JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Showing posts with label H1N1. Show all posts
Showing posts with label H1N1. Show all posts

Monday, July 19, 2010

saya sudah menerima suntikan antiviral H1N1. anda bila lagi?

balik rumah minggu lepas, aku, mak ngan adik aku pegi klinik utk amek injection tamiflu.. apedaaa benda dh reda baru nak amek kan? hentam je laaa.. dh org nak bagi, kite amek aje...

sebenarnye masa mula2 hospital offer mak ngan adik2 tunggu aku balik.. pas tu bile aku balik, hospital dh x offer sebab dh tinggal sikit ubat tu. deorg hanya bagi kat org2 yg berisiko (makcik2 dan pakcik2 yg ade penyakit darah tinggi etc tu laaa). punye la strict masa tu.. sampai jiran aku menipu semata2 nk dptkan injection tu.. yg kelakarnye tu, dia pegi dgn jiran yg lagi satu yg betul2 ade darah tinggi. mak cik yg ada darah tinggi ni ajar la makcik yg sihat ni menipu... suruh ckp ade darah tinggi jugak.. so bila nurse tanye ade sakit ape2 tak, dia ckp la sakit darah tinggi.. bila tnye amek ubat ape, menggelabah la mak cik ni.. ye la deorang tak berpakat awal2 nk ckp ubat ape kan... lastnye nurse check tekanan darah makcik yg sihat ni.. sah2 la sihat kan.. nurse pun cakap "alang2 dah datang, kiteorang bagi injection utk selsema burung la ye" adoiiiii burung dh lama sihat dr selsema.. lagi nak bagi.. tp terima je la kannnnn...

ok berbalik pada cite... since dh lama deorg bukak offer ni dan hampir nak tutup dh pun, maka makcik nurse pun lelong ubat.. dia pun teringat la ayah yg pernah tnye pasal antiviral ni. so doerg pun call ayah.. petang tu kami pergi la amek injection (dengan jiran yg tipu ade darah tinggi tu;p). oh ye, sebotol ubat tu kena cukupkan korum 10 org.. tu yang ajak ramai2 pegi spital tu.. sebab once dh bukak, xleh nk simpan dah

bila amek injection ni, aku seolah-olah xde panyakit cari penyakit oke! sehari lepas injection tu sume pun sakit2 badan.. adik aku paling teruk siap selsema2 gitu.. isyk3... lemahnye antibodi dia.. mak paling steady;p seharian jugak aku dok sakit2 badan.. seksa!!! seksa!!!

ape2 pun pengambilan antiviral ni bukan la nak kate yg kite xkan kena H1N1.. confirm x kena ke ape, tapi ia salah satu usaha aje utk menghalang.. selebihnya allah yg menentukan..

Friday, October 2, 2009

cerita H1N1

lama pulak rasenye aku tak merepek pasal H1N1 nih.. jadi, stelah lama aku tak merepek, aku nak sambung la sikit..sikit je..sekadar berkongsi (dan jugak sbg pengajaran bagi umat2 yang tak suke/tak mahu/tak hingin pakai mask)

otw balik baru ni, ayah aku cite anak sedara tok aku (sepupu mak aku lah!) meninggal. mengapakah? kerana H1N1 kawan2 sume... hurm... tak sangka, akhirnye 1 of my family (even agak jauh) meninggal kerana H1N1.. tp kite kena ingat, sedaranya doktor ke, sedaranya aktivist pemakaian mask ke, even kalo dia sendiri researcher mencari vaksin H1N1 kalo Allah dh menentukan ajalnye kerana H1N1 xda siapa yang mampu membangkang atau menolak. cuma aku nasihat korang pakai mask tu sebagai prevention je.. selebihnye tawakal 'alallah..

ok, arwah dh berumur 60++, boleh dikira sbg warga emas pun kan? aku tak tau la profil kesihatan allayarhamah.. takkan nak belek satu2 kot rekod kesihatan.. tp as we know, warga emas ni antara yg berisiko..

allahyarhamah hanya demam dan selsema sehari, pas tu rasenye demam sikit je.. esok nye terus tak sedar.. dan dibawa ke GH. tak pulak aku pasti bape hari admitted, tp mmg sekejap je. aku mmg x sempat interview habis parents aku haritu. tp dr cerita mak sedara yang lain, kalo nak tgk pun dr luar bilik je la... mcm sape yang ada simptom H1N1, mcm pocedure biasa la, smple diambil utk dihantar ke lab.

