JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Showing posts with label student. Show all posts
Showing posts with label student. Show all posts

Thursday, August 25, 2011

ramadhan 2007

KAT 340E, 3rd year B. App Sc (Analytical Chemistry)
-pahit-
-masam-
-masin-






finally
-MANIS-

*rindu nak jadi undraduate balik*sob*sob*



Sunday, October 11, 2009

tata.... nx sem akak tak ngaja dah..hehe

rabu lepas (bersamaan minggu hazlami kena kuarantin) merupakan minggu terakhir aku ngan student aku. pas ni sume get ready utk exam ye! dan, berakhirlah extension utk GA scheme aku selama 2 tahun.. lega rasenye.. tp nanti poket kosong la...huhu. mcm kelas sebelum nih, aku snap jugak gmbar deorg.. nanti 'kesok hati' lak kang..layan gambar ok...zasssssss


.::trio yg paling banyak mulut aku prnh jumpe::.


.::budak baik..siap pgl aku instructor tuh::.



.::yg ni slalu nk kenakan aku haha::.



.::yg ni suke dtg lmbt ke lab::.



.::pair yg paling sempoi dan selamba::.

aku ngaja 1 kelas je quarter nih..maka sikit je la student aku.. tata sume.. akak doakan awak sume berjaya dlm final exam, dan dpt berbakti kepada ibu bapa, agama dan negara. okeh? gud luck sume.. (weh...add la akak dl fs tuh..hehe)

Friday, October 2, 2009

bile aku dah start marking...

haha..aku tengah bizi mark report student aku..bile aku start je mark report deorg, maka terbocorlah rahsia mereka..haaa...tu la...menipu macam aku tak tau je deorang nih.. bak kate orang tua2 modern, sekilas bilangan titik perpuluhan, dah aku tahu nak bagi markah berapa..hoho

aku gelak besar bile student aku tipu temperature..huhu.. siap letak suhu tap water 25degree tuh..itu adalah mustahil...kecuali la bilik ade aircond..hai la budak..kalo tak tipu leh jugak aku bagi markah...

lagi best bile budak2 ni mengamalkan sistem tiru bulat2 senior punye.. siap x sedar tu utk report sheet baru publisher dah tukar beberapa figures..deorang bodo-bodo tiru figures dlm report lama..huhu.. kantoi.. gelakkan mereka! hehehe

aku paling bengang bila dlm manual dh lukis comel2 rupa graf yang akan diperolehi tapi mereka buat silap..maka aku pun...buat satu garisan silang dr kiri ke kanan, dan satu lagi garisan silang kanan ke kiri. dan letak satu bulatan..huhu..

masalah sungguh la kalo cm ni.. lagi sedih tang markah berjangkit-jangkit..ala yang kite akan guna value kat atas utk pengiraan kat bawah.. nak bagi mrkh mcm mane tah!

budak2 skrg amek mudah je buat keje...mcm mane nk maju ni... isyk3...

Friday, September 25, 2009

perkara pelik tapi benar


aku sendiri pun tak hengat bile aku kawen..hua hua hua

Sunday, September 13, 2009

don'ts in the lab

teringat pulak students di tengah malam nih.. pelik2 ek budak2 sekarang...

hehehe.. aku rase, setakat yang aku tahu, budak chemistry akan menjadi antara budak yang paling selekeh dalam kampus. kos lain yang selekah aku tatau la pulak.. tp kos yang paling boleh tergedik2 bergaya dgn rambut yang dh diluruskan, kuku panjang, eyeliner, lipstik merah merekah, eyeshadow berwarna pelangi, bedak 4 inci, perfume 10 batu boleh bau mungkin jadi milik orang2 bisness, managemant, soc sains dan pendidikan(hoh! aku plg anti yg ini!). bak kate lab assistant lab aku, budak skul kimia tak lawa.. yang lawa budak edu.. hoh! tolonglah.. lawa tp kalo labwork hancus xda gunanya..

but lately, aku perasan budak2 kimia dah reti jugak bergaya.. ape mereka buat?

