Sunday, May 9, 2010
A, B, C
Yang benar: puan oryza 4 pengomen tegar
Monday, January 18, 2010
aku budak tension yang cool;p
labmate aku dok email pasal paper nak publish kt clean tu.. bahagian aku dh siap oke! tp kena buat bahagian yang dia tulis dulu tu.. ni yang tekanan darah aku naik nih!
perkara dua
family matter... gilos! sblm ni jarang la nak ade masalah mak x sihat bagai.. hurm.. mmg la betul mcm yang allah janjikan: sesungguhnya Allah takkan turunkan satu2 ujian tu melainkan hamba-Nya tu mampu menampung ujian tu (aku translate kot bahasa aku oke!) owh, maksudnye dulu aku x mampu lagi nak tanggung, tapi bila umur dh meningkat nih, aku makin kuat.. wah! wah! aku sudah matang jugak akhirnya!!!!
perkara tiga
lagi aku tak nak cakap! aku menci nak igt!
penyelesaian
aku bangun pagi dengat keadaan kepala berdenyut-denyut.. mandi2, dok depan laptop.. pastu visit farm.. pastu komen2 kt fesbuk tuh.. pastu baca journal jap.. pastu aku main lagi..selama ni jarang tulis kt wall org tibe2 aku tulis kt wall deorang... asal aku bahagia la kan!
*utk dia tu yang sentiasa support aku, tq tq tq.. hehe
**utk manusia2 sengal dan berhati jahat tu.. tunggu Allah balas cash pada kamu! aku dah bank-in doa pun!
*** utk paper yang x accept2 lagi tu.. ikut la nak jadi ape.. atleast aku dh ade satu instead of org lain yang habuk pun x nampak!
Yang benar: puan oryza 4 pengomen tegar
Labels:
aku merepek,
family,
M.Sc,
sedih,
sengal,
tension,
thesis,
writing paper
Tuesday, January 12, 2010
FAKTA atau AUTA?
RM 50?
RM 40?
RM 25?
RM 20?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
percaya tak aku dapat RM 10/hour?
Yang benar: puan oryza 5 pengomen tegar
Labels:
aku merepek,
sengal,
tusyen
Friday, November 6, 2009
ohhhhhhhhhhhh!!!!!!!!! aku tension tp aku pretend mcm xde ape berlaku.. sungguh pandai berlakon
tnye pasal thesis...
alamak!
aku tension pulak tibe2...
xpe farhana... relax ok...
tarik nafas panjang2....
hembus....
sekarang buat mcm biasa...
bertenang...
**hehe.. aku leh dpt anugerah atas kebolehan aku menyorokkan rasa gugup dan resah gelisah x?
Yang benar: puan oryza 0 pengomen tegar
Labels:
aku merepek,
sengal
Sunday, October 18, 2009
feel young, stay young
jadi bile jumpe tu takkan la semata-mata nk tgk muke je kan.. mestila ade bincang sesuatu... bincang ke??? hurm...cerita ok.. pasal negara dia, pasal dia, pasal aku, etc lah..
tibe2 dia tnye, "how old are you?"
"24"
"but u look younger"
hoh! aku igt nak kate aku nmpk cm patut dh buat PhD tadi.. hik hik
maka terbuktilah kata akak koew teow thng tu yg aku ni nmpk mcm budak 1st year ye? aku igt dia saje nk berbasa-basi ngan aku je..;p
ape rahsia mau kelihatan muda? pegi la makan kt kedai awet muda kt sg 2 tu at least seminggu sekali.. lagi kerap lagi muda.. hik hik (pak cik tu patut bagi komisyen kt aku... siap promote worldwide lagi nih)
erk, sape nyampah ngan post nih, sorry ek... aku xde idea nk merepek
Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Labels:
sengal
Friday, October 16, 2009
two is company three is a crowd
TWO IS COMPANY, THREE IS A CROWD
maksudnye ikut version aku: dua tu elok2 dah, saling melengkapi, bila bertiga jadi gangguan pulak.
ops... bukan org ketiga antara aku dan bf ye kerana aku x pye satu pon.. hik hik. tp dlm kehidupan sehari2 la... aku rase, either berdua atau berempat adalah ok, tp kalo bertiga xleh.. kalo aku yg menjadi org ketiga, mungkin bukan masalah besar sebab aku pandai nk handle keadaan supaya sorang x tersisih, tp kalo org lain yg jadi org ketiga antara aku dan kawan aku? alamatnye aku tersisih la.. aku kan lembut hati..
