Saturday, February 26, 2011
malidurrasul di tempat saya
Yang benar: puan oryza 0 pengomen tegar
Labels:
aktiviti,
cerita-cerita,
cuti,
family,
kota bharu,
rumah
Friday, December 24, 2010
hujan oh hujan!
Yang benar: puan oryza 0 pengomen tegar
Labels:
cerita-cerita,
rumah
Thursday, November 25, 2010
kenapa orang kata raya haji di kelantan meriah?
Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Thursday, September 23, 2010
permainan terkini di kampung saya
Yang benar: puan oryza 0 pengomen tegar
Labels:
aku merepek,
cerita-cerita,
kota bharu,
rumah
Monday, September 20, 2010
sedekah di taman perumahan sy
Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Labels:
cerita-cerita,
kota bharu,
rumah
Monday, July 19, 2010
kebun ayah;p
lepas entry suntikan H1N1, aku nk cite pasal kebun ayah aku kat kampung nun... di tepi dan blkg rumah aka tepi bilik aku aje...
kebun pertama adalah kebun pisang ayah... masa beli rumah ni, lot tepi rumah aku ni xde sapa nk beli.. ayah aku pun beli.. disebabkan kecintaan yg tinggi pada buah pisang, pengat pisang dan pisang goreng, ayah pun tanam la pokok pisang banyak2... mcm2 spesies pulak tu.. tapi kali tanye aku ni pokok pisang ape tu pokok pisang ape, sah aku nganga saje tak tahu jawab!!! selain pokok pisang, ayah aku ade tanam pokoklabu, ubi kayu, cili, serai, durian, mempelam, nangka, mata kucing (oh! rumah kuning kt hujung tu bukan rumah aku tp rumah jiran..
kebun kedua adalah kebun duku... duku ye.. bukan dokong bukan langsat..duku ni mcm langsat tapi manis. dokong pulak berkulit tebal.. tu je maklumat aku tahu;p sebenanrnye rumah kami ni dulu kebun duku.. masa tuan dia nak buat rumah, ayah aku siap suruh tinggallkan sikit pokok duku kt belakang.. ayah aku ni pencinta buah2 tempatan.. baru ni aku balik mmg dah ade buah kecik2 dah (ape dh org panggil kalo buah yg baru bertukar dr bunga tu? aku lupa...) satu yang xbest ade pokok duku ni daunnye asik gugur aje... sepah tau tak! aku pun menyapu aje kejenya.. kalo geram sangat, aku siap kait daun2 yang dh kuning2 yang ada tendency untuk gugur esok lusa tu;p rumput pun bole tahan banyak jugakk.. habis jugak kucabut... hahahah.. pastu bising2 kena gigit nyamuk masa dok cbut rumput..
haaa ni la tempat pembakaran terbuka kami sekeuarga;p dh kutip sampah rumput sume kami bakar laaa... tp bkr sampah je tau, bakar ayam ikan kt tempat lain tau!!itu je update dr kmpung ye... sekian;p
Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Labels:
aktiviti,
family,
kota bharu,
rumah
Thursday, February 25, 2010
kisah sang pencuri lagi
sebelum ni aku ade cerita pasal rumah aku yang kena pecah masuk pencuri tu... klik sini untuk baca balik. di tempat yang sama, rumah yang selang sebuah dr rumah aku lak kena... bezanya, modus operandi agak berbeza... deoerg x pecahkan mangga but then deorg masuk melalui atap.. ko tahu je la atap to org susun2 je.. kalo alih sikit bole la masuk.. dan setiap rumah lak ade lubang siling bagi memudahkan penghuni naik ke atas bumbng untuk betulkan ape2 kerosakan pd tangki, maka dr lubang siling itu la pencuri masuk.. kejam kan?
rumah yang terkena ni rumah seorang nurse... dia tgl ngan anak dia aje.. suami dia keje kt tempat lain.. so pada malam kejadian dia kerja shift malam. tp mmg dai tglkan lampu terbukak dgn anggapan bahawa ade org dlm rumah. barang yang dicuri? xpayah kire la... sangat banyak.. dia biasa etak barang kemas dlm kete, dan bwk ke tempat keje.. tp haritu dia keluarkan atas sebab ape tah.. (kt sini, nampak sangat si pencuri dah memerhati pergerakan mangsa) selain pd barang kemas, laptop, videocam dan ape lg tah kena curi... teruk tau...
kadang2 aku terfikir, org2 tman aku ni kumpul duit gaji, beli barang untuk kepuasan/ kegunaan diri sbnrnye pelaburan utk si pencuri.. dapat gaji kena curi.. kumpul kena curi..beli harta pun untuk pencuri..
