JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Showing posts with label hostel. Show all posts
Showing posts with label hostel. Show all posts

Thursday, July 1, 2010

tindakan kejam oleh saya

selama dok kt IH ni aku ade 3 jiran.. 1st naiem-my friend, 2nd-akak farmasi taraf mak2, 3rd-budak fizik, muda pada aku... di IH ni, 2 bilik kongsi satu toilet.. toilet pulak merupakan satu keperluan asa pada semua, maka kebersihan perlu dititikberat kan..

dgn jiran yg 1st ngan 2nd, seriously xde masalah.. masing2 pandai jaga kebersihan.. even akak no 2 tu x tolong basuh toilet, tp dia bersih orangnye.. yg ketiga ni memang la menyakitkan kepala aku.. mandi dah la lama tahap x igt ade org lain nk guna toilet di sini, bersih pun x.. rambut dia jatuh atas lantai dia x bersihkan.. (aku tau la sebab aku baru cuci!)

tahap ke-tak-pedulian dia memang boleh capai tahap ketua jin! haritu toilet rosak, dia bole biar aje air shower menitik.. then air menitik dr siling pun dia bole buat x peduli..air paip sgt slow pon dia x peduli.. mcm mane aku tahu? management sini, asal report je terus dtg.. so aku mmg sentiasa kt bilik ni tau la mmg xde org dtg.. mcm aku report, mmg deorang akan terus dtg laa... baru2 ni, air mmg slow gila.. 4 kali report dah aku nih! x jadi jugak... muka aku pun dh tebal.. maka aku bertahan je la walaupun setiap kali masuk toilet aku menyumpah2..

sabtu lepas, getah shower loose lagi.. tak kuasa aku nak report.. aku pun dh nk keluar asrama.. maka tuan punye toilet pandai2 l setel.. tp pagi nih makin teruk.. tak sanggup dah aku nk tanggung dosa embazir ni ha.. dosa lain pun banyak lagi nak tanggung.. so aku pun cuci2 muka, gosok gigi, pegi report.. pak cik tu naik la betulkan paip aku.. nak cite siot tak siot budak sebelah nih, dia siap bole takan kunci biik dia.. hei! igt org nak rompak sgt ke barang2 ko tu.. ya allah geramnye aku kat manusia mcm ni.. aku pun amek hose yg aku beli dulu (sebab hose yg dia magi tak matching ngan saiz paip aku) dan letak dlm bilik.. ku masuk bilik, aku hempas pintu kuat2.. hodoh gile perangai aku.. kalo mak ayah aku tahu ni, mesti kena dgr syarahan.. susah la duduk dgn org yang ********* (aku tak tahu perkkataan ape yg paling sesuai digunakan)

Saturday, May 8, 2010

penternak burung merpati


kat IH ni, ade sorang aci yang suke bagi makan burung merpati. nama dia sharon.. dia sanggup beli beras murah2 kt tesco tu utk bagi makan burung dia... kami kawan2 ni bagi moral support aje la... cara bagi moral support adalah dgn bagi roti atau nasi yg kami x habis utk diberikan pada burung2 dia tu

burung2 tu pun bijak jugak! pukul 9 dia dh tunggu.. mostly akan turun, lepak2 atas rumput.. kalo sharon x turun lagi kol 9, dia terbang balik.. dlm kol 10 burung akan turun balik... tunggu lagi.. bijak kan?? haaa itu namanye burung yg masuk universiti.. hahahah

ok la mari kite sayang menyayangi haiwan haiwan ye:)

Thursday, April 22, 2010

bercerita dengan mak cik cleaner betul2 membuatkan aku insaf dan sebak

memandangkan asrama aku ni toiletnye kt dalam bilik, mak cik cleaner akan masuk bilik utk cuci toilet.. biasanya aku x suruh pun cuci.. anak dara.. cuci aje la sendiri.. takkan itu pun malas kan? nak dijadikan cerita, management dah bertukar sekarang... dengan pengurusan yang agak strict ni makcik2 cleaner dah jadi mcm merayu2 pulak nak cuci toilet... bukan ape, kalo tidak gaji di potong.. sepatutnye pengurusan kena faham yang bukan sume org akan berada kat bilik waktu office hour.. mcm aku dulu la kan! jadi bile makcik ni masuk, aku pun mula la ajak berborak... haha (read aku kemaruk nak bercakap!) pas satu-satu topik kami dok cakap

topik pertama adalah berkaitan dgn ade sorang indon ni.. pada aku sangat kurang ajar.. aku tahu ni pun dari linda.. indon ni dh buat mak cik mcm org gaji dia aje. haritu aku nmpk dia suruh mak cik isikan 2 botol air dr mesin RO utk dia.. waahhhhh ko yang sihat walafiat boleh suruh orang buat mcm tu? gile ke ape? 2 botol means 10 LITER! kau memang x berhati perut ok!! dah la mak cik tu guna jantugn bateri.. lagi nak seksa mak cik tu.. siap buat mak cik tu drebar jugak.. suruh mak cik anta sana sini sedangkan kawan tu kan tgh 'office hour' nanti mesti org marah dia kan... isyk2 aku rase macam nak lempang2 je orang mcm tu.. kan mak cik tu baya mak kite.. kalo kite buat mcm tu, seolah-olah kite ni dera mak kita.. sedih bile aku igt balik tau..

second, mak cik tu mengadu pasal ape budak2 arab buat kt dia.. ade sorang tu ya allah, sungguh la menghina rasenye.. bile cleaner masuk bilik utk cuci toilet, dia akan lapik kertas surat khabar supaya cleaner tu x kotorkan lantai... ya allah.. ade jugak makhluk tuhan mcm ni ye! kalo pembantu am dtg nk betulkan paip ke ape, dia hamparkan plastik plak.. so that deorang2 yang so called 'kotor lagi hina' ni x kotorkan bilik dia.. org yang sama jugak menurut mak cik tu tarik tudung mak cik tu suruh bukak tudung... suruh jadi free mcm dia.. isyk x terimagine dek otak aku ni mcm mane org sanggup layan org mcm tu..

cite ketiga pasal anak2 dia... alaa... cm cite dlm tv tu la... mak bole jaga anak, anak xleh jaga mak.. duit belanja x bagi, mak kena keja.. dan mak pun kaje la cleaner.. mak cik tu umurnye 55 tahun, tapi still bekerja.. aku pun pelik.. tp xpe la kan.. bukan sume org senang.. ini la anak2 zaman sekarang... isyk3

ade lagi cite lain sebenarnye, tp aku nak rahsiakan.... jeng jeng jeng... pengajarannye, jangan la menyusahkan orang... jangan sebab deorang ni bukan sape2 korang nak dera... pas tu manusia ni darahnye sume kaler merah.. xde beza pun warnanye.. jadi jangan la nak menganggap diri tu terlalu suci atau sangat high standard.. last skali hormatilah ibu bapa kite

Monday, March 29, 2010

borak sampai lebam memang best!