  • rambut lepas bebas dlm lab
oooo..nak buat fashion show ke dlm lab? huh! sesuka hati dia ja.. padahal dr skolah dh blaja kalo rambut panjang kena ikat kalo masuk lab. ape takut rambut yang diluruskan tu rosak ke? student aku ade yg buat mcm ni.. aku pun pegi dekat, buat2 tengok deorg buat kerja.. pastu bagi la sebijik.. aku cakap "bukan kalau rambut panjang kena ikat ke? terbakar nanti kang baru tahu" (sambil buat muka mengugut) pastu terangguk2 je la.. ye la aku cakap yang benar kan..

apsal la takleh fikir langsung deorg nih? thn lepas, budak2 yang lepas rambut ni akan ikat rambut deorg kalo masuk lab.. 3 jam je.. xrosak pun rambut tu.. huh!


  • kuku panjang
haaaaaaaa.... ni lagi takleh blah! berani ye simpan kuku panjang! dok main chemicals dgn kuku panjang tuh.. tah ape2 lekat tak tahu.. pastu balik makan cekedis ngan tangan.. pastu raba mata... pastu korek idung (opppss) tah ape2 masuk dlm badan..

ni jadi kt student kak apai.. tp haritu aku p lab.. maka, kena sedas ngan aku.. "awak simpan kuku panjang ni chemicals tak lekat ke?" sengih tak dapat berkata2.. huh!



alaaa...kite kan budak chemistry.. identiti selekah tu biasala la.. mcm la xde org buat pakai sportshoes dgn baju kurung (aku lah tu) cute what! ape lagi ek yang membuatkan budak chemistry ni selekeh ye? haaa... pakai labcoat yang kotor dan koyak rabak.. sape tah!

ape2 pun, safety comes first.. nk attract2 org ko silap tempat!

Thursday, September 10, 2009

aku, mereka dan etika

sbnrnye aku nk tulis cite ni dr last week..tp malas la pulak..(rasenye angin M kak nadiah dh sampai kt sini..hehe)

cite pasal student baru aku la.. kan last week berlaku pertukaran lab antara budak2 1st year, so aku dpt la student baru.. kalo nak dibandingkan student rabu quarter lepas ngan quarter ni, student quarter ni agak cepat kejenye..dan friendly jugak.. huh! kelas 1st dah buat aku mcm kawan2 dia je.. tapaham betul budak2 sekarang..hehe

ade satu grup tu siap lmbt last week.. sbnrnye experiment tu mmg lmbt sikit, kecuali dua grup yg buat.utk lab aku, report mmg kena anta on the spot..xleh tangguh2.. so budak2 ni dgn muka 5 sen nye tu merayu nak anta esok.. hm.. tgl 3 soklan pun nk tangguh esok.. aku bagi la sedas.. "ha, awk ni kalo buat dah siap dah...ni dok bising2 nk anta esok, mmg la smpi esok tak siap" huh..tak dilayannye..sibuk jugak mintak nk anta esok..kalo aku, aku nk anta hari yang sama..tak larat aku nk pg lab kat atas bukit tuh.. tp lastnye siap jugak la.. tu pun pada masa kecederaan.. kalo tak, aku mmg nk halau kuar 15 min before 5.. (sbnrnye GA malas nk tempuh jam)

yang tak tahannye tu, ade satu permintaan yang aku mmg x dpt nk tunaikan.. deorg mintak aku anta mereka ke kelas.. hurm.. itu melanggar etika rasenye.. kalo budak2 lain nmpak aku tumpangkan mereka, dan kalo mereka report pada dean.. sape yang kena? erm...

dis week pon still sama..mintak tumpang lagi.. bukan taknak bagi adik oi....tp salah:(

ade lagi satu permintaan dr mereka.. ajar KAT141.. hurm.. yg ni insya allah akan diusahakan.. kena tgk balik la jwbnye.. nenek pun da lupa cu... haha

*deorg teka umur aku 22.. hehe ustazah LAA aku pun igt aku 22... heheh.. mmg la 22... tp tmbah lagi dua...hehehehe.. ade sape2 nk rahsia awet muda aku tak? hoho