~mode sedih ok!~
Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Labels:
aku merepek,
daily life,
sedih,
sengal
Tuesday, October 13, 2009
dua jenis chemist yang anda mungkin jumpa dlm dunia nih
jenis yang pertama: chemicals are my good friends
hurm.. chemist jenis nih, akan menganggap sume chemicals kawan2 deorang, ala2 no harm to them lah atau mereka kalis hazard .. ye la, kawan mane makan kawan. so mereka akan menganggap takda chemicals yang berbahaydlm dunia nih. so jangan pelik kalau anda jumpe chemist yang merokok berkotak2 sehari (mungkin mereka anggap sume benda dlm rokok tuh kawan2 kot), atau sesukahati je nk pgg solution or solvent dgn bare hands. kebarangkalian menemui spesies nih agak susah.. kalo jumpe pun maybe sikit je...
jenis kedua: chemicals are my enamies
yang nih berlambak (aku mungkin tergolong dlm golongan ni jugak kot) habeh sume benda tak dipercayainye. kalo letak dyes xleh, carcinogenic la, kalo masa pump petrol kena off hp la takut melotop, isyk..mcam2 lah! ni sume hari2 kami bergelumang dgn benda nih. banyak bahaya yang dh kami face (cthnye kwn aku dr xde lelah dpt lelah sebab main ngan chemicals). ade jugak kawan2 yang dah keje di bahagian QC dan manufacturing department di kilang2 pembuatan yang dh berjaya membocorkan rahsia2 yang terjadi di kilang2 di mana ade sesetangahnye x memenuhi spec.. oppss..sape tuh? rahsia la.. hehe
ape2 pun, chemist adalah manusia biasa.. cuma agak selekeh... ade tak chemist cun kt sini? heheh
*aku perasan satu benda, chemist memang suke minum coffee or nescafe.. merokok pun leh tahan. mungkinkah golongan ini mmg mempunyai gen suka akan kafein?
Yang benar: puan oryza 10 pengomen tegar
Labels:
aku merepek,
jom fikir,
sengal
Monday, September 28, 2009
i am officially retire from farming;p
walaupun sbnrnye aku dh lama x masuk farmtown yang aku syg gila tu, dan aku tak tanam ape2 kat barn buddy, tp aku ade lagi menanan kat gardenhood ngan sunshine ranch (byk gila farm aku!) tp ni betul2 nekad (kot) nk brenti menanam jap..huh! asek menanam xnmpk hasil (CAMPUR KENA CURI, TU YG MENYEBABKAN AKU TAWAR HATI SGT TU) dan internet yang ala2 sepoi2 bahasa nih, maka aku stop la.. hehe..poyo je..
utk kak nadiah, naiem dan muna, teruskan menanam ek! heheheh
Yang benar: puan oryza 6 pengomen tegar
Labels:
aku merepek,
madness,
sengal
Monday, September 14, 2009
hotspot dua tiga empat hari ni...
tp seslow-slow tenet aku nih, dapat pulak aku jawab kuiz..selama nih asek error je kalo nk jawab kuiz.. menyampah gila aku rasa...disebabkan dah bole jawab kuiz maka aku pun jawab secara bundle lah..hehehe...harap2 xde sape marah aku la sebab memenuhkan facebook mereka dgn result kuiz aku je..hehehe
tang jwb kuiz tu best dah, tp bila tang nk upload ke, download ke, save ke, mcm hampeh je.. mmg xdpt la.. kalo dulu aku leh upload files masa bgn subuh, skrg jgn harap la...aku rase mungkin sume org xtdo pas sahur, tgu solat subuh, pastu baru la tdo.. tu yang tenet jadi laju bila kol 8 tuh...
alang2 dah dpt peruntukan banyak, upgrade la tenet.. aku nih pegi skul baru leh donlot journals.. tu pun kdg dpt kdg tak...
Yang benar: puan oryza 0 pengomen tegar
Labels:
aku merepek,
hostel,
sengal,
tension,
USM
last minute! kak husnaa!!! jom sama2!
huh! doakan je la hasilnye cun.. aku jahit gaya bebas je.. kutip manik2 lebih tahun lepas + manik baru bli td sikit..
nanti siap (dan kalo cun) aku post gmbr..
adoyai! kak husna! jom la sama2 jahit manik!
Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Thursday, September 10, 2009
-menu buka puasa hari ni-
harini aku takde cite sbnrnye.. aku masih lagi meningkatkan tahap kesihatan aku.. aku pun tatau apsal semalam aku letih sgt.. siap aku lari masuk lab assistant yg ade aircond tu smlm masa lab sebab tak tahan sgt keadaan yang terlalu panas. hasilnye, aku teguk dekat 2L air malam tadi. tarawih pon xpegi..penat gila beb.. ayah aku call kol 10 tu aku jawab mamai2 ja.. aku pun x hengat aku jawab ape ayah aku tanye..huhu
bile sampai waktu tghari, otak mula la ligat berfikir nak pegi bazar mane..dok fikir bazar ni ade makanan ape, bazar tu makanan ape pulak... hmm.. conclusion, mungkin harini adalah one fine day.. maka aku nak masak!!!!!!!!!!!! heheheh
aku baru beli portable stove awal ramadhan baru ni.. kadang2 masak jugak.. bile dah muak makanan kedai, dan larat nk memasak, maka berasap la dapur aku tuh.. berasap tak berasap, dah habis la satu tong kecik butane yang aku beli tu..dh masuk tong kedua pun..
so ape menu aku hari nih?
sup ayam, kacang botol goreng dan nasi putih la.. hehehe.. simple je.. makan sorang kan.. masak byk2 pun membazir je..
kol 6 baru nak siang ayam.. dapur pun satu tungku, berpeluh sampai ke kaki..heheh.. tp sempat pulak aku pegi lari ke kafe beli ais.. erm..mcm ni la bilik asrama..mane nak ade peti ais kan..act mase pegi tesco td, aku beli nescafe setin.. tp x sejuk.. maka aku dip tin tu dl ais la.. baru dpt minum air sejuk..
hurm.. nk makan best2 kat hostel kena think out of the box sikit..hehehe
Yang benar: puan oryza 4 pengomen tegar
Labels:
aktiviti,
daily life,
hostel,
ramadhan,
sengal
Thursday, September 3, 2009
balik rumah lagi!
paper yg dr suruh budak tu betulkan, dh siap di sent ke chemical engineering journal pun.. (alhamdulillah! aku sungguh lega!) skrg kite tunggu keputusan ye.. sama2 la kite doa paper tu accepted..tolong doakan jugak ek!
keje kedua yg settle, aku da anta abstract ke seminarygsampaisekarangakutakretinkeja tu! hehe.. lewat 3 hari drpd tarikh sepatutnye... xpelah... bukan lewat seminggu pun kan..huhu... lgpun sv aku ckp rmi ja lagi yg x anta.. see! aku x wat komplot ngan sape2 pun..tp rmi je yg x anta.. bukan salah i ok..tapi takut la pulak kena rotan kt dekan sebab anta abstract lambat.. heheh.. ini adalah merepek sahaja.. mane ade sape2 penah kena rotan sebab anta abstract lmbat da... huhu
maka, aku akan balik rumah mlm ni. naik bas budaya dgn discount 10% pada pukul 9 malam, dan dijangka sampai pukul 330 pagi. pagi esok sahur kat umah! sahur esok makan nasik! hoho! sungguh menarik!
*keje blm siap, tulis thesis..huhu.. macam siput je aku tulis!
Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Labels:
aktiviti,
aku merepek,
cuti,
M.Sc,
rumah,
sengal,
skul,
USM,
writing paper
EH?!?
hehehe... tu aje aku nk tulis..
jangan marah... jangan gelak..
aku tgh sengal...
teruskan membaca yg semua! hoho!
Yang benar: puan oryza 4 pengomen tegar
Labels:
aku merepek,
blog,
sengal
Tuesday, September 1, 2009
sleep disorder:(
mengapakah?
aku tension ke?
erm... mungkin la...
da dua hari aku x tdo malam.. dan semalam, hasilnye aku tdo pas subuh-zohor.. jarak waktu yg sama kalo kite tdo waktu malam-pagi, tp aku terbalikkan keadaannye je..
huh! tension!
malam ni pun sama!
nk buat ape lagi tah. dr betulkan paper, aku tulis blog, aku main farm.. may be kesan aku tdo sekerat hari kot semalam..
harini aku tatau lagi mcm mane plan tdo aku nih...
ehem... ade cdgn x?
