JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Showing posts with label jom fikir. Show all posts
Showing posts with label jom fikir. Show all posts

Saturday, August 14, 2010

orang malaysia memang dah gila!!! si pembuang bayi khasnya!

nampaknye makin menjadi-jadi pulak gejala buang bayi kat malaysia nih.. makin orang kate nak kenakan hukuman mati mandatori, makin ligat pulak orang buang bayi. biasanye aku rase yang sibuk dok buang2 baby ni bila deorang mengandung luar nikah. orang yang dapat anak yang halal jarang nak buang (walaupun aku pernah dengar 2 kes mak yang mengandung anak yang halal masih gugurkan kandungan juga!)

menteri kat melaka nun menyarankan pembinaan sekolah utk ibu2 mengandung. ooooo maksudnyr xpe la mengandung luar nikah pun, jangan malu2 nak pegi skolah ye?

sebagai rakyat malaysia yang prihatin ape yg kite kena buat ye? deorang yg membuang bayi ni nmpaknye tak lut (tak makan saman) dek hukuman manusia yang ade di depan mata, hukuman allah lagi la deorang ignore je...

pada pandangan aku, langkah pertama adalah mengurangkan hiburan2 kt mesia ni... dah terlampau banyak hiburan yang masuk nih, pas berhibur tu ade la yang melencong kan... pastu ape event pun kite buat berlndaskan agama kita. at least kalo x dpt hapus sume pun, kalo berkurang pun dh ok.

*teringat pulak mase bersembang ngan waheeba dulu, dia ckp kt negara dia pun ade kes nih (org xnk anak ni) tapi deorang akan letak baby tu dlm bakul comel2, letak la surat ke ape, then tinggalkan kat depan rumah orang yg mereka dh usha sebelum tu yg dijangka dpt jaga baby mereka. dan tuan rumah tu pun jaga mcm biasa mcm anak sendiri.. rase2 kt malaysia bole x buat gitu?

Friday, February 12, 2010

Aku ke yang prejudis?

facebook ni memang banyak manfaatnye.. salah satunye, aku ngan kawan2 skolah aku dpt bertemu kembali... kalo yang mmg biasa dok contact tu xpe la kan... asal balik je jumpa.. tp kalo jumpa kwn yg mmg lepas SPM aku x dgr khabar berita langsung, ia memang satu rahmat!

setelah menjejak kasih di facebook, ade la pulak pihak2 yang berusaha nak buat reunion.. itu menarik!! i like! i like! cume yang x bestnye ade budak kelas lain yg interframe.. adusss.. opss... aku lupe nak bgtau.. skolah aku ni dulu bukan la skolah yg bagus pun.. budak2 yang tercampak kat sini pun sume yang xdpt skolah kawalan.. aku? tercampak kat sini sebab lari dr asrama.. baca cite tu di SINI.

di sekolah, aku telah menjadi anak murid kesayangan pengetua (sila faham sendiri maksudnye).. pengetua perempuan ok, kerana skolah ini pd asalnya adalah skolah perempuan. so aku tak biasa dgn budak2 kelas belakang2.. sebab? once nombor kelas tu bertambah, masalah sosial di kalangan mereka pun bertambah. aku kelas A, dr f1-f5. alhamdulillah, xde lagi kes pelik2.. kalo dh masuk kelas belakang tu, ramai la geng tudung singkat tahap kena denda pakai telekung sepanjang hari, citenye ade di SINI. mane aku nak biasa dgn mereka.. tmbh lak dikenali dgn geng2 tak makan saman jugak.. cikgu2 pun slalu merungut, pandangan aku mmg -ve terus dr dulu.

ok, berbalik pd plan utk mengadakan reunion, kwn2 aku dok suggest kt fb, dan yg kelas blkg2 which is aku mmg x biasa dan tak kenal pun mereka pun excited nk join.. some more, gmbr kt profile tu "FULAMAK!! WA CAKAP LU!" tawar hati aku nak join... huhu kwn aku pun sama..

confuse skrg.. aku ke yg prejudis?

*aku x tau aku dgr kt mane, mutiara kate ke ape yang menyatakan "berkawan dgn tukang besi maka kamu akan terpalit kekotoran yang ada padanya, berkawan dgn peniaga minyak wangi maka bau wangi itu akan melekat pd kamu" aku takut iman aku tak kuat dgn geng2 "WALAWEH" ni je dan aku pasti cara pergaulan aku mmg totally out drpada mereka.. mcm mane nk sembang kalo mcm ni???... hurm..

