JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Showing posts with label dunia. Show all posts
Showing posts with label dunia. Show all posts

Wednesday, July 21, 2010

tadi kan.....

aku pegi dengar talk kat dewan kuliah.. tu pun kebetulan amek kak jenny kat masjid, ternampak la banner. talk pasal ape? pasal mavi marmara tu la... salah sorang drpd tahanan tentera israel telah dijemput utk memberi ceramah.. so tanye2 sape nk pegi, maka aku bersaing pegi ngan kak shila.. disebabkan haritu isu illuminati aku dh hurai mcm karangan spm, kali ni aku tulis mcm aku jawab soklan kimia tak organik masa degree ye;p

  • menurut tuan haji noorazman, tahanan dibebaskan bukan la sebab israel tu dah jadi baek, tapi sebab israel tertekan dgn turki.. rupe2nye turkey ni power jugak.. dan israel pun takut dengan turkey ni.. sebabnye, turkey ade ugut something yang membuatkan israel terpaksa membebaskan tahanan
  • mula2 tentera israel akan melepaskan 2 bom ke dlm kapal.. subhanallah, dgn kuasa allah dua2 bom tak jadi. bom yang pertama sepatutnye mengeluarkan asap yg bole pedihkan mata org, dan bom yang kedua yg boleh keluarkan cahaya yg kalo sape2 terlihat akan jadi buta permanently or temporarily. kejam kan? tapi tu la... kuasa allah mengatasi segala2nya
  • pastu turun 3 komando tentera israel. deorang terus tangkap, bukak baju deorang yang berlapis2 yang menyimpan banyak senjata tu. memang org atas kapal x cederakan deorang pun.. muka komando tu, toksah kate la... takut yang amat dah.. tapi bile dah dilepaskan ewah2 tocang naik balik
  • penceramah ade menceritakan pasal sorang budak ni, baru berusia 19 thn namanya furqan dr new york syahid sebab nak menyelamatkan seorang bayi berumur 2 stgh thn (dlm misi ni bayi ni adalah peserta termuda) mula2 dia ditembak dikepala.. satu kecanggihan peluru israel ini adalah bila dia masuk je dlm badan kita, peluru tu sendiri akan pecah dan menyebabkan benda yg xde ape2 bole jadi patah dan sebagainye. tapi punye kuatnye budah ni, sampai la dia mati, dia berdoa supaya allah menerima syahidnye.. kagumnye aku.. yg si askar ni pulak bila dia dgr budak ni asik berdoa, makin ditembak bertalu2, sampai anggota konvoi x dpt nk amek jenazah budak tu.
  • lepas dibawa ke sel, tahanan diberi makan lobak, timun, dan aku lupa lagi satu. xsgka jugak makanan gitu pun diracun.. buktinye, bila deorang balik ke negara masing2 sape yg dh g check tu didapati mengalami keracunan arsenik
  • doktor2 israel pun kejam jugak.. kalo luka kena peluru kt tangan, biakan aje laa.... kalo yg kena jangtung ke, peparu ke, hati ke, baru deorang rawat. itu pun x bius ape.. hidup2 je bedah, keluarkan dan jahit semula.. dah la jahit kasar gila tahap jahit guni beras.. isyk3
  • rupenye2 kapal mavi marmara ni canggih tau! sistem cctv deorang tu kalo antena di sini kena tembak, terus connected ke antena lagi satu. jadi kali td berpeluang la menonton ape yg berlaku atas kapal... gerun sungguhhhh!!!
  • lepas dengar ceramah ni, mula la rase nk boikot balik.. bape lama bertahan walluahualam.. aku kan hangat hangit tahi ayam
SHARING IS CARING....

Wednesday, October 7, 2009

alam mula berkata-kata

tahun 2009 nih banyak sungguh kejadian bencana alam. drpada tanah runtuh (2008 ke 2009 tah), banjir sana sini, taufan pulak datang, pastu fenomena el-nino yang panah ketok kate org kelantan dan sekarang diikuti pulak ngan gempa bumi sana sini, siap dgn tsunami lagi sampailah srangan biologi pun turut berlaku kat dunia nih..

kau nak lari mane?

kau nak menyorok kat mane?

kau duduk mane2 pun, tetap ade risiko... cuma kita xtau sama ada Allah menentukan kita terlibat ke tak..

