JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Friday, November 26, 2010

cara masak yang malas, tapi sihat

hello all! ewah... wish macam pengacara tv pulak ye!

saya tak tau la ape yang bakal sy tuliskan ni anda sume dah praktikkan atau dah tahu ke belum... ia pasal kawan saya, waheeba, minah yemen tu.

di kampus2, budak2 arab dan iran akan masak sendiri makanan deorang, kononnya mereka tak boleh terima makanan kite. macam waheeba pun sama.. dia ade peti, yang ade macam2 stok makanan (read: bila saya lapar, sy pergi ke bilik dia untuk makan!)

macam kite jugak, bukan setiap hari rajin nak masak. kadang2 bila balik kerja (balik lab untuk saya), letih la.. tak larat la.. tak de mood la untuk masak. sama macam waheeba la.. tak masak, lapar la jawabnye.

jadi ape yg dia buat adalah manggunakan segala kemudahan yang ada di bilik dia.. dia amek je daging beger atau nuget atau fries, dia campak masuk oven. sambil2 tu dia mandi. keluar je dari bilik air makanan dah siap... mudah kan!

bila balik rumah, suma makanan pun sy campak dalam oven.. nuget.. beger... fries.. ayam goreng segera.. sedap!!! cuma fries tak jadi sangat.. sebab sy punye adalah microwave oven.. waheeba punye oven pure! rasa makanan tu? lebih sedap! sebabnya rasa2 minyak tak contaminate makanan tu. dan satu observation yg sy nak kongsi di sini: bila kite masak nuget, beger, fries dalam oven, makanan itu sendiri mengeluarkan minyak.. maybe minyak yg ditambah masa makanan diproses kot!

patut la bahaya makan fast food... dah la dalam tu banyak minyak dah, digoreng pulak!

4 pengomen tegar:

nabil said...

wah, nak jadi pakar makanan sihat ke? hee, umah sewa takda oven la, cemana ni?

brat2104 said...

buat burger mmg guna lemak sbb dia mmg pakai fat-protein punya prinsip..

letak marjerin masa masak burger mmg x elok tp org buat sbb xnk daging melekat.. sepatutnya, daging burger digrill sahaja..

oven pure tu apa? baking oven?

cik oryza said...

nabil: xde oven, tak payah buat.. hahaha.. eh kan ade iklan kt pagar stadium, oven baru, rm109 je rasenye

bole2 kt rumah sy kadg2 sy guna non stick pan.. tak guna minyak jugak. oven pure tu oven yg bole bakar2 tu la.. yg xde function lain;p (mcm pure science la pulak kan bile letak nama gitu)

brat2104 said...

baking oven la kan?

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U