2 hari cuti, aktiviti utama aku adalah berborak! teruk sungguh la aku nih! tapi dh jumpe geng yang suke bercakap dan sekepala, nak buat mcm mane lagi...

hari sabtu, aku bangun2 harvest2 sikit pokok2 aku kat countrylife nun, pastu aku kuar lunch ngan sharon... situ dh borak dah.. pas tu anta makanan kat linda, borak kat bilik linda pulak... pas tu aku balik soalt zohor, dan tido seround... bangun2 tido aku dia pulak tepon aku, borak lagi... pastu siap2 mandi2 solat maghrib dan isyak.. kemudian aku pegi bilik linda lagi nak mintak ubat ruam.. sapu2 ubat, borak lagi smpi kol 11..balik je bilik aku bergayut pulak! habis bergayut, aku tido...

bangun hari ahad pun sama.. relax2 jap, kuar makan, borak-borak-borak sampai lebam, then smpi IH, parking kete, lap2 kete linda ngan sharon, naik biik linda, sambung borak... balik bilik, solat, baring2, eksyen2 baca journal sikit dan terlelap... bangun2 solat asar, pastu rase boring pulak, pegi bilik waheeba, borak smpi kol 930... siap request dia buatkan spegeti, (melampau!) huhu... kat bilik dia la aku solat sume.. mcm bilik jauh sangat aje...

aku balik bilik waheeba, mandi2 pegi bilik linda pulak.. apply ubat, then borak lagi.. aku pun xpaham ape la yg kami borakkan sampai x berhabisan nih... kol 1130 aku balik, sambung borak kat fon pulak...

2 hari keje berborak aje aku nih... mujur x tercabut je rahang nih..

Thursday, March 25, 2010

hari menangis teresak-esak depan orang

aku mmg akui aku ni senang sangat nak menangis, kena marah sikit aje, manangisnye... mak aii... bole tahan!! kalo kecik hati pun nangis, kalo hepi pun nangis jugak! bezanya, kalo aku menangis depan orang pandai pulak aku cover2, tapi kalo biar aku sorang, mengongoi siap la..

citenye mcm ni, yg mmg membawa kepada kesedihan melampau aku ni.. sbnrnye aku ni dh banyak hari dok berduka... tension lagi, masalah lagi kan... masalah paling besar tu aku simpan dalam hati je la ye... tak kuasa aku nak igt.. ok, petang tadi adik aku call.. dok "helo2" dia x dgr... biar betul fon aku nih.. rosak ke.. aku call balik, dia x dgr aku jugak.. pelik dah tu.. sebab baru je kol 3 lebih tu aku call mak aku oke aje.. siap dengar elok aje.. aku pun ape lagi, gelabah la... mula la try call mak ayah.. dh x dgr, mak ayah jadi risau dok call2 pulak pas tu... aku nak taip msg pun x sempat.. dah call aku jawab la kan, tapi deorg dok komen pulak x dgr suara.. adoyai.. finally berjaya la jugak taip msg and sent. pas tu aku off fon nak keluarkan bateri n simkad.. masa tu jugak rushing2 nak keluar sebab aku janji ngan waheeba sebab nak tunjuk library 2 kt dua...

tutup2 pintu, gedegang! aku baru perasan kunci tertinggal kat dalam... erm, xpe la, tunjuk jalan dulu, kalo sempat aku call org tu.. smbl2 tu aku dok fikir, org tu baru je balik rumah pukul 5++ tadi, kesian la pulak kena dtg office dah.. hurm.. xpe la aku call pas maghrib.. kebetulan aku nak pegi dinner jugak mase tu..

selesai je makan, (betul2 org azan) aku pun balik.. jam lak sikit, so aku sampai dlm 750 gitu la.. aku pun call la encik tu..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

aku cakap punye la polite, boleh dia nak marah aku.. aku yg mmg dh sedia syahdu ni ape lagi, terus mengalir la air mata! siap mrah aku lagi, nape selalu tinggal kunci

HELLLLOOOOOOOOOOOOOOO

THIS IS MY FIRST TIME I LEFT MY KEY OK!

aku serabut sangat sampai xleh nk fikir ko tahu x.. mcm siot aje org tu marah2 aku.. siap kate kenape master student, phd student leh tinggal kunci..

HELLLLLLLLLLOOOOOOOOOOO

XSENGAJA OK! INGAT ADE KE ORG SUKE SUSAHKAN ORANG.. SETUPIT!

AKU MAKIN NAK MARAH SANGAT BILA AKU INGAT AKU FIKIR DATUK NI PENAT PTG2 SEBAB BARU BALIK KEJE DAN AKU SANGGUP DELAY MINTAK KUNCI TU.. ALIH2 MAIN TERJAH MARAH AKU..

dia cakap nak dtg kol 9.. PAP aku letak fon.. memang kurang ajar, tp dia boleh nak kurang ajar ngan aku, aku pun bole ok.. tolong la hormat org sikit.. org ckp elok2 nak marah2 apekes?

aku pun naik bilik waheeba, memang aku terus nangis aje la.. yg teresak2 tu oke! aku mmg marah sangat la... aku mintak waheeba call.. ckp fon aku habis bateri. huh! reti pun ckp elok.. koranggggggggggggg memaaaaaaaaaaaaaaaangggggggggggg kalo dengan foreigner, pijak semut x mati, kalo sesama malaysia, layanan haprak! budus!

masa bagi key tu dia inform kena bayar 5 ringgit.. siap pesan jangan tinggal kunci.. aku sound sebijik, "mane ade org sengaja tinggal kunci. ni sy bayar 5 ringgit ni sy x makan la esok..." haha.. buat ayat kesian sikittttttttt... biar dia rase bersalah sepanjang hayat.. di mmg terkejut la tnye aku dpt biasiswa mane.. mane aku nak ade biasiswa!baru ternganga dan rase bersalah.. aku naik aje tinggal dia terkebil2..