dah banyak sgt tanda2 macam nih, kau masih taknak balik ke pangkal jalan ke? still nak amalkan cara hidup yang kononye moden tu ke.. hurm.. kawan2 sedar ek.. ini bukan sekadar ujian, tp jugak peringatan.. aku tahu kite makin lalai :(

semoga kita dilindungi Allah drpd sebarang bencana

ameen

Tuesday, October 6, 2009

nak, tak nak, nak, tak nak?

sila refer keratan akhbar ini

artikel ni menimbulkan hangin kak apai (aku juga..berjangkit seyh..)

kalau korang kan, ape perasaan korang?

cubit paha kanan, paha kiri sakit jugak.. betul tu mmg betul, tapi kalo kaki kanan sendiri yang menyepak paha kiri, mcm mane tuh? kalau org tak mau, kite perlu terhegeh2 lagi ke?

*org wat jahat, kite balas dgn baik.. semoga Allah beri petunjuk kepada mereka

Monday, October 5, 2009

aku tak tahu nak anti ke tak..

aku blog walking lagi hari nih..terjumpa satu post dr satu blog (aku dh masukkan pd link ak pun). dan dr situ kamu boleh bukak ke satu link dr satu, surat dr sahabat kite, indonesia

hurm..setelah dibaca-baca surat tu, hanyalah satu surat untuk mencari gaduh, bukan surat dr seorg sahabat kpd sahabat. lebih kepada musuh serasa aku.

aku malas nak membalas setiap patah perkataan yang diungkapkan... kalo balas seumpama si bodoh lawan si bodoh lah... sedangkan kalau kite di pihak ke-3 sekalipun perlu meleraikan persengketaan antara dua saudara, ni kan pulak kite adalah org yang bersengketa itself.

aku tak paham, pasal makanan kau nak gado, pasal lagu kau nak gado, pasal tarian nak gado. apekehalnye nih? pasal rendang tu hak milik sape kau nk argue jugak..hei, takde benda lain ke? penting sangat ke hal2 mcm tu dalam pembangunan Islam? ape sumbangan sume2 tuh dlm pembangunan Islam? ade ke?

dh dekat2, haruslah ade persamaan. mcm la negara2 timur tengah, makanan, budaya deorang sama jugak. dh nak buat mcm mane dh traitnye macam tuh.. haiyo... soooooo childish!

okeh, aku ni mmg tak minat nk tgk cite indon yang tahyul mahyul, karut marut tuh rasenye macam makin benci lak nk tengok..

*drpd kau perjuangkan macam2 benda merepek ni, ape kate kau tolong mangsa gempa tu. ade jugak faedahnye

*aku harap org malaysia menggunakan akal fikiran utk gado mcm nih.. aku tak heran xde maid indon, sebab mak ayah aku mmg x amek maid;p

Saturday, October 3, 2009

momentum ramadhan yang tersisa

bagi seorang manusia yang mempunyai daya ingatan yang baik, musatahillah dia akan melupakan perkara yang dilakukan setiap hari dalam masa sebulan dlm masa 2 minggu. yup, ramadhan dh meninggalkan kita selama 2 minggu, selama 2 minggu ni jugaklah masjid2 sunyi drp solat sunat tarawikh yang mmg dikhaskan utk bulan ramadhan aje. dan dalam masa 2 minggu ni jugaklah kite dh tak berpuasa, kecuali bg yang melakukan puasa sunat. hurm... sedih pulak bila igt ramadhan yang sudah berlalu pergi...

aku nak tnye diri aku dan anda sume, stelah ramadhan pergi, bape banyak amalan semasa ramadhan yang kau sambung buat utk waktu sekarang? kalau ramadhan dulu kau kejar wat solat sunat (at least utk waktu isyak) maka sekarang macam mane? kalau masa ramadhan korang baca quran bermuka-muka sehari, skrg mcm mane? momentumnye bertambah, berkurang atau zero? tepuk dada tnye iman;p

aku rase momentum utk meneruskan amalan2 semasa ramadhan tu masih lagi ade baki walaupun sikit. ape kate kalau kite sama2 teruskan je.. ye la, dlm keadaan yang banyak malapetaka ni kan (utk sape yang x baca paper, tsunami di samoa, gempa di indonesia & filipina) tak salah kalau kite lebih mengingati Allah;)

Sunday, September 6, 2009

bangsa arab dan bangsa melayu

tibe2 aku rase mc nk menulis dgn sgt byk je malam ni...hehehe..setelah sehari tanpa post kan.. hehe...