pagi hari dia meninggal tu, ayah aku called tnye pasal result sample, mmg +ve, dan pagi tu pulak ayah aku ade meeting, tak sempat nk ziarah. lunch hour, ayah aku naik, allahyarhamah dah tak de.. innalillahiwainnalaihirajiun.. drpdnye dia dtg, dan kepadanya juga kite kembali...

rupa2nye, utk org yang menginggal kerana H1N1 ni, hospital akan uruskan jenazah sepenuhnye. drpd mandikan, hinggalah dikapankan dan disolatkan. tp bila balik kmpg, tok sedara aku (mak allahyarhamah) mtk dibuka, utk dilihat buat kali terakhir.. aku sbg chemist agak confuse ngape la hospital yang urus.. mak aku kate mcm HIV/AIDS la... hospital yang urus. aku sendiri pernah baca dlm paper, jenazah pesakit AIDS akan dibasuh dgn cecair peluntur berklorin utk menghapuskan virus..tp utk H1N1 wallahua'lam bisawab...

ok kawan2, take care ye.. sila pakai topeng hidung dan mulut sekiranya anda batuk atak selsema (macam iklan dlm tv je...)

Monday, September 7, 2009

14 jam yang lalu

terlambat pulak mengupdate blog harini... sibuk menikmati cuaca penang ni..huh! yo yo ooo je..

mlm td aku naik bas kol 10. mak ayah ngan adik bongsu aku la ngantarnye...dan, sesuai dgn title yg aku bg pada diri sendiri, aktivist mask, maka harusla aku mengenakan mask.. kt luar bas mask tu kt dagu je sbnrnyee.... pastu, leh pulak pakcik tu sound aku..."adik, org x pakai dh gotu..xdok doh h1n1" who said xde? memandai je... tak tgk berita la tu ade bape puluh org dok kt ICU tu... dan aku jwb ape? "xpo...sy xse mati lagi" adoiyai.. terlepas ckp pulak.. nasib baik la aku tak kena mrh ngan mak aku mlm td...

dlm bas, ini merupakan fenomena biasa sbnrnye.. org seat depan korang turunkan seat tu tahap aximum... sampai xleh nk turun lagi.. sape dok kt belakang nasib la ye...heheh.. aku telah mnjadi mangsa semalam...adoiyai... payah la kalo nk buat kerusi tu jadi katil... aku slalu akn rase bersalah nk manyusahkan org blkg aku.. tkt dia x selesa.. apsal org lain xleh fikir mcm aku fikir ek?

sampai2 aku sahur makanan yg aku tapau dr rumah..erm.pg ni sahur nasi la lagi... esok lusa... roti la jawabnye..heheheh.. sambil2 tu bukak la laptop aku.. byk gile rubbish! aku tatau la kawan2 aku jwb amende kt fb tuh, yang menyebabkan aku di tag.. penuh email aku ngan benda tu je... menyusahkan org sungguh la.. skrg aku dh edit setting... pasni xpyh la aku mendelete rubbish2 itu semua..wat seak ja la!

Friday, August 21, 2009

mengapakah? kenapakah?

haaa...kalo saidah baca post aku ni mesti dia akan kate "dia start daaaaahhhh".. xpe la, aku mmg nk start

seminggu lepas aku balik KL ni aku rase blog aku ni xtenang sikit..ye la hari2 aku dok berkempen suruh org pakai mask...kempen pilihanraya pon kalah.. OPPSS...ini bukan blog politik ye..harap maklum..hehehe

selepas aku dok berkempen hari ni, maka hari ni aku nak bagi reasons pada korang, apsal aku dok suruh sgt korang pakai mask tuh

UTK ORG MUDA/ANAK2 MCM AKU, KAU DAN KAWAN2 KAU
aku pasti mak ayah korang msti ade simptom sakit2 3 berangkai tu. biasa la, dh dipanjat usia. dan aku pasti jugak korang tak buta huruf utk baca yg antara golongan berisiko pada h1n1 adalah penghidap sakit kronik. dan sekali lagi aku pasti, korang mmg sayang mak ayah korang kan? maka, even mereka sekejap sakit sekejap sihat pun, mereka stil menghidap kan? disinilah relevennye kempen aku tuh! utk nyawa mak ayah ko. kalau korang tak syg nywa seniri, anggap saje lah pengorbanan ni utk mak ayah yg dh byk berjasa pada korang. FAHAMKAH MAKSUD AKU NIH?

