. so aku start kete, pegi taman rimba... siap leh main celup2 kaki dlm kolam lak tuh...
nx tym aku nak plan lain.. waheeba x puas, aku x puas, kak apai x puas, kak jenny x puas.. nx tym kite spend sehari suntuk kat sane ye!
*gmbar dr fon waheeba
Yang benar: puan oryza 5 pengomen tegar
Labels:
aktiviti,
daily life,
friends,
my journey,
penang
Monday, January 4, 2010
Happy Birthday Shuhada:)

dalam geng kami, shuhada a.k.a shu adalah kak long. shu lahir awal gila.. hari kedua tahun 1985 dia dah lahir, instead of me, hari ke 53 tahun 1985 baru aku lahir, muna hari yang ke ratus-ratus, dan waheeba pulak hari ke 354 thn 19xx dia lahir. elok la tu.. sorang hari kedua selepas thn baru, sorang lagi, hari kedua sebelum tutup tahun..
jadi, semalam kami celebrate birthday shu...sehari lewat drp hari yang sepatutnya.. aku jadi pelakon utama (ehem ehem) aku kate konon2 aku ni tension sebab thesis, ajak shu pegi pantai utk release tension (ni mmg perangai aku, bile tension je nk g pantai), masa ni muna dan waheeba akan dtg dan buat surprise. tibe2 hari gelap mcm nak hujan, aku cakap x jadi, dan nak tdo... (shu dah pelik dah kat sini.. aku jarang merungut pasal thesis kat dia, dan aku jugak xpernah bagi alasan mengantuk!)
so kami replanned.. lastnye aku ngan muna decide nak terjah rumah shu je.. terjah edisi masterji! jangan x tahu, mase kami sibuk2 nak beli makanan la shu sibuk nak ajak muna pegi qbay utk redeem hadiah.. huh...
menu kami semalam: KFC, dan JCO. kami x makan kek semalam.. banyak sgt celebrate bday dlm masa terdekat nih.. huhu


Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Monday, December 28, 2009
SELAMAT PENGANTIN BARU MIZA DAN PASANGAN


mcm aktiviti rasmi aku pulak wish selamat pengantin baru kat org seminggu dua nih... heheh.. nak buat mcm mane musim org kawin...
utk post kali nih aku nak ucapkan selamat penganti baru kpada kawan aku, ZAHRULMIZA ZULKIPLI dan pasangan yang aku tak tahu nama... semoga rumahtangga awak kekal sampai akhir hayat ye puan miza... dan semoga sabar menempuh alam rumah tangga (hak hak.. ayat mcm dh kawin je.. aku tiru ayat org je oke!)
*utk tatapan kawan2 ni gmbr puan miza semasa majlis dia tu, aku tak pergi pun
*gambar aku curi dr fesbuk idah:)
*puan miza, org mintak maaf x gi kenduri awk.. ade hal:(
Yang benar: puan oryza 6 pengomen tegar
