*syukran ukhti waheeba for being with me:)

Saturday, January 30, 2010

tunggu punya tunggu mai mai tak mai

kontroversi a.k.a fenin x tajuk aku? huhu.. saje je nk buat gimik sikit. tp gimik x jadi je la... hehe

aku lupa skrg minggu pembelajaran yang ke berapa.. ke4 ke? ke5 ke? patut dlm masa2 sekarang nih dah ade fire drill kt hostel.. tp bukan la aku nak turun macam last sem... tidak... tidak sama sekali... sem ni aku dh tetapkan supaya tak turun... x kuase aku nak turun la.. satu sem jadi skem cukup la...

makanye mengapakah aku tertunggu-tunggu bila fire drill?? AKU NAK SOROK KASUT2 AKU KAT LUAR, DGN RAK KASUT KAT LUAR TU DLM BILIK... konon2 nak bgtau pak guard xde org atau orangnye dah turun.. bilik aku kan dekat tangga utama.. maka tipu helah diperlukan disini..

punye la aku tunggu fire drill mcm buah x gugur. apsal la x dtg2 lagi... aku pulak asal dgr moto kt bawah ni (tempat pak guard punye check point) mule la berdebar.. konon nak buat jahat, tp berdebar x tentu pasal.. HAMPEH!

dua hari ni baru aku ingat nape org x sibuk buat fire dril.. orang nak pilihanraya laa... ape jadah nak buat fire drill... org sibuk dok buat rapat umum nun.. kalo kebakaran pun org xpeduli ;p

azam aku sem ni: jangan turun masa fire drill.. MUKTAMAD!

Saturday, October 17, 2009

DECO DECO DECO!


aku tak tahu kenape diri aku ni dilanda tension berskala ritcher 7.5 semenjak dua menjak nih.. slalu aku leh cope dgn jmpe kwn2 ke, tgk tv ke, main game ke, tdo ke, mkn fast food ke, ape2 yg mudah nk buat la dan x consume banyak masa pun...

tp kali ni.. ya allah... bangun pagi tak hilang jugak.. nak cite kt orang pun tak tau mane hujung mane pangkal. lastnye, aku buat keputusan utk mendeco bilik aku sendiri tanpa bantuan celcom;p

DECO DECO DECO!

ape yg aku buat? hurm... tak banyak pun, tapi kalo org masuk je bilik mesti terus perasan punye lah! tu pun kalo dia berpijak di bumi yang nyata lah kan..

sebelum nih, aku letak karpet dlm bilik.. huh! gaya org kaya je nk karpet2 nih. so ade 3 keping karpet dlm bilik aku.. hari ni, habis aku gulung sume karpet, ganti ngan tikar getah (hehe.. dh turun taraf okeh!)





aku pun tatau apsal aku still meneruskan tema kuning-brown kt bilik nih, pdhal aku ni sikit punye x suke kaler kuning. hentam je la.. asalkan pencahayaan bagus, tak silau mata aku, tak gelap, selesa sudah..

perancangan lepas ni? aku igt nak angkut sikit2 harta karun aku kt sini.. nota zaman undergrads leh angkat balik dh no? xde sape dh kot nak guna.. junior aku kenal pun habis konvo dah ni..

ade sape2 nk karpet aku? satu kaler kuning mcm di atas (aku syg yg ni, xtau nk jual ke tak), satu kaler ijau, satu yg kecik lagi kaler merah gmbo epal..harga leh runding. lambat aku angkut sume wat balik umah ok!

Tuesday, October 13, 2009

alhamdulillah.. semoga dimurahkan rezeki2 mereka

selamat hari raya sume..

hehe.. esok aku raya;p hari last pose, murah lak rezeki cik oryza nih. pagi2 buta ano dh msg menjemput aku ke open housenye lepas maghrib nanti... hurm, elok jugak tuh, aku pun lama dh x jumpe ano.. hehe..

plan punye plan, aku bajet beli nasi gorang kt kafe bakti, then makan desert je kot kt umah ano nanti.. perancangan rapi tuh! hehe..

kebetulan ex rumet aku, fid dtg bilik ptg nih, aku nak hidang air, dia suruh tgu dulu la pulak.. nak buke ngan aku katenye.. hurm, xpe la kalo cm tu. takkan aku nak perambat balik lak kan..hehe

dok sedap2 sembang, si waheeba, kawan yemen aku la pulak ym, tnye aku suke burger ke tak.. nak kate xnak tak sampai hati... kate je la ok je.. hehe.. aku sbnrnye bajet waheeba akan hantar beger tu kat bilik aku je, so aku leh bagi kwn aku makan separuh2...

malangnye sangkaan aku meleset.. lupe lak yg arab nih jenis ape yang dia akan makan tu la kite makan. so dia bawak la daging beger yg dia dh masak dlm oven tu (arab x suke benda minyak2) dan roti beger. bukan tu saje, siap ngan buah-buahan mahal lagi tuh.. dgn kiwi, epal, orange, plum.. huh.. naik semput aku makan.. mmg x leh habis.. kena paksa amek lak tuh.. katenye 'your share' .. so amek je la...jangan lawan.. xde maknenye kalo lawan pun.. cnfm kalah!

act waheeba dtg lmbt sikit, aku dh telan nasi goreng ngan kwn aku pun.. takkan nk tunggu.. lapo weh.. aku x sahur;p masa dia dtg tu, aku bungkus balik la nasik aku tu.. makan beger lak. x sgka lak dia bwk 3 ketul daging beger + 4 ketul roti. kire kwn aku pun makan sama lah..haih.. langkah kanan fid malam nih.

pas makan beger makan buah pulak.. huh! full gila perut aku.. alhamdulillah, cukup makan lagi aku ye.. waheeba siap lari naik bilik dia amek buah utk fid.. haha.. ade jugak! kalo x abis pun kena bawak balik.. fid gelabah gile dh masa tuh.. hik hik.. aku dh biasa dah... hehe..

sepatutnye aku pegi umah ano kol 8, tp dh teranjak ke 830.. xpe la, asalkan pegi.. aku pegi pun setakat memenuhi jemputan je la... nak memenuhkan perut, mmg x terdaya dah rasenye.. makanan2 kt umah ano sedap2, tp aku kenyang.. aku paw sikit2 yg kak jenny punye je.. hehe..

ok la, thanks to waheeba for the foods which u cooked for me, it is very delicious and i'm full, alhamdulillah, kepada ano, thanks atas jemputan.. sedap sedap sedap (baca gaya upin dan ipin). nx time jmput lagi ye.. hik hik

*tibe2 aku rase mcm nk buat phd kt skul TI, mesti senang kan x payah fikir reaction, xpayah fikir mechanism.. yg penting product ma!