LAGI SEBAB UTK ORG MUDA MCM AKU, KAU DAN KAWAN2 KAU
kalo kt umah ko ade TV, ko boleh tgk berita. dan statistik menunjukkan (kalo korang xreti wat statistik, ni aku dh conclude siap2) kanak2 adalah insan yg mostly affected jugak. kalo korang dah punye anak, 'hai...takkan tak syg anak kot?" and again, kalo ko tak syg diri seniri, syg la anak korang. dan bagi yang bujang mcm aku nih, kesian la anak2 org lain..baru ni aku pg KL pun aku cuci tgk bersih2 before pegang anak sepupu aku tuh

DAN SEBAB YG RELEVAN UTK SEMUA ORANG
hentikanlah penyebaran virus h1n1. bukan semua org mampu utk beli ubat, bukan semua org kaya mcm korang.

adoyai, aku dh xleh nk fikir, later i'll update again..

*ok korang, sila pakai mask bile berada di tempat yg ramai org ye

Thursday, August 20, 2009

aktivis face mask ingin berkata-kata lagi

salam...

korang, harini aku mahu berkata-kata lagi pasal face mask, as i already declared that i'm the face mask activist (actually aku mengaku dgn muka tak malu je aku ni aktivist..pakai mask ma...mane ade org prsn pon..heheh)

dua tiga hari ni sana sini dok bising pasal harga mask yang mengalahkan harga cheezy wedges tu (alamak! tetiba teringin..) dan mengopakkan poket2 si peminat setia mask..

dan kerajaan pula berjaya mengambil satu langkah bijak dan berkesan utk mengatasi masalah ini...bagus jugak kan! so setelah ditetapkan, berikut adalah harga siling mask yg kerajaan dh tetapkan:


jadi, bak kata kosmo, topeng kini mampu milik... erm..berfikir sebentar... mcm slogan ape ek? mcm pernah kudengar, tapi di mana ya?

pakai, pakai jugak, tapi kite kena pertahankan hak kita sebagai pengguna. jgn main bedal je beli tu..kang nak bagi duit kat anak buah x cukup woo... (tibe2 terfikir, sape yg layak dpt duit raya dr aku raya nanti..ops...teropong anak bulan pun belum..) haha

Monday, August 17, 2009

cite klinik

ha! sape nk dgr aku merepek pasal h1n1 lagi? <-topik hangat masa kini

pagi tadi aku mula rase sakit tekak, pas tu mula la psycho rase nk demam la ape la..merepek betul la aku nih!

pastu malam, pas balik tusyen (kate nk brenti? huhu) aku terus ke klinik dr akhbar ali (dr kegemaran). punye la ramai manusia yg sakit! seperti kata kak apai dan naiem, FARHANA THE POYOEST, maka aku pun memakai mask (topeng muka) masa masuk klinik tu.. langkah2 keselamatan! huhu... dan dalam klinik tu ade jugak la beberapa org manusia yg tidak menonton tv (kerana dh lama sgt dok kat bukit) yang tidak memakai mask walaupun batuk dal selsema. siap ade sorang minah ni aku offer mask pun tak mo lagi! haiya! ape jenih manusia ni? aku nk bagi benda free pon xmo ke? lempang laju2 mahu?

sorang mamat belah sana pun batuk bapak la kuat, siap selsema jugak, tak pakai mask jugak, even sapu tangan pun tak bawak! hm...dh batuk takyah fikir macho la! opssss...terlebih sudah! ampun..ampun! niat aku nk protect org sekeliling sahaja...(kire aku ni layak jugak dicalonkan jadi menteri kesihatan kan?)

ok2 aku brenti membebel, aku dpt tips dari akak sebelah-tips dari dr kt pusat kesihatan tu... utk org dewasa, amek vitamin C 1000mg(biasa 500mg je) tapi, minu air banyak2 ye.. then dinasihatkan amek vitamin D (cth: yg kapsul yg ade minyak ikan kt dlm tu, atau scott's emultion) kerana dia bagus utk peparu (lung); virus H1N1 kan serang peparu...

ok la kawan2 disebalik kutukan aku ni, ade jugak info aku bagi.

again aku nak kate: TOLONG LAH PAKAI MASK! AKU MERAYU!

semoga allah melindungi aku, keluarga aku, org2 yang aku sayang, guru2 dan kawan2 aku, org2 sekeliling aku, muslimin wa muslimat dan seluruh umat manusia drpd wabak penyakit ni.. ameen.