huhu
Yang benar: puan oryza 4 pengomen tegar
Labels:
aku merepek,
sengal,
tension
Sunday, August 30, 2009
adoyai..aku telah melakukan satu kesilapan la..
benci! benci!
minggu ni cuti 3 hari..
aku sepatutnye balik rumah la!!!!!!!
geramnye!
hehehe.. hari jumaat pun lupa.. ade cita2 nk balik weekend..hik hik
maka, aku hanya dapat berangan je la mkn sedap2 kt rumah dan bertarawih di rumah.. angan2 pun angan2 la labu...bnda da lepas kan..
psst..kalo balik nx week mesti ayah aku bebel.. da nk blk raya pun blk lg.. aku ni buat png-kb tu mcm usm ke town je kot aku nih..hik hik
aku tgh berangan mkn sedap2 kt umah nih.. adoyai..kesilapan teknikal tol la
Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Friday, August 28, 2009
aku tak sedar harini hari jumaat sehingga........
aku bgn tdo, bukak tv, apehal cite malayu nih? bkn ptt cite lain ke? ah... bukan masalah aku tuh! pastu ade cite hidayah pulak..cite insaf2 dr indon tuh.. eh? cite ni kan ptg jumaat?
dan baru la aku tersedar hari ini hari JUMAAT..
maknenye aku tdo masa org p solat jumaat la ye..masa bukan lunch breaks-walopun xleh lunch!
mcm mane leh lupa hari nih.. kalo mak aku tau, mesti dia kate "isyk isyk isyk..."
Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Labels:
sengal
Wednesday, August 19, 2009
utk follower setia
utk follower yg setia sy buat satu post khas..takut majuk lak kang..nti terus tarik diri dr jadi follower..hehe
sebut ikut urutan sape komen dulu post di bawah eh!
yang pertama (bunyi drum)
azy bohr a.k.a cik jijie peggtonville!
************************************************yang kedua! (bunyi drum lagi)
kak husna a.k.a. cik akudansekeliling!
dan ketiga, (drum lagi!)
naiem a.k.a cik naiem bakhir!
(walaupun x request) uhu
Yang benar: puan oryza 6 pengomen tegar
Labels:
blog,
friends,
madness,
release tension,
sengal
sape yg mudah menyampah dinasihatkan jangan baca/skip post ni...
smlm aku tahu blog aku ade beberapa peminat...sebab tu aku kate sape yg mudah menyampah jangan baca..okeh2, sape yg mudah menyampah stop reading until here..kang tak pasal2 aku dibenci pulak kang..aku tak bersalah okeh! aku hanye nak menghargai mereka ini sahaja:)
salwani (kawan Latihan industri kat loji air)
kak apai (senior, kawan, kakak, etc..byk status dia nih!)
megat (staff kt skul aku..sama baya je..)
"la...cite klinik ni sy dah baca" satahu aku tu post terbaru! cepatnye dia baca!
"cepatnye awak baca!"
"saya pengikut tak setia blog awak"
saidah (kawan masa matrik)
kak shila (mcm kak apai jugak)
ni pengikut senyap2..huhu..masa pindah dr blog fs, ke blogspot, aku kena marah (marah ke?) sebab tak gtau dia dh tukar url..dia dok tgu post terbaru aku..isyk..tak sangka, tak sangka...
ok semua penyokong2, pengundi2 (cis, gaya pelajar AF yg tersingkir je) teruskan membaca..anda memberikan inspirasi kepada sy utk terus manulis..hehe.. i am soooo talkative like the real i am (ayat apekah? ade kaitan ke? maaf2, terpoyo pulak)
kepada tuan punye dialog, mintak maad kalo ade tersalah ye..huhu
Yang benar: puan oryza 9 pengomen tegar
Saturday, August 15, 2009
hari sengal-merepek-sewel farhana
hari ni aku rasa mcm bosan yang amat...huh...tatau nak kate ape..berdiri salah, duduk salah, baring salah, bile call org, xrase nk ckp pun..ha, nak ape sbnrnye nih? huh! ni la masalah gangguan emosi/gangguan syaitan yang aku paling menyampah sekali. dan aku pun tulis la status kt YM aku; "tolong! sangat bosan!!" huhu...