sebenarnye kami tahu sape yang buat, sebab ade satu family tu kt kampung tepi taman tu penagih... kesian pun ade.. seluruh anak beranak penagih dok keluar masuk jel dan pusat serenti. tapi tu la..penagih tetap penagih... nak beli barang bukan free kan.. kami la jadi mangsa.. cuma masalah skrg x tertangkap aje.. satu yg masih lagi boleh dianggap selamat adalah dia takkan masuk rumah yg ade org... dgn kate lain, dia tak mencederakan org..
mak ayah aku kembali dok kat KB sebab senang nak anta amik adik aku dr tusyen etc.. jiran aku suke la dia ade geng.. tp bile jadi mcm ni, aku ckp kat jiran aku "rase mcm lagi selamat dok kt kampung".. kt kampung aku pencuri xde, tp hantu ade la.. haha
Yang benar: puan oryza 4 pengomen tegar
Labels:
kota bharu,
masalah,
rumah
Saturday, December 5, 2009
kenduri kat rumah masa raya haji
berikut adalah gmbr2 masa sehari sebelum kenduri (hari gotong royong memasak), malamnye (ade tahlil sikit) dan hari kenduri tu..








Yang benar: puan oryza 4 pengomen tegar
Labels:
aktiviti,
family,
kota bharu,
raya,
rumah
Saturday, October 24, 2009
iklan kucing hilang :(

kucing di atas, namanye comel (omei) telah hilang.. disyaki melarikan diri dari rumah.. huhu.. sedihnye... ni kucing kesayangan kami sekeluarga.. terutama mak ngan ayah aku.. ke mana dia lari, kami tak tahu, tp sepupu aku kate ade nmpk dia berjalan di sekitar kampung ni, tp dia xleh amek sebab tabiat omei ni dia akan gigit kalo org yg dia x kenal tangkap dia.. sebab melarikan diri? mak aku kate dia xde marah omei pun, maka bukan lari kerana kena marah... jadi aku assume dia lari sebab nak menggatal.. geram tau.. kehilangannye ni, menyusahkan hati banyak pihak.. siap ko omei, kalo balik nk pulas telinga!
Yang benar: puan oryza 3 pengomen tegar
Labels:
aku merepek,
family,
kota bharu,
rumah
Friday, October 2, 2009
ala...rindunye aku kat dia...
.::bukan anak oke!::.dikala ketensionan memuncak + kerja menimbun nih, teringat la pulak aku pada budak yang dok depan rumah aku kat kampung.. noni namanye, umur 4 tahun.. mulutnye amatlah banyak, kdg2 tak terlayan aku..tp syok woo... dh lame xde adik kecik kan..pompuan lak tuh.. melayan la aku... kalo kat rumah, mesti dia akan dtg umah aku pagi2 cari aku.. breakfast sama2, lunch sama2, smpi abg/mak dia cari..hehe..
tahap sengal budak ni, boleh mengalahkan kesengalan gaban.. hebat sungguh!
ala...rindunye..rase mcm nak balik rumah je la...aci x? hehe
Yang benar: puan oryza 0 pengomen tegar
Labels:
aku merepek,
family,
kota bharu,
rumah,
tension
Sunday, September 6, 2009
jujur ke too loud ke poyo? huhuhu
Yang benar: puan oryza 3 pengomen tegar
Labels:
aku merepek,
cerita-cerita,
cuti,
rumah
Saturday, September 5, 2009
isteri bekerja=isteri malas?
aku baru balik dr umah mak sedara aku... ade kompelin di situ... berkenaan sepupu aku yang baru mula bekerja setelah lama berkahwin. ade byk rungutan ttg pengurusan rumah setelah dia bekerja. aku sendiri experienced pg umah dia dan langsung tak dilayan spt tetamu. ops.. cukup la diceritakan setakat tu saje.. xelok menceritakan pasal rumah tangga org kt sini..
persoalan aku kat sini, mmg isteri yg bekerja ni pemalas ke? sebab dr pengalaman aku, makcik aku pun jenis sume nak beli kat kedai jugak.. hmm... musykil2... dan begitu jugalah keadaanye sepupu aku tu. sampaikan mak mertua pegi rumah pun x dilayannye...
mak aku pun berkerjaya jugak, tp makan pakai sume diuruskan sendiri.. dr kami kecik, smpi kami kuar dr rumah ni utk melanjutkan pelajaran, mak yg uruskan sumenye. pagi2 mak akan sediakan breakfast dan terus masak lunch. tghari balik, makan je la... mg la nasik sejuk, tp xde istilah makanan kedai hari2 pada mak aku. kecuali tbe2 kai nak beralih angin makan nasi beriani gam kt berek 12 tu je baru x masak..