Tuesday, October 13, 2009

dua jenis chemist yang anda mungkin jumpa dlm dunia nih

sebagai seorang chemist (considered so lah ye!) haruslah aku ni mempunyai kawan2 chemist yang ramai. maklumlah, dr undergrads dok bergelumang dlm bidang yang sama kan... drpada pengamatan aku, anda sume mungkin akan menemui dua jenis chemist yang taksub (ahaha.. seswai ke vocab nih?) yang mungkin sikapnye lain drpada org2 awam. setau aku, org awam yang agak berpendidikan akan berada dlm golongan pertengahan, yang kurang tahu pula main taram je la..chemistry students ade yang tengah2 jugak, tp aku nak cakap pasal extremist di sini.

jenis yang pertama: chemicals are my good friends
hurm.. chemist jenis nih, akan menganggap sume chemicals kawan2 deorang, ala2 no harm to them lah atau mereka kalis hazard .. ye la, kawan mane makan kawan. so mereka akan menganggap takda chemicals yang berbahaydlm dunia nih. so jangan pelik kalau anda jumpe chemist yang merokok berkotak2 sehari (mungkin mereka anggap sume benda dlm rokok tuh kawan2 kot), atau sesukahati je nk pgg solution or solvent dgn bare hands. kebarangkalian menemui spesies nih agak susah.. kalo jumpe pun maybe sikit je...

jenis kedua: chemicals are my enamies
yang nih berlambak (aku mungkin tergolong dlm golongan ni jugak kot) habeh sume benda tak dipercayainye. kalo letak dyes xleh, carcinogenic la, kalo masa pump petrol kena off hp la takut melotop, isyk..mcam2 lah! ni sume hari2 kami bergelumang dgn benda nih. banyak bahaya yang dh kami face (cthnye kwn aku dr xde lelah dpt lelah sebab main ngan chemicals). ade jugak kawan2 yang dah keje di bahagian QC dan manufacturing department di kilang2 pembuatan yang dh berjaya membocorkan rahsia2 yang terjadi di kilang2 di mana ade sesetangahnye x memenuhi spec.. oppss..sape tuh? rahsia la.. hehe

ape2 pun, chemist adalah manusia biasa.. cuma agak selekeh... ade tak chemist cun kt sini? heheh

*aku perasan satu benda, chemist memang suke minum coffee or nescafe.. merokok pun leh tahan. mungkinkah golongan ini mmg mempunyai gen suka akan kafein?

Friday, October 9, 2009

sekarang baru aku paham peribahasa sapa yang lebih banyak makan garam..

dulu2 masa aku tadika dan darjah satu, mak aku ade ngaja aku baca quran. tapi masa tuh aku pelik, macam mane mak boleh tau aku baca salah sedangkan dia tak tengok pun muqaddam aku tuh.. heran bin ajaib aku.. mak pulak mesti kate, mak tahu la.. mak kan dah ingat..tp aku tetap kompius mase tuh, apsal mak igt banyak sgt ha?

dan bukan sikit2 mak tahu... dia tak tengok pun dia tau. dia dengar pun tau.. kadang2 kalo masak, tengok je lah tau dh masak tak.. hurm...

dan masa pun beredar. anak gadisnya ni dah 24 tahun pun.. boleh dikira cukup dewasa dh sebenarnya... aku pun dah paham macam mane mak boleh trace ape2 kesilapan dulu.. ooooo macam ni ye rasenye bile dah lama makan garam..

contohnye, bila dlm lab, aku tengok nombor2 student aku tulis dlm lab report aku dah tau betul ke salah. dan deorang pun dengan muka kagum+terpinga-pinga berkata "uish! macam mane akak tau" haha.. aku hanye mampu buat muke berlagak aje la.. hehe

lagi? sekarang kalo aku tengok trait satu2 kejadian aku agak boleh jangka dah consequence kejadian tuh.. tgk mimik muka pun boleh jangka ape org rase (ini biasa sebenarnye...) sume ni adalah berkat pemerhatian selama 24 tahun nih (walaupun aku rase 12thn kebawah aku tak tau ape2 pun)..

maka, boleh tak aku menggelarkan diri aku sebagai nujum mak belalang? ekeke.. sesukasuki hati aku je nak title ape ek..

Saturday, August 22, 2009

ramadhan, bukan bulan utk bermalas-malasan..

asalamualaikum,

ha....inilah yang slalu terjadi pada kite..asal ramadhan je, malas. asal ramadhan je tak larat. asal ramadhan je mengantuk.. macam2 la alasan kite..aku bukan nk kate org, aku pun sama.. pelik! ia mcm satu stigma tentang ramadhan ni..

sampai, satu tahap, aku ngan kwn aku pernah berlumba nk tdo kt bilik solat dekat lab tuh! isyk3... dan aku rase, bukan aku je yg dok berlumba nk tdo sepanjang ramadhan ni..org lain pun sama...

kenapa jadi mcm tu ye? tp ade ketikanye aku dpt cuti khas drpd berpuasa, maka segar je badan.. bile start puasa balik, letih dan malas balik...

setelah difikir2, psycho je tuh..mentang2 tak makan set mind letih la ape la...

maka, sekarang aku mahu menyedarkan diri aku dan semua org, bulan puasa bukan bulan utk malas okeh! ramadhan sama je ngan bulan2 lain sbnrnye..cume kite je yg fikir bukan2.

ok, renung-renungkan, selamat beramal!