Sunday, October 4, 2009

inilah akibatnye kalo aku tak puas raya;p

dengan tak malunye, masa kak jenny bgtau dia nk beraya kt umahmak angkat dia semalam aku mengofer diri utk ikut..hehe.. raya..xpe.. kan masa utk saling ziarah;p

tempat dituju: permatang tok bidan ( i wonder, where is permatang tok kadi.. kalo ade aku nak pegi;p)
waktu: 11 pagi

setelah meng'google' map (tapi gagal kerana kwn aku kate staff google x pernah sampai lagi kwsan tuh) dan bertanya kawan, maka aku berjaya mendapatkan direction.. hoooreyyyy!! maka pengembaraan pun bermula.. aku fetch hazwan kat skul (driver tak jadi kak jenny) dan kak jenny kat guard, dan terus seberang bridge. kwsn2 permatang ni banyak kat belah seberang nun. walaupun ade map, penat gak aku dok u turn..hehe.. kwsn jarang pegi kan.. tak perasan simpang lah, tak perasan flyover lah..mcm2 sungguh. tu yang 2,3 kali dok u-turn tuh;p akhirnye aku giv up, suruh abang angkat kak jenny fetch kami di tempat kete kami tersadai.. betul2 hilang arah masa tu;p

follow-punye-follow, sampai lah kami kat tempat dituju. best seyh...kwsn kampung. kami pun masuk borak2 lak (hobi aku nih) dan mak (mak angkat kak jenny-aku pun pgl mak jugak dah..ceit!) mula lah bercerita dr cerita zaman moyang dia, pasal mak pergi mekah madinah, pasal air zam-zam, pasal telaga zam-zam, pasal makam Rasulullah SAW, tukar topik ke cite indon, tukar lagi topik pasal mcam2 la..best2! seronok dgr dia bercerita.

pastu kami lunch. perghhhhhhhhhhhhhhhhhh marvellous gila lunch kami hari nih. alhamdulillah, hari ni aku makan nasi minyak (jeng jeng jeng..bukan kenduri kawin ye) dan lauk yang macam2! sedap sungguh air tangan akak tu.. tp malangnye aku dh breakfast pg tuh..xlapo mane. (sbnrnye cmpur ngan abang tuh dok depan aku. malu beb! aku mane leh makan depan laki) mak pulak igt xsedap aku tak bertambah..hurm..tambah la jugak demi menjaga hati... hurm, ade satu tips dr kak dayah, kalo pegi umah org, kalo dia jemput makan, amek sikit dulu...supaya nanti bile dia suruh tambah, perut korang xpenuh lagi...bijak kan trick tu..malangnye aku lupa tadi..terus taruk nasi cukup2, maka cepat lah full.

pas tu borak lagi..mcm2 topiklah! aku siap leh tgk kambing telinga labuh kat blkg umah mak..pelik sungguh kambing tuh.. hehe.. pas tgk kambing, main anak kucing lak.. (sebijik mc budak bandar masuk kampung..haha) tak lama pas tu konon nak balik, kuar rumah borak lg boleh stgh jam..hak hak.. hentam saje la.. then kami balik.. baru aku realize, 40min ja la perjalanan..dekat je.. pegi hari2 pun bole..leh makan sedap2. nti aku nak ajak kak jenny pegi lagi (tak malu) aku nak belajar buat kuih tradisional ngan mak.. hikhik...nti aku tukar la ngan resepi nasi dagang..ok tak join venture mcm tuh? hehe

*nilah akibatnye aku tak puas berjalan masa raya baru ni...sibuk masak utk tetamu selama seminggu yang mengakibatkan aku ni sebijik mcm bibik kat umah aku..haha.. dtg beraya kt penang tak tahan tuh.. aku ni kdg2 suke jugak buat tindakan tak diduga;p

**kerana pegi berjalan raya kt area penang, tibe2 lidah aku boleh cakap penang pelat siam.. nasib baik xde sape tego..haha.. kalo tak aku nangis kat situ jugak!

hal-hal yang boleh dibuat di hostel, tp tak boleh dibuat dirumah, silap2 org kate buang tebiat..


1. basuh baju waktu malam
betul kan? kalo kat asrama biasanye org membasuh baju waktu malam, amat sedikit golongan yg
mencuci baju pada waktu pagi kan? biasa pagi2 sume rush nak pegi kuliah. xsempat nak cuci-cuci baju nih! jadi bile balik kuliah petang tuh, ramai la yang mencuci baju dan memenuhkan ampaian;p hehe... try buat kat umah tengok...cnfm kena tego kt jiran...hehe


2. ko kumpul baju yang ko pakai selama seminggu
ha, ni memang habit budak asrama..laki, pompuan, ade je la dua2.. xde dok kate laki malas pompuan rajin..sama ja.. biasanye waktu kemuncak (week 5-11) la jadi mcm nih.. balik2 kelas je terus ngadap asgmnt/report/study utk test.. xsempat dah nak memberus baju2 nih.. silap haribulan, baju tu kena humban dlm mesin je la..hehe.. try buat kat umah.. mak korang takkan brenti berleter 3hari 3malam.

3. kain baju ko kt ampaian lebih pade seminggu..
sakit hati aku bile igt yang nih... mcm dia sorang je nk sidai baju... nak2 bile tumpang ampaian aku kt luar tuh.. sukehati dia je ye..


4. ko punye jadual makan kacau bilau
ni mmg ramai sgt yang buat... lunch 1130 la, dinner 5 ptg la..main hentam je..hik hik.. dan di sini jugaklah muncul istilah 'BRUNCH' kan? ape tu? breakfast+lunch... sebab xsempat nk bfast, nti masa lunch ade kelas pulak, maka terhasillah brunch nih.. aku seorang pengamal brunch jugak tau!