tibe aku rase mcm byk sgt je idea aku tuk menulis...tajuk di atas muncul bile aku tdo lewat (skrg la!) dan tv depan aku ni mempertontonkan siaran langsung solat tarawih dr masjidilharam, makkatulmukarramah.. hm...aku sungguh rindu pada tanah haram itu...

byk pihak mempersoalkan sikap bangsa arab yang degil..dan ramai jugak yang menganggap bangsa melayu sgt sopan.. ku turut jugak merasakan bahawa bangsa melayu ni sopan, tapi perlu diingat, bukan semua mcm tu.. jgn kite memandang sesuatu bangsa tu dgn pandangan hina, sedangkan kite belum tentu suci.. huhu... pnjang lak mukadimah...

aku sbg golongan atas pagar (kerana aku melayu, tp ade sikir ancestor aku dr tanah arab, maka aku memilih utk berada di atas pagar berduri) memandang kedua2 bangsa ini mempunyai kelebihan masing2...ini berdasarkan pemerhatian aku setelah berkawan dgn kawan2 arab...

fakta pertama. mereka mmg selalu selfish berbanding kita.... kita terlalu berlembut dgn mereka. satu fakta yang tak dapat disangkal..

fakta dua. mereka selalu nak menang dlm ape2 hal... kite melayu jati selalu mengalah.. baiknye kite..walaupun bawah satu nama, Islam, tp lain2 sikapnya

fakta tiga. kita selalu kutuk arab, tp kenapa kte tak belajar kebaikan yang mereka ade, dan hanya mengutuk.. aku sgt kagum dgn bangsa arab yang betul2 menyerahkan sesuatu hal kepada Allah SWT. adakah kite mcm tu? aku rase jarang. waheeba adalah salah sorang yang selalu aku dgr mengucapkan kata2 pergantungan kepada Allah.. kalo kite.. aku rase just kate, "takpela..." tu je kan..

fakta empat. berapa kerat drpd kita yang menjadikan ucapan "alhamdulillah, insya allah, masya allah, allahuakbar, ya allah" sebagai mainan di bibir? utk bangsa arab ucapan2 ni menjadi mainan bibir mereka.. sampai waheeba pernah tnye aku "why malaysian don't say alhamdulillah nurol" dan aku terpaksa berkata, "hah? i always say waheeba!" rupenye dia perasan, tak ramai yang selalu sebut alhamdulillah.. adoiyai.. payah jugak nak membacking korang ni ye! hihi.. kalo nak kata tu bahasa dia, kenape xda pun antara kita yang ckp "syukur kepada Allah" ye?

fakta empat. arab mmg xsuke cuba makanan kite, tp kite terhegeh2 try makanan arab.. heheh.. aku pun tatau apsal la deorg takut sgt nk mkn mknn kite nih.. pdhal aku masak utk waheeba (yemen), hanan (palestine) dan juman (sudan) deorg ok je.. hahaha..maybe nak jaga hati aku je kot.. dan aku jugak selalu dpt rase makanan arab.. actually masakan deorg lebih kurang je ngan kita.. cuma ade speacail features sikit ja.. aku sendri pun bukannya leh telan sume makanan yang waheeba bagi kat aku tuh!

fakta lima. melayu sgt menghormati org yang lebih tua.. kite akan panggil akak/abang dlm adik beradik dgn panggilan kak atau abg kan? tp mereka just panggil nama ja.. maka, proudlah kita kerana menjadi melayu (walaupun bangsa yang jepun merupakan bangsa yang paling sopan)

fakta enam. berapa kerat drpd kita yang menjadikan membaca Al-Quran tu mcm membaca novel/paper? utk bangsa arab, al-quran tu part of their life..

fakta tujuh. berapa banyak kau berzikir dlm sehari? masa aku di bahrain, mekah dan madinah, pegang tasbih tu mcm pegang henset je kot... utk pemandu taxi, smbl tgu penumpang sambil berzikir.. hm.. kalo kite leh wat mcm tu kan elok..

ha.. cukup la dulu aku membanding2.. kang rmai pulak melayu yang marah kat aku.. aku cuma nak memberitahu ape yang patut.. kebetulan dok tgk tarawih dr mekah ni, ape salahnye nye aku membetulkan salahpaham antara kite kan..

*Junjungan besar kite pun dr bangsa arab...huhu.. jadi?

