JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Friday, December 24, 2010

bubur asyura


bila Muharam dtg, sibuk la org buat bubur asyura.. saya pun sama! haritu ade org kampung ni dtg anta bubur asyura.. sape entah!

sy pernah mkn bubur asyura kelantan, penang n perak. bubur asyura kelantan hitam sikit berbanding bubur asyura perak n penang. bubur asyura penang kelabu. perak, sy rase kelabu jugak kot!

kalo bubur asyura kelantan, deorang akan letak daging. daging tu direbus dulu, dicarik2 dan dimasukkan.

bubur asyura penang pulak ade pisang.. wangi je bubur asyura tu.. betul2 menggamit perasaan nak makan;p

bubur asyura perak... sy lupa lagi daaaa....huhu

yg sy tau, bubur asyura kelantan deorang letak rempah.. pegi je atas pasar siti khadijah tu, mintak la rempah bubur asyura.. org tu siap bungkuskan rempah utk segantang beras ke.. dua gantang ke... balik rumah, tinggal nk tuang je dlm kawah..

ok la.. jemput makan ye semua!

6 pengomen tegar:

baincardin said...

*Jom 'belasah Part 5' plak! ^_^

husna said...

terus kak husna jd lapaq bubur asyura.
kat sabah tak dak orang buat (kot).
tgh berkira2 nak masak sendirik.
senang dak nak masak?

cik oryza said...

mak aiii kak husna nak buat!! biar betul!! kalo kt rumah sy, kalo mintak nk buat tu siap kena bincang dulu ngan mak2 sedara.. pas tu kalo diberi kelulusan pun, buat kuali kecik je la.. tu pun ade la sekerat hari dah. sebab rasanya dr beras tu nk kasi hancur dulu. pastu tmabah itu ini. nak bagi likat pulak.. bila pekat tu siap melompat-lompat lg bubur tu kak husna...kalo kawah, kena guna pendayung tu. kalo kuali kecik pun kena ikat kt batang..
nak buat ke?

cik oryza said...

mak aiii kak husna nak buat!! biar betul!! kalo kt rumah sy, kalo mintak nk buat tu siap kena bincang dulu ngan mak2 sedara.. pas tu kalo diberi kelulusan pun, buat kuali kecik je la.. tu pun ade la sekerat hari dah. sebab rasanya dr beras tu nk kasi hancur dulu. pastu tmabah itu ini. nak bagi likat pulak.. bila pekat tu siap melompat-lompat lg bubur tu kak husna...kalo kawah, kena guna pendayung tu. kalo kuali kecik pun kena ikat kt batang..
nak buat ke?

husna said...

kat umah kak husna mmg tak pernah masak.
sebab mak dok pi gotong royong masak kat dewan kg dgn org kg.
oleh sebab itu, bertahun2 kak husna rasa nak buat bubur asyura ni sgt remeh dan kena buat ramai2.

tapi lepas dapat tau yang mak kak arix pernah masak sendiri,
terus rasa macam boleh buat secara kecil kecilan.

tapi,
la ni rasa macam kena tnya kak arix balik bg confrm, betul ka mak kak arix msak sendiri.
kalau betul boleh masak sendiri, usaha masak sendiri bubur asyura kat sini akan cuba dilunaskan.
hehhehehehhe

cik oryza said...

semangaaatttttt... sekali setahun kan.. mesti nak rasa jugak sikit;p

kalau kt pasar besar siti khadijah, x muharam pun ade jual;) nanti balik kak husna dtg la sini makan bubur asyura

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U