5. ko x tdo 3 hari berturut-turut
haa...ni jenis yang suke tangguh kje...dh deadline baru nak buat. so tak tdo la jawabnye.. padan muke! kalo kat umah? jangan harap ko x tdo.. terlebih tdo ade la kan?


6. ko lepak kat bilik kawan tak hengat dunia punye
ni meeeeeeeeemaaaaaaaaaaaanggg habit kat asrama jugak nih... bosan2 pegi melepak. borak2, korek tong biskut, tgk la ape2 cite yang kawan dok tgk, sedar2 dah pukul 1. pukul 1 baru terhegeh2 nak balik bilik. try buat mcm tu kt umah (terutamanya perempuan) mau kena bambu ngan ayah..huhu


7. ko biar tingkap kt bilik tuh bukak siang malam
biasa la tuuuuuuu... kalo kat umah, mak ayah mesti berleter nye lah! betul kan? alasan x tutup tingkap asrama ape? panas kan?


8. siang2 pun bukak lampu
letrik free kan...huhu.. sesukasukihati dia je


9. khas utk aku: keluar malam
hehe.. kalo kt penang, nk g kedai mamak kol 10 ok lagi.. kalo kt umah, kalo aku kt luar lagi kol 8, alamatnye henset aku akan berdering2 lah..haha

Monday, September 28, 2009

bila ramadhan tamat

terlewat sikit post nih.. bukan ape, biasa kalo bulan x pose aku banyak kat usm banding ngan kt umah.sebab tu la post ni agak lewat..hehe

lepas sebulan rutin harian aku berubah 180 degree, maka ia kembali ke keadaan asal... aku smpi penang hari sabtu ngan ayah aku, maka aku makan dgn ayah aku la..rutin aku yang biasa2 mula semalam la..hari ahad.. huhu.. pagi2 dh serbu subaidah (sebulan tu x pekena roti canai banjir kat subaidah tu..rindu seyh...) mcm biasa la...aku pegi ngan muna..ptg lak makan kt nur mutiara tom yam (lebih sebulan gak aku xpegi nih!) sup sayur dia mmg menjadi idola aku dan muna la! kami mmg xkan share sup sayur tuh..sedap tau! hehe

pagi2 lagi dh terbayang nasi lemak sungai nibong...eh, ni bukan la maknenya aku nak muna hari2 dok makan nasi lemak ngan roti canai je.. tp dlm sebulan ade la 4 kali kami pegi..so dh sebulan lebih ni aku tak pegi..tu yang mcm2 kedai terbayang di mata nih..

bile tghari tu mula la aku terbayang sotong goreng tepung kt awet muda la...kedai mamamia yang aku dh lama x jengah la.. kafe yang aku mmg slalu elak pun aku teringat jugak.. betul2 rindu nak lunch kat penang nih!

tapi aku puasa la pulak harini...

aku kena pose selang seli nih..kalo tak, lama lagi la aku kena tunggu untuk lunch mcm biase;p

*aku tau makcik mamamia tu mesti rindu kt aku
*harap2 abg air kt sg nibong tu x lupa air fevret aku;p

Sunday, September 27, 2009

beraya tak hengat dunia

aku sampai kat penang semalam.. maka, harini hari pertama la aku keseorangan di penang sebab semalam ayah aku ade lagi kat sini sampai petang..

bosan gile seyh dok beraya sorang2 nih...tambah2 pulak aku dok beraya sakan a.k.a beraya tak igt dunia haritu...

  • penyakit batuk dah mai balik.. tu la..minum ais bertong2 kat umah haritu.. rasekan!
  • asek lapo je..tu la...makan x igt dunia kat umah haritu...huhu
  • ni lagi satu kes berat..asek nak masak je..ligat otak aku dok fikir nak masak ape..maklumla.. aku kan tukang masak kt umah sepanjang raya baru nih.. hish..berat...berat...

jadi?

penyelesaiannye? tdo je la..hahah

Monday, September 14, 2009

hotspot dua tiga empat hari ni...

aku tatau la hotspot kt asrama aku ke, atau seluruh kampus yg mengalami masalah.. dah banyak hari aku takleh lawat farm aku nih.. siap sayur mayur aku kena curi lagi.. aku takmo main farm dah...asek2 kena curi je..jahat sungguh la.. sape yg jahat tah.. pencuri dan tenet kot...

tp seslow-slow tenet aku nih, dapat pulak aku jawab kuiz..selama nih asek error je kalo nk jawab kuiz.. menyampah gila aku rasa...disebabkan dah bole jawab kuiz maka aku pun jawab secara bundle lah..hehehe...harap2 xde sape marah aku la sebab memenuhkan facebook mereka dgn result kuiz aku je..hehehe

tang jwb kuiz tu best dah, tp bila tang nk upload ke, download ke, save ke, mcm hampeh je.. mmg xdpt la.. kalo dulu aku leh upload files masa bgn subuh, skrg jgn harap la...aku rase mungkin sume org xtdo pas sahur, tgu solat subuh, pastu baru la tdo.. tu yang tenet jadi laju bila kol 8 tuh...

alang2 dah dpt peruntukan banyak, upgrade la tenet.. aku nih pegi skul baru leh donlot journals.. tu pun kdg dpt kdg tak...

projek ramadhan

ha...sempena dgn hari jumaat yang mulia minggu lepas+dah bosan gila makan makanan bazar, aku ngan nabil mengambil inisiatif utk memasak.. ape projeknye? kami telah memasak spegeti! hoho.. jadi org putih lak sekali sekala...


so, cakap banyak x guna jugak kan.. kite layan gambar... zasssssss

.::guna sos instant je::.


.::sayur mayur utk omnivor mcm kami::.



.::tumis bawang, then bebola daging::.


.::campak je sume bahan..huhu::.



.::tadaaaa!! dah siap!::.


.::licin...cube teka mangkuk sape::.

