JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Wednesday, February 10, 2010

kereta api dan pedalaman

*haha.. baru semalam kate bz.. harini siap post cite.. lepas gian sblm anta format laptop oke..

among sume adik beradik mak aku, mak sedara aku yg sulung dok kat pedalaman. kg slow mengkuang, manek urai. dulu, penggunaan kereta belum femes lagi. pengangkutan yang paling common adalah kerata api..keta api lak bukan yang mcm express wau dan sebagainye mcm sekarang ni.. ketapi sekarang siap aircond ape... aku kategorikan keta api nak g umah mak sedara aku tu keta api kelas ketiga..

ciri2 ketapi ni mmg lengkap utk menjadikannye sebagai ketapi kelas ketiga. satu, tiket dia pun mcm dr kadboard je.. saiz dlm 2x3 cm. tiket tu kite beli kt kaunter, then bile naik ketapi tu ade konduktor dtg check tiket. nanti bile dh check, dia akan buat lubang kat tiket tu. ciri kedua yang menjadikannye sebagai pengangkutan kelas ketiga adalah bukan semua penumpang boleh duduk. stesen pertama kt wakaf baru kalo tak silap. sape naik kat wakaf baru sah2 dpt tempat duduk. kalo naik pun dh kat kuala krai, alamatnye, sila berdiri tegak2 la jawabnye... haha ciri ketiga adalah suasana dlm train itu sendiri. mcm dlm oven kalo padat sngt.. kadang2 masa turun tu dah x serupa dgn keadaan masa naik train.. ciri ke-4 adalah bunyi train itu.. sangat kuat! kalo dok dalam train yang tangah bergerak, jangan la bercakap, confirm x dengar! buat naik angin je nanti.. ciri-5, kalo ko turun kat stesen kecik2 cth kt kmpung slow mengkuang ke, kg ape ke, kdg2 xde benteng kt tepi landasan. ko kena terus lompat atas jalan keta api. kalo aku punye stail aku pegang pemegang kt tepi pintu, dan woopsss lompat! kalo mak sedara aku, selamba je langkah turun..aku gayat!!! kalo nak naik oh seksaaaaaa!!! paut kuat2 kt pemegang, dan pandai2 la angkat badan naik ke atas. bukan masalah berat x berat, tapi kalo ko biasa buat tekan tubi mesti la senang aje, kalo malas macam aku, termengah2 la jawabnye;p

biasenye aku akan naik train ni kt stesen pasir mas.. baru la lama sikit boleh naik.. kalo dr pasir mas, aku akan berada dlm train selama lebih kurang 2 jam stgh. lagi satu stesen yang aku slalu naik adalah stesen kualai krai, tp yg tu xsampai sejam pun... xpuas tau! aku kan jarang naik train tu maka aku pilih la stesen yg jauh. masa ni, kalau kena berdiri pun aku ngan adik aku sengih je.. seronok xleh nak kate.. org lain kalo kena berdiri muka tu sah masam mcam cuka getah.

ade satu yang best dlm train ni.. mesti ade org jual makanan lalu lalang. deorang akan ikat dlm plastik kecik2, then ganttung kat cangkuk then bawak dr satu gerabak ke satu gerabak. biasanya ade kacang, jeli yang warna-warni tu, ketupat daun palas (kat kelantan ketupat bukan utk hari raya aje.. hari2 pun ade), buah mempelam muda+asam kelantan style-gula+garam+cili, air tin dan air kotak dan aku tak igt dah ape lagi... pernah sekali sepupu aku yang tinggal kt situ nak kawin, tp masa tu sbnrnye penggunaan kereta dh jadi biasa, tapi kami pilih nak naik train. penuh lah satu gerabak ngan anak beranak kami.. dah tu habis sume barang yang makcik tu jual kena serang kat sepupu sepapat aku... huhu.. budak2 biasa la... tambah lak jrg naik train, lagi la galak.. kami jarang ke hulu, nasib baik la family mak sedara aku rajin ke hilir ni...

itulah serba sedikit cite pasal ketapi yg menghubungkan pedalaman kelantan dgn pekan2 kecil. aku teringat masa nak tdo semalam pasal ketapi ni.. lama sungguh aku tak naik.. sekarang asik naik kete je.. bosan!

2 pengomen tegar:

brat2104 said...

sekali sekala, tu yg gian nk merasa.. cuba kalu tiap hari? huhu.. haru.. tu la yg penumpang2 yg berulang tiap hari rasa

urji hashim said...

selamat merasa,,hehe

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U