Thursday, September 3, 2009

OK tak kalo org panggil mcm ni...?


org pgl mcm mane tuh? mesti tertanye2 kan... huhu

mcm ni, aku kan ade ngaja budak 1st year.. eh silap, wat demo utk lab deorg la.. lebih sng dipanggil lab instructor la...

selama aku mengaja deorg ni, panggilan yang paling biasa aku dpt adalak akak, miss atau cik la.. tapi rasenye yg panggil cik/cik nurul tu lastnye akan bertukar jadi akak jugak akhirnye.. wah! ramainye adik2!!! hehehe (tp aku xla pgl deorg adik)

ade quarter sblm ni, ade budak tu dia pgl i cikgu.. erk? cikgu? huhuhu.. mcm nk tersedak! tak suke la org pgl mcm tu. cikgu ni kejenye mendidik, aku mengajar aje... tp xpe la..dh dia selesa nk pgl mcm tu kan.. drpd pgl aku dr. baik cikgu kot.. kang ramai lak org complain apsal tibe2 dpt title dr.

dan semalam aku telah mendapat satu nama baru lagi.. apekah itu? jeng jeng jeng.....

I


N


S


T


R


U


C


T


O


R


INSTRUCTOR!

huwa la wei!
hebat gila panggilan tu! aku pon terkejut! budak tu leh angkat tgk smbil lari2 gi kat aku smbl pgl "instructor! instructor!" aku mule2 terkebil2 jugak.. dok fikir dan dgr betul2 ape dia pgl aku... er... positive! instructor! mentang2 la kt report deorg tulis "lab instructor" dan mereka perlu isi nama aku... hadoiyai.. fenin fenin...

ok ke org pgl mcm tu?

Thursday, August 27, 2009

goodbye my dear...

minggu ni minggu last handle budak2 nih..nx week dpt student baru.. saje amek kesempatan post muka deorg nih..heheheh.. kasi femes sikit ye.. heheh

student hari selasa






student hari rabu



ok, tata sume my student.. nk week i dpt student baru;p

ucapan khas utk mereka:"semoga anda success dlm pelajaran dan berjaya menjadi chemist sejati" regards, kak nurul/cik nurul/CIKGU!!!

*ade jugak yg pgl cikgu... huhu.. i bukan cikgu la..heheh

Wednesday, July 29, 2009

alahai student aku...

last week, aku membebel pasal lab kut102 aku..boleh tak hari ni nak mintak izin nk berletiaq lagi? hangat hati betul la..asal kelas hari khamis je mesti kebengangan muncul..

budak yang last week aku tegur measure volume guna bikar tu still buat benda yang sama.. isyk3.. deorg ni makhluk ape ni? kalo aku la, ape yg cikgu aku ajar zaman skolah2 dulu aku still igt..biar betul mereka ni... otak 2nd hand? hmm.. dh la dgn procedure salah lagi.. (hm..korang baca menual ke tak nih?) pas tu, bila kena tegur tu mula la nak masam muka.. heh.. berani sungguh la.. utk org2 chemistry, food tech, en tech dan segala tech yang kena sukat VOLUME , aku mahu bertanya, zaman dulu2 smpi sekarang korang pernah ke sukat volume pakai beaker?

masalah yg kedua timbul: bila spectrophotometer rosak! last week dh kelip2 dh..tapi ok balik..minggu ni awal2 ok, tp kemudian malang menimpa..terus innalillah...tak tau bacaan ape yg dia bagi.. terpaksa pulak student aku prepare solution lain (sebab dh habis test kt mesin rosak tu) dan tumpang guna spektrofotometer kak an..sungguh malang.. dh la lambat siap, kira pulak terhegeh2.. aku dh ajar mcm mane nk kira still salah lagi..nampak sangat tak baca intro..budak oh budak!