Sunday, September 13, 2009

spot check #2

mcm akan jadi tema minggu ni je tajuk nih.. huhu.. otak tengah jam.. skali terfikir pasal spot check, maka keluarla segala kenangan dr zaman sekolah sampai la ke zaman post grads...

kali ni spot check masa undergrads.. aku dah agak lupa sbnrnye.. tp aku tulis mane yang ingat la ek..

aku dok kat desa S masa undergrads.. kalo nak dibandingkan dgn desa R, S lebih strick dan skem. slalu je ade spot check.. tp bukanla whole building yang akan di check.. kalo whole building, mestilah org yang last berjaya sorokkan barang dgn sgt cemerlang..

barang 'haram' yang dibawak secara berleluasa kt asrama adalah kettle. ala.. jug masak air tuh.. aku rasa ia adalah satu keperluan asas utk tgl kat asrama. mmg la ade pantry, tp tgh2 malam kalo nak bancuh air ke, masak megi ke, mesti la takut nak p pantry (aku la tuh! xde org lain dahh)

dan utk penggawa (mungkin pengarah kolej kalo kat univ lain) kettle jugak la benda yang dia paling aim..hehehe

ade byk cara kami menyelamatkan kettle yang tercinta nih... tp ni sume aku dgr dr org je la..
  1. masukkan dlm baldi/bakul kain kotor..pastu tutup ngan kain kotor. tp ade aku dgr penggawa & penolong penggawa suruh kuarkan sume utk check dlm bakul kain kotor tu.. setakat mane kebenarannye aku tatau
  2. letak dlm beg balik kampung, dan beg tu gantung kat tingkap..nti kate beg tu dibasuh..huhu
  3. letak je dlm toilet
  4. mintak kawan2 laki kat blok2 bersebelahan (desa tak skema) simpankan kejap sampai keadaan reda
  5. masukkan dlm kotak, dan kotak tu diletakkan dlm kotak lagi, dan letak kat tempat tinggi supaya org anggap "minah ni takkan larat panjat kerusi hari2 amek brg dlm kotak tu hari2"

hm..tu je kot yang aku pernah dgr... tak pernah dgr pulak org sorok dlm kete (bagi sape yg ade kete) tapi aku pernah kena skali je la.. tu pun sebab aku terleka sikit..lupa sorok kettela aku padahal org dok bising tu musim spotcheck. but finally dpt balik kettle tu..bayar saman sesen dua (ye la sgt tuh) dan dpt la balik.. guna balik... hehehe

skrg aku tatau samaada still ade ke tak.. aku tenang di international house nih.. sesuka hati aku je nak bawak ape mai sini.. xde sape berani kaco..hehe.. aku kan dah jadi foreigner skrg...

har har har

Friday, September 11, 2009

review bazar ramadhan

dh 10hari terakhir baru nak buat review...heheh.. aku amek feel dulu la! so, sila la baca..

  • bazar ramadhan bayan baru
bazar 1st kot aku pegi tahun nih... letaknye di perkarangan masjid bayan baru.. bazar yang paling femes kt penang (kata orang). ape yang best kat sini? hurmm.. terpaksa berfikir sejenak... banyak sangat la.. tp yang aku nmpk plg ramai manusia pg serbu adalah gerai d'kashmiry (kalo tak silap eja) tahap keramaian org tu, sampai tak nampak lauk! hehe.. tp pada aku, aku rase aku masak lg sedap kot! heheh..

selain pada tu, murtabak mmg berlambak la kt sini. jalan selangkah dua jumpa murtabak, jalan lagi, murtabak lagi..

pastu ade satu gerai ni segala mcm jenis dinasour..heheh.. cthnye donut dinasour, karipap dinasour.. besar2 la kuih dia..mmg saiz dinasour la

satu lagi, masjid bayan baru bagi bubur lambuk free.... heheh.. aku amek skali je..

opsss... kt sini la LA aku meniaga jus buah.. aku penah beli skali je, jus buah naga.. nasib baik la aku tak jadi naga malam tu.. har har har

  • bazar ramadhan gelugor
yg ni kire dekat je ngan USM. kuar je dr gate rahsia (nama yg kawan2 aku bagi zaman dolu2 kerana org xde sticker leh masuk kot pintu nih). kalo nak banding ngan bazar lain, aku rase ni bazar paling sikit org meniaga.. ala..xpe la sikit pun..asal ade yg kite nk makan cukup la kan.. kang ramai2 rambang mata jugak.. walaupun sikit je peniaga, aku rase complete jugak bazar nih. mcm2 jenis nasi, air, kuih muih, agar2 macam2 la ade!tgl xde byk sayuran dan tumbuhan je (kerana pembeli kt bazar ni karnivor sejati).

satu lagi hal pasal bazar gelugor nih, aku pegi tahun ni ke, tahun lepas ke, dua tahun lepas ke, tiga tahun lepas ke.. susunan penjaja adalah sama! hahahahah.. sungguh tak creative

  • bazar ramadhan taman tun sardon
aku pun baru tahu kewujudan bazar ni tahun ni.. tu pun sebab silap ingat ade pasar malam kat tempat biasa kt taman tun sardon tuh!

best ke? hurm.. aku blur masa tu.. maka aku takleh nk kate best ke tak..ok kot.. tp gelugor ok lagi..

  • bazar ramadhan depan RST
yang ini hanya sekangkang kera dr aku.. betul2 depan gate stadium..tp nak dijadikan cerita, aku pernah pegi 2x je utk tahun ni.. satu, pada aku agak kurang menarik, lagi satu, balik2 tgk muka budak USM.. hurm.. malas la... tarawih pun aku siap lari ke masjid pekaka..ni kan pulak bazar ramadhan!

ade satu gerai yang paling best kt situ.. kedai jual kebab.. hari 1st aku beli tu abg tu x siap masak lagi. ade sorang chinese (disyaki budak undergrads USM) order 8 kebab! sedap sangat kot sampai order 8. sanggup tgu pulak tuh! bile aku balik makan, mg melotop! aku beli kebab ayam, ayam seketul2 yang besar tuh.. yummy.. nikmatnyeee...opss..pose2

pastu ade lagi satu gerai jual agar2 mcam2 rase.. kacang merah ade, cendol ade, buah naga pun ade.. banyak sungguh org meniaga makanan perisa naga puasa2 ni.. jgn ade yg jadi naga sudah! hehehe

ha..tu je bazar yang aku dok rotate, selain tambahan makan kt seagate dan memasak sendiri..maka korang leh bayang la mcm mane hafalnye aku kt setiap makanan kt bazar tuh. siap susunan setiap gerai pun aku bole igt tau! heheheh..satu lagi bzar yang aku tak pergi, bazar masjid sg nibong..kalo p nk parking kt mane tah! tu pun aku baru tahu kewujudan bazar nih.. ade kelapangan aku pegi la... sama je sume bazar sebenarnye... sume pun jual makanan..bukan ade jual kasut ke sayur mentah ke kan...har har har..