Sunday, August 16, 2009

kawan-kawan, saya memerlukan pendapat anda...

again, jangan marah saya...sy nak cakap pasal h1n1 lagik! hahaha... tapi ini berkaitan dgn sy sahaja..sy malas nak berleter pasal org malas pakai mask, atau sudah berapa byk kes dh dicatatkan sekarang...yang sy tahu, kawan2 mmg kena komen post kali ni (ada bunyi mcm memaksa kah?) ini bukan paksaan, tapi rayuan sahaja okeh!

setelah seminggu memakai mask, sy rasa sangat lemas dan rimas! sebabnye? takda aliran udara yg baik (of cos la...saiz filter kt mask tu hanya beberapa micron sahaja). bila ptg, muka dh lama terkepung dlm mask tu, mula la berminyak la ape la...tak selesa tahu tak! kalo pas makan pulak...haha...allah je yg tau ape perasaan memakai mask itu (berus gigi amat penting ketika ini)

DAN, ketika penularan yang semakin mengganas mcm raksasa vs ultraman ni, mask pun kehabisan stok. haha... kalo tak pun, naik harga! duwet tu lagi satu topik yg kritikal jugak tuh!

sy dh terfikir dr minggu lepas lagi benda nih, tp tatau nk buat mcm mane...dan hari ini sy dh jumpa caranya.. ape kata kalo sy menggantikan face mask tu dgn purdah? opss...bukan purdah yang 'itu' ok, jauh sekali ber'niqab' mcm org2 arab tu.. cuma, sy akan melipat sikit tudung sy itu di muka (tudung kecik susah sikit nak buat, so ape kate kawan2 upgrade sikit saiz tudung tu!); next time sy post gmbr tu ek!

tp ade beberapa masalah yg timbul (biasalah tu..)
satu-ade org kate og berpurdah itu perasan lawa. tp kalo sy pakai mcm mane? sy bukannye lawa pun...leh tak sy jawab sebab sy takut virus? tak pun, kalo sy pakai penutup muka (bukan purnah tau..sy nak bagi nama lain nanti) sebab sy nk cover parut jerawat atau nak tutup bahagian pipi yg tembam? ok tak yg tu?
dua-ini lagi sy takut! nanti org kata sy mempersendakan agama pulak! pening dan pening! tp, ape kate kawan2 baca artikel ni dulu..sila klik ye

ha, sila la bagi ulasan/pendapat/buah fikiran ye..sy pening nih!

**apa yg membezakan penggunaan sy dan aku dlm blog nih? sy bila sy berbicara dgn pembaca, aku bila sy cakap sorang2 diri (sy x cakap aku ngan org okeh!)

Thursday, August 6, 2009

-dilema-

aku dalam dilema...bile dekat nak puasa mula la nk dilema. SEBABNYE? ayah aku akan mula call dgn kerap dan bertanye bile dia bole fetch aku utk balik raya nanti.

MENGAPA NAK DILEMA PULAK? huhu...seperti yang dijangka, raya jatuh pada hari isnin (kalo tak silap, mak ayah yg slalu igt..) dan ayah aku dh keluar ayat sadis awal2 "takkan nak balik hari jumaat kot?" ha a..mmg x patut la sebenarnye (valid pada org belajar sahaja) dan kalo ikut ayah, hari selasa/rabu lagi dia dh nak amek aku balik rumah!!! haha..best kan? malang sekali aku ade kelas hari selasa rabu (dan mungkin lepas cuti midterm rabu sahaja) dan mesti la aku bole balik hari khamis..agak awal pd org lain sebenanye..hehe

dan malam tadi ayah aku call lagi tnye bile dan bile dan bile..lastnye aku called hazwan tanye sama ada bole x dia replace aku ngaja hari rabu tu (fuh! ngelat!) dan dia on aje..masalahnye, aku pulak takut sape2 mai check; kalo aku replace hari lain xpe jugak,ni terus seminggu x p lab!

fikir punye fikir punye fikir, aku dapat satu idea! ha, ape kate aku tukar kelas dgn kak apai? haha! best kan? so called pulak dgn kak apai...settle...tapi ketakutan dan kerisauan still membelenggu diri (AKU KAN SKEMA!)

dan di sini aku mahu bertanye kepada sape2 yang membaca, balik hari rabu ke khamis (meaning tukar hari jaga lab tu ke, teruskan jaga pada hari yang sepatutnye aje)?