**opss...lupa cakap! aku sihat okeh! alhamdulillah! dr cakap anak tekak bengkak sikit je..dan aku je perasan demam (farhana psycho!)

Sunday, August 16, 2009

kawan-kawan, saya memerlukan pendapat anda...

again, jangan marah saya...sy nak cakap pasal h1n1 lagik! hahaha... tapi ini berkaitan dgn sy sahaja..sy malas nak berleter pasal org malas pakai mask, atau sudah berapa byk kes dh dicatatkan sekarang...yang sy tahu, kawan2 mmg kena komen post kali ni (ada bunyi mcm memaksa kah?) ini bukan paksaan, tapi rayuan sahaja okeh!

setelah seminggu memakai mask, sy rasa sangat lemas dan rimas! sebabnye? takda aliran udara yg baik (of cos la...saiz filter kt mask tu hanya beberapa micron sahaja). bila ptg, muka dh lama terkepung dlm mask tu, mula la berminyak la ape la...tak selesa tahu tak! kalo pas makan pulak...haha...allah je yg tau ape perasaan memakai mask itu (berus gigi amat penting ketika ini)

DAN, ketika penularan yang semakin mengganas mcm raksasa vs ultraman ni, mask pun kehabisan stok. haha... kalo tak pun, naik harga! duwet tu lagi satu topik yg kritikal jugak tuh!

sy dh terfikir dr minggu lepas lagi benda nih, tp tatau nk buat mcm mane...dan hari ini sy dh jumpa caranya.. ape kata kalo sy menggantikan face mask tu dgn purdah? opss...bukan purdah yang 'itu' ok, jauh sekali ber'niqab' mcm org2 arab tu.. cuma, sy akan melipat sikit tudung sy itu di muka (tudung kecik susah sikit nak buat, so ape kate kawan2 upgrade sikit saiz tudung tu!); next time sy post gmbr tu ek!

tp ade beberapa masalah yg timbul (biasalah tu..)
satu-ade org kate og berpurdah itu perasan lawa. tp kalo sy pakai mcm mane? sy bukannye lawa pun...leh tak sy jawab sebab sy takut virus? tak pun, kalo sy pakai penutup muka (bukan purnah tau..sy nak bagi nama lain nanti) sebab sy nk cover parut jerawat atau nak tutup bahagian pipi yg tembam? ok tak yg tu?
dua-ini lagi sy takut! nanti org kata sy mempersendakan agama pulak! pening dan pening! tp, ape kate kawan2 baca artikel ni dulu..sila klik ye

ha, sila la bagi ulasan/pendapat/buah fikiran ye..sy pening nih!

**apa yg membezakan penggunaan sy dan aku dlm blog nih? sy bila sy berbicara dgn pembaca, aku bila sy cakap sorang2 diri (sy x cakap aku ngan org okeh!)

Saturday, August 15, 2009

cakap pasal H1N1 lagik!

tajuk yang hangat dan aku paling suka nak bincangkan pada masa ini...sebabnye hanya satu, condition is worsen!

tadi aku sempat chatting ngan sorang mamat dr sebuah negara di selatan malaysia. dia kata kt sana h1n1 trkawal dan semakin oke..iye ke? wallahuaalam..sebab dh semingu aku terpisah dr dunia luar dan terperuk dlm hotel dan dewan2 di PWTC tu.

dan mamu itu kate kat mesia ni keadaan makin teruk sebab gov tak amek actions yang sepatutnye.. iye ke?

pada pendapat aku, kementerian kesihatan dah memainkan peranan yang cukup baik utk menangani keadaan h1n1 yg makin teruk nih.mungkin la tindakan yang diambil tak lah sebaik begara dia yang dianggap lebih eficient tu...tp dh nama pun wabak, mesti la susah nak control. nak2 kat negara yang berpopulasi ramai mcm mesia ni (ramai=warga mesia+PATI+pndtg dgn izin) even US pun tak leh nak kawal dgn very efficient lagi..so pada aku, the smaller the country, the easier to control the outbreak(dh gaya buat lab report pulak)! betul kan?