sekian berita dr penang..hikhik

Thursday, September 10, 2009

-menu buka puasa hari ni-

rase mcm lame pulak tak blogging... hehehe... setelah dilanda keletihan dan dehidration yang agak ganas semalam, maka aku kembali malam ni..hehehehe.. rindu ekk? dgr cite ade org soal apsal aku tak update blog? huhu.. sape tu ye?

harini aku takde cite sbnrnye.. aku masih lagi meningkatkan tahap kesihatan aku.. aku pun tatau apsal semalam aku letih sgt.. siap aku lari masuk lab assistant yg ade aircond tu smlm masa lab sebab tak tahan sgt keadaan yang terlalu panas. hasilnye, aku teguk dekat 2L air malam tadi. tarawih pon xpegi..penat gila beb.. ayah aku call kol 10 tu aku jawab mamai2 ja.. aku pun x hengat aku jawab ape ayah aku tanye..huhu

bile sampai waktu tghari, otak mula la ligat berfikir nak pegi bazar mane..dok fikir bazar ni ade makanan ape, bazar tu makanan ape pulak... hmm.. conclusion, mungkin harini adalah one fine day.. maka aku nak masak!!!!!!!!!!!! heheheh

aku baru beli portable stove awal ramadhan baru ni.. kadang2 masak jugak.. bile dah muak makanan kedai, dan larat nk memasak, maka berasap la dapur aku tuh.. berasap tak berasap, dah habis la satu tong kecik butane yang aku beli tu..dh masuk tong kedua pun..

so ape menu aku hari nih?

sup ayam, kacang botol goreng dan nasi putih la.. hehehe.. simple je.. makan sorang kan.. masak byk2 pun membazir je..

kol 6 baru nak siang ayam.. dapur pun satu tungku, berpeluh sampai ke kaki..heheh.. tp sempat pulak aku pegi lari ke kafe beli ais.. erm..mcm ni la bilik asrama..mane nak ade peti ais kan..act mase pegi tesco td, aku beli nescafe setin.. tp x sejuk.. maka aku dip tin tu dl ais la.. baru dpt minum air sejuk..

hurm.. nk makan best2 kat hostel kena think out of the box sikit..hehehe

Friday, August 28, 2009

suasana ini betul2 menggamit suatu memori

fuh! puitisnye tajuk.. huhu.. ala.. xpe la.. sekali sekala.. musim hujan2 ni kena la jiwang2 sikit.. hujan kan lbh romantik drpd musim panas..hehe

hm.. kt penang ni asek ujan ja.. all day long.. tak igt pulak nk kire. tp yg pasti, smlm mmg hujan x brenti. xlebat, sikit pun jadi.. jadi suasananye sejuk aje.. mengantuk la pulak ujan2 ni.. kalo xpose leh hirup nescafe panas smpi kembung... tak pon hot chocholate ala2 winter season kt overseas.. oooppsss... pose2 jgn sebut.. nti terliur..

bile sejuk2 mcm nih, aku teringat la satu memory. kalo mgu lepas mgu aku kempen sume org pakai mask, mgu ni agak kepada menggamit memory ye.. sempena ramadhan.. ape salahnye kan.. hehehe

sembilan, SEMBILAN, s.e.m.b.i.l.a.n, (hamek ko tiga kali ulang) tahun lepas, aku tgu result PMR. masa tu kt kelantan. (aku ni kire geng otai jugak kot sb dh lame amek PMR) ok berbalik kpd cerita, masa tgu result PMR tu ayah aku anta aku blaja komputer + english.. komputer tu xbest pun..dia ajar basic je.. bosan la! haha tp english mantap gak la.. ops.. terlalut lagi... suasana masa tu mcm kt penang ni skrg la.. sejuk je.. hari2 hujan mcm ni la.. kejap lebat, kejap pelan. moreover, masa tu bulan puasa jugak! hmm.. what the coincidence! tu yg mengingatkan aku pada suasana tu.. best woo mase tu.. adik2 aku pon join gak kelas tu.. kelas terakhir, kami kena present..kena wat lakonan, tp dlm english la..so aku ngan kwn2 wat lakonan pasal hari raya.. macam haram je lakonan tu.. alah.. zaman budak2 biasa la.. bodo2 alang lagi masa tu.. hehehe

bezanya, tu dulu, ni skrg; masa tu aku 15 thn, skrg aku 24 tahun (APE? 24??!!!??) ; kejadian lepas kt KB, skrg kt penang; mase tu aku tgl ngan family, skrg aku dok sorang2 kt hostel; dulu aku sahur nasi.. sekarang aku sahur kurma... huwaaa!! punye aku anti ngan roti sgp mkn kurma ja masa sahur..

cerita hari ini.. masam manis masin pahit pedas.. rasa herba pun ade..huhu

banyak kisah weh harini a.k.a byk kejadian yg aku nk laporkan..ewah! macam reporter la pulak aku nih! hehe

ok2, pagi tadi sedang aku study kerani ofice call mtk tolong distribute evaluation form esok.. biasa geng2 aku mmg takkan angkat no ni..heheh...sebab alih2 kami je yg kena..raai2 fellow yg mkn gaji buta plus tanpa menghasilkan satu paper pun tuh langsung tak dipanggil..alih2 kuli batak ni jugak la yg dipanggil..ops..terarah pulak.. realiti okeh! maka, esok aku kan distribute evaluation form kt DK S utk kelas supervisor aku.. hik hik..leh eksyen sikit ngan budak2 1st year..hahhaa

aku sebanarnye sakit hati ngan beberapa manusia nih.. dgn tak menepati janji (ekceli aku silap paham, cuma salah dia x explain awal2.. nk tgu org menangis baru explain) dan seorg lagi yang aku agak kecewa jugak.. tibe2 lak bile baca msg rase mcm nk campak fon ke dinding..(ops... fon baru, tak jadi campak..hehe) mata sbgai ganti aku menangis semahu-mahunye.. cewah.. ala2 mengenang nasib diri la kunun! huhu

lepas melepaskan kesedihan di bantal, aku p skul utk bagi pendriv kt megat (utk dia check 2nd paper aku.. ga tulis 2 paper dah.. fellow?) p skejap je..pas amek evaluation form balik bilik la..

