JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Showing posts with label info. Show all posts
Showing posts with label info. Show all posts

Friday, November 26, 2010

cara masak yang malas, tapi sihat

hello all! ewah... wish macam pengacara tv pulak ye!

saya tak tau la ape yang bakal sy tuliskan ni anda sume dah praktikkan atau dah tahu ke belum... ia pasal kawan saya, waheeba, minah yemen tu.

di kampus2, budak2 arab dan iran akan masak sendiri makanan deorang, kononnya mereka tak boleh terima makanan kite. macam waheeba pun sama.. dia ade peti, yang ade macam2 stok makanan (read: bila saya lapar, sy pergi ke bilik dia untuk makan!)

macam kite jugak, bukan setiap hari rajin nak masak. kadang2 bila balik kerja (balik lab untuk saya), letih la.. tak larat la.. tak de mood la untuk masak. sama macam waheeba la.. tak masak, lapar la jawabnye.

jadi ape yg dia buat adalah manggunakan segala kemudahan yang ada di bilik dia.. dia amek je daging beger atau nuget atau fries, dia campak masuk oven. sambil2 tu dia mandi. keluar je dari bilik air makanan dah siap... mudah kan!

bila balik rumah, suma makanan pun sy campak dalam oven.. nuget.. beger... fries.. ayam goreng segera.. sedap!!! cuma fries tak jadi sangat.. sebab sy punye adalah microwave oven.. waheeba punye oven pure! rasa makanan tu? lebih sedap! sebabnya rasa2 minyak tak contaminate makanan tu. dan satu observation yg sy nak kongsi di sini: bila kite masak nuget, beger, fries dalam oven, makanan itu sendiri mengeluarkan minyak.. maybe minyak yg ditambah masa makanan diproses kot!

patut la bahaya makan fast food... dah la dalam tu banyak minyak dah, digoreng pulak!

Sunday, August 15, 2010

berjaga2 dengan produk kecantikan

tadi aku baca berita harian online. ade satu entry tu agak menarik perhatian aku. tajuknya IDAM CANTIK JADI GILA!!! wah! ngeri je tajuk tu!!


artikel menceritakan pasal pengeluar2 produk kecantikan yang menggunakan bahan2 terlarang mcm hydroquinone (basically digunakan dlm produk pemutih), steroid dan sibutramine (utk kurangkan selera makan). menurut BH, masa dorang anta produk utk dinilai , pengeluar akan hntar yg memenuhi spec, tp once dh approved, ade bahan terlarang yang ditambah.

ok senarai di bawah adalah copy paste dr berita harian aje...

INFO
Produk disenarai hitam Kementerian Kesihatan


Produk pelangsing badan berdaftar ada sibutramine:
  • Kintop
  • Body Beaus
  • BMI-9 Xylimming Capsule
  • Senna Plus Capsule

    Produk tidak berdaftar mengandungi sibutramine:
  • Lami

    Produk berasaskan makanan mengandungi sibutramine:
  • Obexlim
  • Slimax Coffee
  • Beaute Fit Body Contour
  • Body Trimz

    Produk tradisional berdaftar yang mengandungi steroid:
  • 357 Nasal Spray

    Produk tradisional tak berdaftar mengandungi steroid:
  • Makjun Taufiq Dua Istimewa
  • Majun Dua Istimewa
  • Ginseng Jin Fui Wan
  • Maajun Tenaga Herba Ubi Jaga
  • Jamu Tradisional Jaya Asli (Anti Asam Urat)
  • Red Brand Ginseng Plus Zheng Fei Capsule
  • Ren Sem Tu Chon Chin Kuo Pill
  • Makjun Syafiq 3 Istimewa
  • Reepo

    Produk berasas makanan yang mengandungi steroid:
  • Air Ikan Haruan

    Produk kosmetik yang mengandungi hydroquinone dan tretinoin atau salah satu:
  • Eriesya Spa Beauty Cream
  • Atika Beauty Renewal Cream
  • Temulawak Whitening Pearl Cream Papaya
  • Ratna Sari Whitening Night Cream
  • Tia Amelia Krim Jeragat
  • Chantique Whitening Night Cream
  • RZAC White Pearl Cream
  • Nuriz Day and Night Cream
  • Elite Rias Er Cream
  • R&Z Whitening Night Cream
  • Beauty Line Beautitude Multipurpose Cream
  • Pigmentation Recovery Complex
  • Zara Rejuvenation Cream
  • Natasya Krim Herba Gold
  • De Putih Night Cream

    Produk tradisional berdaftar ada antihistamine
  • Eng Leong Cordyceps Chuanbei Plus Cough Pill

    Produk tidak berdaftar mengandungi antihistamine
  • Pil Zhen Zhu Bai Fong Wan
  • Qian Tong Dan
  • Raja Ubat Resdung
  • Coral Plus UA 350MG
  •  

    Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U