Tuesday, September 1, 2009

petrol naik lagi!!!!!!

source


aku sbg pemilik kenderaan bermotor berasa sungguh bengang dan sakit hati bile harga petrol naik. bile harga petrol naik, maknanye harga utk mendapatkan satu liter petrol tu bertambah, atau ayat yg lagi pening kepala, u pay same amount as before, but u get less volume of petrol.. mengertikah?

bile harga petrol tu naik, secara automatiknye segala barang kat kedai runcit pakmat, gerai ah chong atau kedai borong muthu naik harga.. alasan mereka; minyak naik. hm.. hai, goreng ayam guna petrol ke? uhuhu

dulu (tahun lepas) bile petrol naik mendadak mcm sewel tu, harga barang sume naik. terasa jugak kesannye tu.. duit mcm air paip je kuar.. aku masa tu pun pening fikir pasal minyak kete.. kwn2 aku pun sama.. masa tu duit 50 inggit yg sekeping tu mcm ade syp je utk terbang bila2 masa kalo pegi ke stesen minyak atau kedai sekalipun

tp bile harga petrol turun, ade pekedai2 tu turunkan harga brg yg mereka naikkan tu? aku rase tidak sama sekali... kalo ade pun, sekerat dua je kot...

wahai peniaga, wahai pemborong, wahai tokeh2 kilang...sila dengar ucapan aku:
  • korang tak perlu kesiankan aku kalo nk naik barang, tp sila korang kesiankan mak ayah aku yg bekerja utk family
  • korang tak perlu kesiankan kwn2 aku sebab mereka bekerja, tp korang kesiankan mak ayah kwn2 aku yg dh pencen tu
  • korang tak perlu kesiankan adik2 aku sebab mereka masih cukup makan, tapi korang kesiankan la anak org2 miskin yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang
  • korang jgn fikir org2 yg tinggal di rumah2 besar yg mampu beli baju mahal2 tu, tp sila fikir org2 di hulu2 sungai, di celah2 kota, dlm hutan yang duit tu cukup2 utk menampung hidup
  • korang jgn lihat pada juara akademi fantasia yg kaya-raya, tp korang tontonlah rancangan bersamamu
  • harga brg yg kt kedai ko skrg tu adelah hrga barang masa zaman petrol 1L-rm2.70 dulu..
huh! sebab petrol setong, kesian kite satu negara...

kalo buat mogok mcm ni mungkin harga petrol turun kot? huhu..
cube lah!
source

Friday, August 21, 2009

mengapakah? kenapakah?

haaa...kalo saidah baca post aku ni mesti dia akan kate "dia start daaaaahhhh".. xpe la, aku mmg nk start

seminggu lepas aku balik KL ni aku rase blog aku ni xtenang sikit..ye la hari2 aku dok berkempen suruh org pakai mask...kempen pilihanraya pon kalah.. OPPSS...ini bukan blog politik ye..harap maklum..hehehe

selepas aku dok berkempen hari ni, maka hari ni aku nak bagi reasons pada korang, apsal aku dok suruh sgt korang pakai mask tuh

UTK ORG MUDA/ANAK2 MCM AKU, KAU DAN KAWAN2 KAU
aku pasti mak ayah korang msti ade simptom sakit2 3 berangkai tu. biasa la, dh dipanjat usia. dan aku pasti jugak korang tak buta huruf utk baca yg antara golongan berisiko pada h1n1 adalah penghidap sakit kronik. dan sekali lagi aku pasti, korang mmg sayang mak ayah korang kan? maka, even mereka sekejap sakit sekejap sihat pun, mereka stil menghidap kan? disinilah relevennye kempen aku tuh! utk nyawa mak ayah ko. kalau korang tak syg nywa seniri, anggap saje lah pengorbanan ni utk mak ayah yg dh byk berjasa pada korang. FAHAMKAH MAKSUD AKU NIH?

LAGI SEBAB UTK ORG MUDA MCM AKU, KAU DAN KAWAN2 KAU
kalo kt umah ko ade TV, ko boleh tgk berita. dan statistik menunjukkan (kalo korang xreti wat statistik, ni aku dh conclude siap2) kanak2 adalah insan yg mostly affected jugak. kalo korang dah punye anak, 'hai...takkan tak syg anak kot?" and again, kalo ko tak syg diri seniri, syg la anak korang. dan bagi yang bujang mcm aku nih, kesian la anak2 org lain..baru ni aku pg KL pun aku cuci tgk bersih2 before pegang anak sepupu aku tuh

DAN SEBAB YG RELEVAN UTK SEMUA ORANG
hentikanlah penyebaran virus h1n1. bukan semua org mampu utk beli ubat, bukan semua org kaya mcm korang.

adoyai, aku dh xleh nk fikir, later i'll update again..