terbalik pulak dgn beberapa cerita yg aku face atau aku hadapi.. kes satu, mengajar skolah waktu ptg, tp breakfast pun xleh buat..hhm...mcm mane tuh? kes dua, anak mintak gorengkan sosej sebelum pegi skolah pun xleh goreng, even bekerja petang..kes tiga, tetamu ade di rumah, isteri yg bekerja ni buat dek je..si suami pulak yg sibuk2 jerang nasi etc utk goreng nasi pagi esok. siap boleh jeling tu bile suami mtk gorengkan nasi utk tetamu... astaghfirullahal azim....
isteri moden kot kan! smpai menghormati suami dan mengeruskan keperluan keluarga menjadi hal no 2..
bersyukur aku sb dpt mak yang sgt ****** (aku tatau nk letak perkataan ape...xde perkataan yg leh gmbrkan pengorbanan mak aku) letih mcm mane pun bole je treat family dan tetamu dgn baik...
kesimpulan di sini, isteri bekerjaya atau tak, bukanlah faktor rajin atau malas.. yang penting hati dan niat utk membahagiakan suami, anak2 dan org2 sekeliling..
sama2 la kite berdoa, agar aku dan korang sume menjadi bakal isteri dan bakal ibu (isteri dan ibu utk kak nadiah..heee) yang solehah, rajin dan bertanggungjawab kpd suami dan keluarga.. ameen
*huh! aku bercakap mcm nak jadi bini org je... sungguh memalukan!
Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Labels:
aku merepek,
family,
rumah
Thursday, September 3, 2009
balik rumah lagi!
paper yg dr suruh budak tu betulkan, dh siap di sent ke chemical engineering journal pun.. (alhamdulillah! aku sungguh lega!) skrg kite tunggu keputusan ye.. sama2 la kite doa paper tu accepted..tolong doakan jugak ek!
keje kedua yg settle, aku da anta abstract ke seminarygsampaisekarangakutakretinkeja tu! hehe.. lewat 3 hari drpd tarikh sepatutnye... xpelah... bukan lewat seminggu pun kan..huhu... lgpun sv aku ckp rmi ja lagi yg x anta.. see! aku x wat komplot ngan sape2 pun..tp rmi je yg x anta.. bukan salah i ok..tapi takut la pulak kena rotan kt dekan sebab anta abstract lambat.. heheh.. ini adalah merepek sahaja.. mane ade sape2 penah kena rotan sebab anta abstract lmbat da... huhu
maka, aku akan balik rumah mlm ni. naik bas budaya dgn discount 10% pada pukul 9 malam, dan dijangka sampai pukul 330 pagi. pagi esok sahur kat umah! sahur esok makan nasik! hoho! sungguh menarik!
*keje blm siap, tulis thesis..huhu.. macam siput je aku tulis!
Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Labels:
aktiviti,
aku merepek,
cuti,
M.Sc,
rumah,
sengal,
skul,
USM,
writing paper
Sunday, August 23, 2009
tiba2 blog ini menjadi blog bergambar..hehe
disebabkan aku berada di rumah, maka blog aku bole letak gmbr byk2.. kalo kt usm tak sanggup aku nk upload gmbr.. smpi tetido belum tentu terupload..hehe
harini buruh kasar murah dari india balik mesia(panggilan kepada pekerja2 yg akan kena kerahan tenaga buat kuih raya nanti) ...heheh.. sape? adik aku da... dia blaja kt india. so sempena dia balik ni, harus lah kite menyediakan tugas2 khas bg tujuan kerahan tenaga murah/free nih..heheh... jarang2 balik mmg kena wat keje la..harini bagi dia rehat dulu.. esok lusa, takde rehat bagimu ye! hehe
ha.. ni lah buruh kasar murah dr india..hehe
kt mesia mane ade mcm ni ..kesian kan?
mintak sedekah.. kesian...





dan, seharusnye la aku letak gmbr pelancong2 ke negara india tuh...heheh
kt univ adik aku.. yg belah kiri tu pendatang malaysia kt india..yg lagi tiga tu pelancong eropah kt india..heheheh
maka berakhir lah post bergambar aku..aku harap korang sume insaf kejap.. kt sini ade satu dialog antara mak aku ngan tourist guide sana... "do u have any foods which i can bring back to malaysia?" ... "no..." bayangla, susahnye hidup mereka tu.. mmg mak aku x bwk balik ape2 pun kecuali kain sari yg amat byk utk sedara mara, dan serbuk teh aje..