tibe2 naiem ajak p jalan kat tapak konvo, dan tibe2 mata aku yg sengal ni mengantuk..so kami janji nk p ptg je..bile tutup laptop takleh tdo pulak!!! arghhh!!! tension!!! aku pun call la mak ayah aku..pas letak call sepupu..dan seterusnye main air dlm bilik air (nasib baik takyah byr bil air..kalo kena, sah aku tak main air)
pas mandi, elok2 leh solat (sebenarnye sempat la lepak2 20min dulu) dan naiem pun buzz tnye dh nk p jalan2 kt tapak konvo ke..ok la tu! aku pun dh nk pengsan sebab bosan gila nih!
aku pun dgn penuh determination berjalan dr international house ke skul..tgh2 jalan aku dh realize yang aku tertinggah henset..haih! punye la tadi teringat, akhirnye leh tertinggal jugak! belek2 beg, aku tertinggal lagi satu barang! KUNCI BILIK AKU DAA...isyk, igt dok hotel ke leh tgl2 kunci (angan2 mcm tgl kunci kt kaunter la tu)
huh! takpe la..nk buaty mcm mane...haha...henset tu sbnrnye nk buat mscall naiem bile sampai kt stor skul aku..tapi dh tertinggal, aku panjat tangga la p lab dia...kunci bilik tu...erm... hetuk pintu akak sebelah je la...masuk kot pintu toilet..haha bagus jugak bilik kami berkongsi toilet mcm ni..
pastu, aku nak gunakan jalan shortcut kat tepi skul bio tuh! biasa org jalan kaki akan lalu kot situ..dia akan terus tembus ke stor skul kimia...dan disebabkan aku ni lama sgt tak berjalan kaki+lama sgt tak pegi skul, aku tatau pun jalan tu ditutup!!! arghhhhhh!!! geramnye! letih pulak aku berlegar2 dlm skul bio tu cari jalan keluar..nak patah balik malu kt budak2 yg dok kt atas tangga otw ke skul bio tuh... maka aku pun mulakan la operasi search and rescue aku tu... dh la xde org... sedar2 aku di tgkt 2=skul bio tu mmg sengal sikit..sebab kwsn dia berbukit, so ade kemungkinan certain floor akan disappear.. akhirnye aku nampak bilik yang aku buat SEM-scanning electron microscopy dan aku leh agak la jalan keluar... dan mesti la berjaya (walaupun aku mencari jalan keluar dl gelap dan sedikit ketakutan kerana aku mmg takut gelap!)
akhirnye sampai la kt skul...jumpa naiem dan berjalan2 di tapak konvo yang sengal tu...
satu keadaan tak releven telah berlaku! para peniaga tidak dibenarkan menyediakan plastik..maka kalo kamu beli nasi, kamu terpaksa bwk ecopack(mcm polisterin makanan biasa tapi KONONYE environment friendly) tanpa plastik.. itu la yang terjadi pada aku tadi..ade ke patut makcik tu takmo kasi plastik pada aku? (padahal aku nampak dia bagi plastik pada makcik kt sebelah aku) dan aku dgn poyonye mintak plastik! dan sebab aku dh nampak dia sediakan plastik, dia takleh nak kate xleh dh la..kena bagi la wei..hahha..rasekan..nak sorok tapi tak berjaya..
yang sedikit ralat tu, aku beli air soya (dahaga sungguh berjalan dr int house+ronda2 kt tapak konvo), tapi makcik tu jual air yg dah basi! dh berketul2 soya dia tuh..wa!!! da rugi duwet aku..esok takmo dah beli air soya! menci! menci!
setelah membeli belah, kau balik bilik;berjalan ala2 kanak2 ribena dan ketuk pintu jiran tepi bilik..hahaha
kau mmg sengal harini farhana! adoyai.. harap2 esok kembali ke dunia nyata..hehuhe
Yang benar: puan oryza 0 pengomen tegar
Labels:
daily life,
sengal
bosan.bosan.bosan.bosan.bosan.....(sebut sampai bilangan n atau infiniti)
aku sedang kebosanan..
nak buat ape tatau ni..
cik farhana, sila baca journal!
tapi xde mood..
pening2 lalat je nk paham ayat dlm journal tu.. (ckp ja la hang nk blogging) huhu
adoyai...
YA ALLAH, jauhkan la aku dr sifat malas ini, jauhkanlah aku dr kebosanan ini, tabahkanla aku menempuhi hari2 susah aku..ameen..
Yang benar: puan oryza 0 pengomen tegar