*ok korang, sila pakai mask bile berada di tempat yg ramai org ye

Sunday, August 9, 2009

takut ke dgn H1N1?

sehingga masa aku menulis blog ni, dah 26 kematian berikutan penularan H1N1. sempat pulak aku bersembang dengan akak jiran sebelah bilik (student pharmacy) sibuk la dok bercerita takut la ape la..dia jugak ade cakap yg kt airport ramai yg xda kesedaran utk pakai mask..

hm..lepas tutup pintu bilik, aku terfikir pulak (berfikir sorang2). ape yg org takut sangat dgn H1N1 ek? aku pun agak takut jugak..tapi ape yg aku takut? ape yg org ramai2 takut? ha a la..bila difikir2 aku pun xtau ape yg ditakutkan.. takut mati ke? nak kate takut mati, sume org kan pasti mati.. cepat ngan lambat je..patut org lagi takut accident la kan (ikut logik akal aku je ni..huhu) ATAU, org takut kerana serangan H1N1 tu sgt severe dan acute. ade kemungkinan..

sekarang mcm2 ujian allah turunkan..tetapkan la iman korang.. sekadar mengingatkan; dunia kita makin tua.. hari kiamat makin hampir-cuma xtau bila je... jgn tgu malaikat nak tiup sangkakala baru nak bertaubat sudah.

jgn la takut sgt dgn h1n1 dan jgn pulak terlalu amek mudah. for those who are searching for guidelines of facing h1n1 outbreak, di visit THIS LINK. ok sume, jaga diri dan jaga kebersihan persekitaran ek!

Sunday, August 2, 2009

kera di hutan disusukan, anak di rumah manangis kelaparan, anak di rantauan lagi kesian!


huh! tibe2 di malam hari ketidak puasan hati aku timbul..suke betul aku tak puas ati eh? aku tak puas hati bertempat ape..bukannye memKHINZIR buta dan membuta tuli.. kawan aku kurang sihat yang agak lama di sebuah negara luar di benua afrika. dan sudah berbuih mulut aku suruh p klinik, malangnye dia tak pegi pun. alasannye 'tak tahu procedure' dan aku baru je berborak dgn kwn dia, persoalan utama yg kawan dia timbulkan adalah 'sapa nk bayar' opsss!! hal duwet kalo tgh2 blaja ni MEMANG sensetif dan SENTAP! makan pun bagai dicatu2 macam mane nk menanggung kos perubatan (di negara di sebelah 'sana' ubat mahal..kerana ubat di mekah mahal-ubat dr jenis yg sama di sini berlambak2 dan priceless) skrg baru aku paham mengapa kawan aku tu tidak ke hospital. mungkin pada sape2 yang duitnye ade lebih sikit boleh la pegi kot!

oke! aku amek satu contoh dan korang fikir.. sorg kawan aku dr sebuah negara yang asek dok kena bom mengalami masalah kesihatan yg sama dgn aku (PID) dan aku konon2nye dh pegi check advice dia pegi pusat kesihatan usm dan dia akan di refer ke GH (general hospital; again for those who can't understand abbreviations!). unexpectable answer aku dpt weh! 'i went already to the pvt hosp..bla bla bla' FUH! dr negara bergolak pun boleh pegi pvt hosp! biar betul! dan menurut dia (aku curi dgr masa dia bercakap dgn kwn dia) mereka ade kad yang membolehkan mereka pegi ke pvt hosp without any payment. MASYUK GILE! nampak tak beza mereka di negara kita dan beza kita di negara mereka? fine, kite meraikan tetamu, tp dlm islam TIGA HARI je...

dan kite jugak baik sgt melayan mereka (aku lah tu!) sanggup meluangkan masa drive mereka ke tempat2 yg mereka nk pegi. heh..baik pulak.. kawan aku pernah timbulkan hal yg sama, memandangkan adiknye belajar di rusia, cara dia fikir mcm ni; 'ade ke org rusia sgp drive adik i ke tempat2 yang dia nk pegi? adik i jalan kaki jugak pg univ dia..' HA A KAN! ade ke warga negara india tolong adik aku kt sana? ade ke yang sanggup tumpangkan/bawak adik aku ke mana2 yang dia nk masa dia xda moto atau tak tau mana hala masa mula2 sampai dulu, dan i am very POSITIVE, mereka (adik aku, adik muna) hanya bergantung kepada rakyat malaysia di sana; ie senior mereka sahaja.. sedih bukan bile rakyat kite tidaklah dilayan sebaik kite layan mereka? kite terlalu baik dan terlalu berbudi bahasa dgn mereka.

so pendirian aku sekarang, no need to pamper them TOO much.. mereka di negara mereka pun belum tentu dilayan sebegini.. fair and square..