pas tu ade satu grup lagi..nak amek starch solution (larutan kanji) dan dia pipet benda tuh! eh biar betul! starch tu kan indicator aje! aku pun p la tnye, "awk nk buat ape ni' - "saya mau amebik starch" - " hah?! awak nak amek bape mL?" - "10 ml" HAAAAAHHH!!! berlari aku cari manual! biar betul 10 ml! dan sbnrnye 1 mL..bile aku pergi balik, mula la bidak tu aangkat tabikkat aku.."sorry miss..1 mL sahaja.." huhu.. satu ngan sepuluh pun bole bertukar!

pas tu ade pulak yg minum dlm lab...dh byk kali tegur.. masa briefing pun dh ckp. dr skolah pun dh tahu..tp kenapa buat lagi? budk tu minum kt depan, dan aku jerit dr belakang (kuat jgak ye suara aku) -"haaaa!!! sape bagi awak minum dlm lab" cepat2 dia sorok botol air kt blkg dia..huhu.. lawak pun ade skali fikir.. penat betul nk pesan, jgn minum dlm lab, jgn minum dlm lab, jgn minum dlm lab. tp boleh pulak dia jwb "kak, sy minum HCl + itu sodium hydrixive" pH 7..selamat..huhu..main2 pulak!

tu tak kira lagi kerja aku sepanjang sem..asek2 menerangkan mcm mane nk kire order utk kinetics! GILE! sume keje gila! mereka mmg x baca manual..itu conclusion aku!zaman aku dulu, survive la sniri (dpt jugak smbg master..jadi jugak chemist kwn2 aku..sume pun guna teknik yang betul) faktor 90's babies kot..80's mmg anti ngan 90's...huhu

Tuesday, July 28, 2009

kita dan mereka

hari ini hari selasa..seperti biasa, aku akan ada kelas kut102 hari ini.. dan seperti biasa jugak aku akan sampai before time atau on time.

hari ini berlaku pulak satu kisah..kalo zaman dulu2 student tak berani dtg lewat drp tok guru.. tapi sekarang lain pulak! kite pulak kena tunggu student.. hari ni ade sorg dtg lewat. 20 minit lewat drp masa yang sepatutnye. kalo ikut aku sila balik ke bilik je la. tp kak apai yg turut berada di lab meyatakan bahawa kena lewat 30 min baru boleh halang... so aku dgn segala hormatnye mempersilakan student itu masuk. siap ucap ' slamat datang' lagi masa dia tutup pintu. dan alasan pun diberikan 'kak, sy dh tgu bas 10 min awal-950" ; utk pengetahuan, lab bermula pukul 10..

hm...budak2 sekarang.. seingat aku yg 3 thn tgl di RST ni, kami akan keluar 20-30 sebelum kelas bermula, supaya kalo xde bas kami boleh berjalan ke kelas (tp kalo kelas kol 8 paling lwt kami turun pukul 730 pg). turun 10 min b4 kelas tu hanya valid utk org2 berkenderaan sahaja!

lainnye zaman aku dgn mereka..makin diberi kesenangan makin banyak kerenah!

sedih!

cerita dari tusyen

aku mmg ade mengajar home tusyen, dan student aku sorg je, nur farisha. setiap hari isnin dan khamis aku akan ke rumah dia utk mengajar subjek2 tertentu. mlm tadi pn sama., keluarga ini ada menerima tetamu. tp aku just naik atas dan menjalankan tugas mcm biasa (cis ayat ala2 guru berdedikasi je) opss..lupa pulak, ini adalah part time job sahaja ye (jgn la org offer mengajar pas baca blog ni)

satu yg paling menarik tentang keluarga ini (keluarga abg foaz dan kak ija) mereka tak pernah lokek. ade aje yg ditawarkan. dan aku pulak puas menolak! huhu..(actually aku jenis mkn petang, bukan mkn malam). air dlm gelas besar tu mmg akan dihidangkan setiap kali kelas;P

dan hari ini dh jadi rezeki aku mkn roti jala..(walaupun aku tidak berselera utk mkn sbnrnye) dan aku telah menolak, tp mereka still bwk naik tray ke atas (bilik study) fuh! mcm kt hotel pulak ade delivery mcm ni. so jamah la sikit....kang deorg kate ape pulak kan? mmg makanan tu x patut dihabiskan pun (sebab tu hidangan utk 4 org la! huhu

farisha pon excited nk masuk gmbr jugak...huhu

Wednesday, July 22, 2009

teori perlanggaran molekul dan penghasilan energy

fuh! tajuk aku sound sooooooooooo chemistry!!!! alhamdulillah, kengerian minggu ni sudah tamat bile lab session aku habis...tinggal lab hazwan je esok. gud luck ye sir!