sekian, terima kasih
Yang benar: puan oryza 1 pengomen tegar
Labels:
aktiviti,
family,
jalan-jalan,
rumah
malam 2 ramadhan dan 3 ramadhan 1430
harini kami lewat sikit, tak sempat kejar rakaat pertama solat isyak.. kami kena dok blkg la hari nih..best jugak tu..baru aku perasan, if korang dok depan je saf nye jarak2...org2 kt blkg agak merapatkan saf jugak..alhamdulillah..lega sikit aku rase dpt bersolat dlm keadaan saf yg rapat2 ni... tapi aku still tak puas hati dgn makcik2 kt depan yg tak merapatkan saf tu..hmm...
serupa jugak mlm ni...kami di saf belakang walaupun awal... tp makcik2 kt depan tu still xrapatkan saf la.. tak puas hati betul la..mcm mane nk buat ek? aku cite kt ayah, ayah pun terkejut..tp kami bukan sape2 kt masjid tu...mcm mane nk buat nih..
adekah aku patut menjadi pengawas di masjid?
*setelah diperhati, xde sign suruh rapatkan saf la..patut la org xrapatkan saf kot...
Yang benar: puan oryza 4 pengomen tegar
Labels:
daily life,
ramadhan,
rumah
ramadhan itu bulan mulia, jangan dicemari dgn dot dot dot...
sbnrnye aku just nk bercakap pasal budak2 yg sibuk dok main mercun kat keliling rumah ni... ai, takkan baru pose sari dah main mercun kot? kang kalo jari terputus awal, baki hari2 ramadhan tu takkan nk berehat je kot? haha.. ayat sinis gila...
aku tak paham jugal apsal la budak2 keliling rumah aku ni amat KETAGIH main mercun.. mungkin disebabkan faktor geografi yg berdekatan dgn negara jiran yg memudahkan mereka menyeludup bahan letupan ke sini..
aku sesungguhnya amat serabut dgr bunyi berdentum sana sini.. semak kepala tahu tak! budak2 ni saban tahun tak pernahnye putus jari..aku pun heran! kebal sgt ke mereka ni?
aku tak kesah kalo mereka nk main jauh2 dr rumah aku. tp aku plg bengang kalo mereka main tepi bilik aku. lagi jahat, deorg akan masukkan mercun dlm peti surat kt umah aku ni. ha, kalo berani sgt, bakar dan pegang, aku cabar korang sume...
kete ayah aku jenis yg sensetif pd bahaya-kalo kilat, petir ato something yg kuat menghampiri kete, maka alarm akan berbunyi... ade skali tu budak2 kt taman ni baling mercun dlm compound rumah aku (tgk la hudoh gile perangai deorg ni), maka berbunyi lah alarm kete...
hehe..ape lagi lari chuda la kate org kelantan... (translation: lari lintang pukang) padan muke..tahu pun takut... aku kalo bengang2 sgt aku nk report kt polis bagi budak2 ni merasa tdo dlm lokap..mengganggu ketenteraman awam sungguh la.
Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Labels:
aku merepek,
ramadhan,
rebel,
rumah,
tension
Saturday, August 22, 2009
1 ramadhan 1430
semoga pagi ni bangun sahur dan tak lupa niat puasa ye kawan2.. dan semoga anda berjaya merebut pahala bertarawih di malam 1 ramadhan..
isyk, rase mcm bukan diriku pulak bile cakap sopan2 ni..ehhehe...
aku just nk bercerita/bertanye pendapat pada korang, sedikit masalah la...
macam ni ceritanye, kt perumahan sy ni kebanyakan makcik2 agak tua dh, meaning da beranak cucu la...age dlm 60++ dan setiap kali tarawih, sy esti rasa bersalah...sebabnye? makcik2 ni akan hamparkan sejadah masing2 dan mereka akan dok se-center-center-nye atas sejadah itu... so, amat ketara jarak di antara jemaah tu.. bukan tak berlaga bahu, telekung pun tak bersentuh! nak ditegur pangkat makcik2... mcm mane eh?
teringat pulak satu masa dulu sy berjemaah kt masjid USM, ade sorg minah ni bertindak ala2 pengawas kt asrama yg merapatkan saf kami...tapi tu terlampau rapat la pulak! pas solat mesti PID sy dtg sb terlampau sempit..langsung xselesa!
hish! dua2 pun xda sifat bersederhana...yg satu nk extreme jauh/extreme selesa, yg lagi satu, extremely takut ade ruang...
takkan esok aku kena jadi pengawas suruh makcik2 tu rapatkan saf kot..hmm..
Yang benar: puan oryza 2 pengomen tegar
Labels:
daily life,
Islam,
masalah,
ramadhan,
rumah