*tersepit antara mak ayah dan tanggungjawab:(

Sunday, July 19, 2009

pada zaman moden ini...

ha..sila sambung apa patut jadi pada zaman moden ini? negara makin maju? sume org makin kaya? tahap pendidikan anak2 makin bertambah?

bukan..bukan...aku tak nak cakap pasal semua itu..aku just nak cerita pasal kisah dua org budak yang aku baru jumpa tadi...budak2 ni dtg jual karipap dr rumah ke rumah (aku di rumah, harap maklum ye..huhu)

tadi masa aku sibuk kat dapur adik aku pgl mak..kate budak jual karipap datang.. eh, mcm familar je budak2 tu dgn family nih..pas tu aku kuar la jugak. mak aku dok pilih karipap..erm, dah pilih2 mak aku amek dua bungkus karipap segera.. kesian pulak aku tgk budak-budak tu. sambil2 mak aku amek duit, aku buat2 la peramah (buat2 la sangat..org tak suruh bercakap pun aku bercakap!) so aku pun bertanya...'sekolah darjah bape dah?' sbnrnye aku curious nape budak2 ni balik skolah awal gr..biasa budak djh 1-3 ja yg balik awal..tp dr badan deorg aku rasa sorg djh 3 dan yang abgnye djh 5/6. tapi si adik tu mendiamkan diri je..erm..aku silap tanye ke? ke deorg malu dan bukan jenis talkative mcm aku? hm...xpe la..aku pun diam la..

pas tu mak aku byr harga karipap tu dan bagi duit minum utk adik beradik tu...pas tu baru mak aku cite...sebenarnya deorg x skolah pun..dh lama brenti skolah sebab tak mampu..aku ni walaupun talkative tp sgt sensitive kalo tau cite2 org tak mampu ni (dat is why aku x tgk bersamamu)

aku pun terfikir, mcm mane la sampai tak mampu mcm tu skali...kelantan ni negara islam. supose kalo sume umat islam kt negeri ni byr zakat at least dpt la sikit sorang sama merasa. kesian kat adik tu xdpt sekolah. who knows, kalo dia pegi sekolah, dialah bakal perdana menteri pada masa depan kan...hm...speechless sekejap aku bile dgr budak tak sekolah..speechless dan dirundung awan sedih dah ni....

Sunday, June 28, 2009

warga asing, pelancong, foreigner dan ...

aku baru je lepas baca satu berita di paper sekejap tadi. terus datang idea nk tulis pasal cerita ni. sila view cerita ni. aku pun tak tahu la nk kate ape pasal foreigner ni..mereka masuk mmg bawak rezeki pada negara, tapi pada masa yang sama, ade sesetengah drpd mereka yang bwk masalah jugak.
mcm aku di kampus jugak (spesifically di school aku) majoriti pelajar pasca siswazah (post-grad) drpd malaysia agak kurang selesa dgn kehadiran pelajar2 dprd timur tengah. disebabkan aku hanya say 'hi, asalamualaikum, how are you' bile berjumpa dan kdg2 hanya berbual tentang reseach dan sangat jarang bertanya ttg hal2 peribadi, aku tidak tahu hal sebenar.tapi kawan2 aku byk mengeluh pasal org2 dr timur tengah ni. yang paling slalu aku dgr 'tak sabar; sume dia nk control; igt dia je yg betul; berlagak; demanding' macam2 la...
sampai la baru ni, setelah dkt 2 thn aku buat master aku, aku x pernah ade bilik sendiri (bilik utk study, berehat, solat dan letak brg study) dan aku tak pernah bising. bila lab assistant kata xda, dh penuh aku terus tutup mulut. selepas 2 thn pakcik tbe2 offer..sebabnye ade sorang minah timur tengah ni (negara dirahsiakan..heheh) dok push pakcik tu nk bilik, nak bilik.. tujuan aku menceritakan hal ni nk menunjukkan betapa mereka suka memaksa.
mungkin mereka mengaplikasikan pepatah hujan emas di negeri orang, hujan baru di negeri sendiri..jadi mereka sedang mengutip segala emas di negara orang kot.. aku snediri tidak pasti sama ada segala kehendak mereka akan dilayan mcm di malaysia atau tak sekiranya mereka berada di negara mereka..kalau tidak,mengapa mereka perlu terlalu demand sedangkan negara asal mereka pun tidak semewah negara kita..pening..pening..
setelah ape yang aku lalui, lihat dan baca, perasaan aku kuat menyatakan rakyat malaysia mmg antara bangsa yang paling berbudi pekerti mulia...alhamdulillah aku dari malaysia:-)

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U