dan lagi satu, pasal org nak kerajaan dedahkan kt mana kawasan panas H1N1 tu..satu tindakan yg bahaya kalo kerajaan announce. mengapa? silap2 kalo kerajaan announce, sume manusia, haiwan, dan tumbuhan di kawasan panas itu akan lari ke kawasan yang lebih sejuk dan finally seluruh negara akan jadi kawasan panas.. toi x?

ok la kawan2, aku nak berhenti membebel dulu nih..ape2 pon take care of yourself.. pkai la mask tu..bukannye masuk neraka pun kalo pakai mask. tak payah nak fikir ayu2/hensem2 la..korang bukan ayu atau hense sgt pon! dgn kata lain, korang nak sakit ke korang nak lawa?lu pikir la sniri!

Sunday, August 9, 2009

takut ke dgn H1N1?

sehingga masa aku menulis blog ni, dah 26 kematian berikutan penularan H1N1. sempat pulak aku bersembang dengan akak jiran sebelah bilik (student pharmacy) sibuk la dok bercerita takut la ape la..dia jugak ade cakap yg kt airport ramai yg xda kesedaran utk pakai mask..

hm..lepas tutup pintu bilik, aku terfikir pulak (berfikir sorang2). ape yg org takut sangat dgn H1N1 ek? aku pun agak takut jugak..tapi ape yg aku takut? ape yg org ramai2 takut? ha a la..bila difikir2 aku pun xtau ape yg ditakutkan.. takut mati ke? nak kate takut mati, sume org kan pasti mati.. cepat ngan lambat je..patut org lagi takut accident la kan (ikut logik akal aku je ni..huhu) ATAU, org takut kerana serangan H1N1 tu sgt severe dan acute. ade kemungkinan..

sekarang mcm2 ujian allah turunkan..tetapkan la iman korang.. sekadar mengingatkan; dunia kita makin tua.. hari kiamat makin hampir-cuma xtau bila je... jgn tgu malaikat nak tiup sangkakala baru nak bertaubat sudah.

jgn la takut sgt dgn h1n1 dan jgn pulak terlalu amek mudah. for those who are searching for guidelines of facing h1n1 outbreak, di visit THIS LINK. ok sume, jaga diri dan jaga kebersihan persekitaran ek!

Monday, June 22, 2009

H1N1: Mengapa perlu ambil risiko

Bile bercakap pasal H1N1, pening kepala aku ni..at first aku ikut jugak perkembangan penularan penyakit ni, tp bile dh menular dgn sgt ganas mcm skrg ni, xterdaya aku nk follow.
at first aku fikir Malaysia la antara tempat yg selamat utk berlindung dr wabak2 bahaya ni. walaupun kite ni nmpknye mcm agak menentang perintah Allah, tp alhamdulillah bole dikatakan masih dipelihara oleh-Nya lagi...
Seingat aku, kes yg pertama jadi bile sorang student malaysia yg blaja kt US balik Malaysia..mungkin pada pandangan dia Malaysia adalah tempat yg selamat, sebab tu la dia balik. makin teruk bile kawan yg balik sama dia pun dh berjangkit la pulak...masa tu mungkin ada segelintir rakyat malaysia yg menyalahkan insan2 ini..betul, mmg bkn salah meraka, tapi mengapa mereka balik? aku rase mereka pun tau risiko bwk balik penyakit ke rumah pulak..tak pasal2 keluarga terlibat..kalo aku di tempat mereka, aku rase aku pun tak tau ape tindakan aku. mungkin aku balik jugak. sebabnye scanner kt airport x detect pun aku sakit..mungkin sebab tu la mereka balik...
sekarang, H1N1 makin menggila...td aku bc paper, byk jugak dah yg berjangkit..sampai sekolah ditutup lagi tu! ini dh parah!
persoalan yg aku nk timbulkan kt sini: ape perlunya kite berjalan sakan di saat penyakit tgh menggila.. bwk2 la bersabar.. nti dh reda kn boleh pegi jugak...

APE-APE PUN, REDHA! semoga kita senantisa di bawah lindungan-Nya..

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U