JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Monday, September 20, 2010

sedekah di taman perumahan sy

di kawasan perumahan kami, kehadiran peminta sedekah adalah COMMON! dan sikap tidak memberi sedekah juga adalah COMMON! ini adalah disebabkan oleh sikap si peminta sedekah itu sendiri, sampaikan kami terfikir itu adalah sindiket, atau sebab kami menyampah dengan sikap mereka sendiri.

dulu, masa zaman aku sekolah (dlm sepuluh tahun lepas- bunyi macam aku ni tua sangat aje kan!) ramai kanak2 datang mintak sedekah. konon dr pondok la ape la.. tp bile suruh baca al-fatihah, terkebil-kebil.. ade jugak bile disoal, bagi fakta yang meragukan.. mula2 family aku bagi jugak, tapi lama2 rase cm tertipu pulak... kehadiran budak2 pondok akhirnye hilang mcm tu aje..

lately, timbul pulak kes makcik-makcik datang mintak sedekah. SEDEKAH - ikut la kepada pemberi nak beri ape. mak cik ni deman weyh... kate nak duit nak beli beras, mak aku pun bagi beras, instead of duit, tapi dia tak nak. de sekali tu bagi duit, mintak lagi, mintak lagi.. teruk jugak keje mintak sedekah sekarang ye.. pendek kata, sedekah di taman kami adalah duit sahaja.. sedekah benda lain tidak diterima..

mak cik yang sama jugak, bersikap kurang ajar. satu, demand sangat. dua, dua buat rumah kita macam rumah dia. bayangkan, kalo dia bagi salam dan kite jawab pelan (dalam hati) dia akan berusaha jugak supaya pintu di bukak. contohnye, apa yang berlaku di rumah aku sendiri: dia akan cuba bukak pintu utama (nasib baik berkunci) dan cuba bukak sliding door. annoying kan!!! tak cukup dengan tu, dia siap pusing ke tepi ke belakang jenguk kot tingkap. ada skali tu ayah aku dok solat, tingkap xde la terbukak luas pun, dia sendiri bukak tingkap. ayah aku ape lagi, pas solat terus sound dia. ayatnye lebih kurang mcm ni la "mak cik suka ke kalau orang bukak pintu tingkap rumah mak cik? kalau sy, sy x suka.. kalo mcm ni la drpada nak bagi jadi xnak bagi" haaaa ayah aku mmg sangat straight forward okey.. tapi dh namanye pun org mmg xde hati perut, peduli hape dia ngan kata2 orang.. sampai sekarang perangai tu terbawak2, dan kami setaman memang dah kenal benar dgn org tu...

2 pengomen tegar:

brat2104 said...

dasatnye.. hurm.. umah sy pon selalu.. yg bestnye, bg salam rumah kami je.. rumah jiran x pulak dia try.. nmpk sgt dia dh target

puan oryza said...

abis tu awk bukak x pintu?

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U