Wednesday, July 1, 2009

nasib baik aku ni melaysian

asal usul tok aku adalah dr tanah arab. sebab tu la nama tok aku ade perkataan 'shiekh' kat depan. setelah menyoal siasat bapak sedara aku, baru la aku tau bahawa tok aku ni berasal dr hadraumaut, yaman. tapi bukanlah maknanye tok aku tu yg berlayar dr sana ke tanah melayu, tp arwah moyang aku kot yg dtg berlayar. sama ada moyang aku kawin dgn org malaysia atau org arab, tak pulak aku tahu, sebab moyang aku meninggal masa arwah tok kecik sgt lagi.. tapi tok aku, shiekh ibrahim ni mmg kawin dgn org malaysia..yg ni aku mmg pastu;P

tujuan aku bukan lah utk bercerita pasal asal keturunan aku, tapi aku nk stress di sini bahawa aku sudah jadi melayu tulen. hik hik.. langsung xde drh arab dah tau (dan dan xmo mengaku arab setelah mengetahui perangai org2 arab yang hampeh)

bile fikir balik, nasib baik tok aku kawin dgn org melayu, nasib baik mak aku pun kawin dgn ayah aku yang sgt tulen kemelayuannya..

sebab aku xnk ade drh arab: dh byk sgt dh aku dgr cite tak best pasal perangai arab ni.. nasib baik la moyang aku dh pndh cni awal2..kalo x, msti perangai aku mcm arab2 ni jugak..hik hik.. habis pening sume org nak melayan aku..heheheh.

sebab kedua aku tak nak ade drh arab: bahaya..bahaya.. kalo aku arab msti english aku tunggang langgang..dan kalo aku ckp english msti org x faham

sebab lain lagi: nanti mesti aku tak leh sebut 'p'.. dan akan reti guna 'b' sahaja.. dan aku jugak akan mengalami masalah men'differentiate' penggunaan huruf 'g' dan 'j'

eh, apsal pulak 2,3 hari ni aku dok anti sgt keturunan aku nih? haha..sebabnye, byk sgt dh aku dgr rungutan pasal si org2 dr timur tengah ni..konon mula2 aku igt aku akan jumpa arab yg satu dlm seribu, tapi keadaan ini cm agak mustahil. mcm kawan aku ckp, mereka dr acuan yg sama..'mcm mane acuan, mcm tu lah kuihnye'... hm,....nk kuih ape ek??

Monday, June 22, 2009

H1N1: Mengapa perlu ambil risiko

Bile bercakap pasal H1N1, pening kepala aku ni..at first aku ikut jugak perkembangan penularan penyakit ni, tp bile dh menular dgn sgt ganas mcm skrg ni, xterdaya aku nk follow.
at first aku fikir Malaysia la antara tempat yg selamat utk berlindung dr wabak2 bahaya ni. walaupun kite ni nmpknye mcm agak menentang perintah Allah, tp alhamdulillah bole dikatakan masih dipelihara oleh-Nya lagi...
Seingat aku, kes yg pertama jadi bile sorang student malaysia yg blaja kt US balik Malaysia..mungkin pada pandangan dia Malaysia adalah tempat yg selamat, sebab tu la dia balik. makin teruk bile kawan yg balik sama dia pun dh berjangkit la pulak...masa tu mungkin ada segelintir rakyat malaysia yg menyalahkan insan2 ini..betul, mmg bkn salah meraka, tapi mengapa mereka balik? aku rase mereka pun tau risiko bwk balik penyakit ke rumah pulak..tak pasal2 keluarga terlibat..kalo aku di tempat mereka, aku rase aku pun tak tau ape tindakan aku. mungkin aku balik jugak. sebabnye scanner kt airport x detect pun aku sakit..mungkin sebab tu la mereka balik...
sekarang, H1N1 makin menggila...td aku bc paper, byk jugak dah yg berjangkit..sampai sekolah ditutup lagi tu! ini dh parah!
persoalan yg aku nk timbulkan kt sini: ape perlunya kite berjalan sakan di saat penyakit tgh menggila.. bwk2 la bersabar.. nti dh reda kn boleh pegi jugak...

APE-APE PUN, REDHA! semoga kita senantisa di bawah lindungan-Nya..

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U