semalam dh hari ni Cik B dtg melawat lab as this week is her turn to do the inspection. dan sebagai mana semua GA yang incharge 1st year tahu, sekiranya inspection dilakukan oleh Cik B, kemungkinan pelbagai malapetaka yang tidak diingini utk berlaku adalah sangat tinggi.

kak apai incharge kelas hari isnin. so aku dengan jayanye berjaya mengutip petua2 agar tidak dimarahi. walaupun ini adalah sem ke-3 aku incharge lab nih, ketakutan still menghantui diri.. drp petua yang diberi, nothing much yang akan membuatkan aku dimarah, ditengking atau dimalukan depan student aku. Cik B akan byk menyoal student.ALHAMDULILLAH:p deorg kan apex student..jadi mereka sepatutnye 'THINK OUT OF THE BOX' (walaupun aku rasa mereka terlampau bergantung kepada aku utk pengiraan dlm report tu sebenarnya.)

semalam takda ape yang menggegarkan jiwa aku. Cik B masuk dan round2 dan naik ke lab atas.. on the way turun dia masuk check lagi skali. takde sesiapa yang disoal siasat mcm kelas kak apai..huhu

harini pulak dia dtg agak lewat. aku tgk kereta dia dh tersadai kat bawah agak lama, aku pun dh berdebar-debar. tunggu punya tunggu tak dtg lagi..eh, mane pulak ni. aku sbnrnye gelabah gile kalo dia dtg..student aku yg buat experiment buat byk gile kesalahan. siap buat benda yang tak patut jadi dalam dunia lagi tau! ade ke patut deorg measure solution yang deorg nak gunakan dgn beaker? aku rase budak sastera pun takkan buat mcm tu. fuh! aku mmg bad mood gila masa tu. dh la buat salah. org tegur buat muke pulak tu. berani buat muke ngan aku. hm..i cant help anything here..markah SKILL mmg terpaksa ditolak. dah la salah sorang partner deorg xdtg. sesuka hati tak dtg lab..igt org bagi replace ke? melampau la budak2 ni. siap ade srg tu (budak 2nd intake) nak tanye soklan kat aku panggil dengan tangan aje. fuh! menguji kesabaran betul..banyak gile masalah lab sem ni. nak plot graf pun masalah. aiyooooo..aku masa form 5 pun dh tau mcm mane nk plot byk2 graf atas satu kertas...hmmm...budak2 sekarang (bak kate sharon 90's babies) sooooooooooooooo different from 80's (aku bercakap cm aku nih tua sgt je..)

akhirnye Cik B dtg..siap berleter kat aku budak2 lab bawah tak faham konsep extraction sume..hish..tadah je la telinga sambil tersengih2...pas tu dia soal aku pasal extraction. confirm aku xlah jawab la! paling last aku blaja kimia organic masa aku 2nd year dan masa 2nd year la last aku amek lab organic (lebih kurang 4 tahun yang lampau).. dan Cik B mula menerangkan teori perlanggaran, teori ikatan (bond) teori tenaga molecules dan segalanya pada aku..fuh berpinar-pinar mata nak faham teori2 ini. sejak 2nd year aku just belajar peralatan (instrument), macam mane alat tu berfungsi, mcm mane nk buat calibration, mcm mane nk analyze quantitavely and qualitatively...huh..berpinar mata sampai sekarang!

sampai sudah aku tak nak mempunyai apa2 hubungan dgn kimia organic. waaaaaa!!!


 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U