baru je tgk2 sikit data exp aku utk present kt seminarygakutakretinkeja tu, mengantuk la pulak.. tdo sat.. bangun2 bincang ngan nabil nk p bazar kol bape ape la..isyk bizi pulak tetiba.. then ula pulak bercerita ngan naiem pasal macam2 kot ym.. korang rase korang akan confuse tak antara naiem ngan nabil nih? aku smpi sekarang keliru.. dah la dua2 ponpuan yg menggunakan nama lelaki, pastu dua2 'na' pulak, pastu dlm fon book aku nama berturut..macam mane lak aku tak confuse..huhu

ptg letrik kat bilik aku nih dh tripped la pulak..sedap2 aku tgk tv da padam..haish.. geramnye (caih cite xbest pun mase tuh) kebetulan aku nk kuar p bazar, so bukan masalah aku lah kalu tripped pon, sebab yg x berfungsi hanye suis, bukan lampu atau kipas..

dlm kete pegi dan balik bazar minah na-nabil, naiem dan farhaNA gelak sakan.. ade je akal nk wat lawak..isyk3.. kurus pahala puasa aku harinih.. kalo org tgk kete aku msti pelik tgk kami gelak smpi kete bergoyang2 (sungguh hyperbola perumpamaan ini).. owh aku nangis pagi ganti ngan gelak ketawa ye ptg2 ye.. alhamdulillah

balik tu tgk tv sat, da berbuka.. mase berbuka tu aku makan sambil ckp kt ym.. tbe2 tripped lagi. hampeh sungguh! menci la! tang ni aku mrh sb kaco aku sembang! gile!

pastu aku p tusyen, ala2 nk brenti ngaja la..tp akak tu merayu la pulak.. so aku terpaksa la ngaja sehari.. kang akak tu rindu aku lak kang.. xpe la.. slow2 la aku lepas kelas lagi satu tuh.. huhu

balik tusyen td baru je nk bukak laptop, sekali tripped sekali lagi. sial betul la! pastu dgr la org betulkan main suis kat luar (bilik aku plg ujung, dekat dgn segalanye okeh!) aku pun bukak pintu nk tgk... ade sorang minah arab ni dok betulkan.. biar betul wat pandai2 mcm tuh.. kang kena renjatan letrik baru tahu... tak pasal2 aku kena naik court jadi saksi lak kang.. ei xsyg nyawa sungguh la! aku pun pegi la dekat.. sambil kate "are u sure u can do it on ur own" kau tahu dia jwb ape? "i know what i should do" dgn hanye memalingkan bontot kt aku.. ala2 bizi nk betulkan latu .. aku ape lagi siap jelir2 lidah kt blkang dia... wat mcm2 muke hudoh kt blkg tu.. hehehe dia bukan tau pon.. dia kan bizi.. blagak siot! kalo betul la bijak apsal dr tadi tak idup2 suia aku nih? hua hua hua.. jom gelakkan minah yg berlagak ini beramai2.. heheheh.. then aku mtk ni pak guard ngan dia.. biar aku la pulak kol.. dia ni selambe je kate dia da call more than 10 times.. but, WHO CARES? HEHEH aku call pak guard, siap leh kutuk2 pulak minah tuh ngan pakguard.. heheh... ape pu ye malang la minah tuh.. kecian kecian kt dia.. tak baik tau aku wat mcm tu.. tp dia poyo sgt la kwn2.. dpt le sejibik dr aku ngan dr pak guard.. pak guard ckp ni sume sebba arab2 tu guna hotplate.. tu je.. maybe terlampau ramai kot,... tu yg smpi overload.. dulu tak pernah jadi pon la.. sooooo???????

Friday, August 21, 2009

utk pia, shahrul, kak nadiah, dan sekalian coursemate aku;p

baru-baru ni sempat berYM dgn shahrul. tu pun dia tego aku sebab aku komen kt fs dia srh dia tgk blog aku..kononnye ade satu post aku tujukan khas utk dia.. dan plan itu berjaya... so dia dh melawat la blog aku yg cute nih..heheh... sempat pulak dia mtk aku upload gmbr skul..hehe sebabnye? aku kate nti aku nk tulis cite 'dahulu dan sekarang part II' amboi2...dan start baca tak menyempat2 la pulak...


ok lah demi memenuhi permintaan shahrul, pia dan kak nadiah yg mahu tgk gmbr school of chemical sciences, usm selepas dicat, makanya aku pon dgn segala hormatnye mempersembahkan gmbr2 ini.. kalo tak puas hari maaf la...i tau wat research je..bukan professional photographer..huhu

jgn tatau, skul kite dh ade signboard nih;p



foyer yg kite dok lalu hari2 tu dan jugak menjadi tempat lepak;p



haa...tgk2 lecturer mane ade lg lecturer mane yg dh pindah



cewah...postgrad pon leh ltk gmbr kt foyer..tp depa x update:(



pokok jambu batu dh kena tebang, diganti ngan pokok lain..baru je tanam nih



ni bhgn blkg skul yg menghadap skul bio tu..nmpk x ade 3 tone kaler?



belah belakang skul yg menghadap parking yg luas tu (tempat aku parking dulu2)




ni kt jalan kecik antara skul kite ngan skul maths




dlm skul



tangga dh ade tiles tau!


swing door kt 1st floor..



lab baru...tp undergrads yg dpt guna



bhgn dalam lab baru;p



bio skul is under construction...skul kite dpt office baru, tp xda gmbr




masjid pun dh dicat baru..




pusat kesihatan yg baru (kak nadiah dh tau yg ni..)

dan khas utk shahrul, ni gmbr asrama lama ko!



dan khas utk pia, miza, idah, zam...desa saujana kite;p



research aku

research muna

**gmbr research tu sengaja diletak supaya korang sume bersemangat utk smbg master jugak! join the club cepat! mari kite wujudkan komuniti masterji kite;p

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U