JANGAN LUPA TARIKH

join grup ini tanpa paksaan

CERITA-CERITA

APA MEREKA KATA

Grab This Widget

RUANG UNTUK MAMI JARUM


ShoutMix chat widget

PARA PELANCONG

YANG KELUAR DAN MASUK KE SINI

Sunday, August 2, 2009

kera di hutan disusukan, anak di rumah manangis kelaparan, anak di rantauan lagi kesian!


huh! tibe2 di malam hari ketidak puasan hati aku timbul..suke betul aku tak puas ati eh? aku tak puas hati bertempat ape..bukannye memKHINZIR buta dan membuta tuli.. kawan aku kurang sihat yang agak lama di sebuah negara luar di benua afrika. dan sudah berbuih mulut aku suruh p klinik, malangnye dia tak pegi pun. alasannye 'tak tahu procedure' dan aku baru je berborak dgn kwn dia, persoalan utama yg kawan dia timbulkan adalah 'sapa nk bayar' opsss!! hal duwet kalo tgh2 blaja ni MEMANG sensetif dan SENTAP! makan pun bagai dicatu2 macam mane nk menanggung kos perubatan (di negara di sebelah 'sana' ubat mahal..kerana ubat di mekah mahal-ubat dr jenis yg sama di sini berlambak2 dan priceless) skrg baru aku paham mengapa kawan aku tu tidak ke hospital. mungkin pada sape2 yang duitnye ade lebih sikit boleh la pegi kot!

oke! aku amek satu contoh dan korang fikir.. sorg kawan aku dr sebuah negara yang asek dok kena bom mengalami masalah kesihatan yg sama dgn aku (PID) dan aku konon2nye dh pegi check advice dia pegi pusat kesihatan usm dan dia akan di refer ke GH (general hospital; again for those who can't understand abbreviations!). unexpectable answer aku dpt weh! 'i went already to the pvt hosp..bla bla bla' FUH! dr negara bergolak pun boleh pegi pvt hosp! biar betul! dan menurut dia (aku curi dgr masa dia bercakap dgn kwn dia) mereka ade kad yang membolehkan mereka pegi ke pvt hosp without any payment. MASYUK GILE! nampak tak beza mereka di negara kita dan beza kita di negara mereka? fine, kite meraikan tetamu, tp dlm islam TIGA HARI je...

dan kite jugak baik sgt melayan mereka (aku lah tu!) sanggup meluangkan masa drive mereka ke tempat2 yg mereka nk pegi. heh..baik pulak.. kawan aku pernah timbulkan hal yg sama, memandangkan adiknye belajar di rusia, cara dia fikir mcm ni; 'ade ke org rusia sgp drive adik i ke tempat2 yang dia nk pegi? adik i jalan kaki jugak pg univ dia..' HA A KAN! ade ke warga negara india tolong adik aku kt sana? ade ke yang sanggup tumpangkan/bawak adik aku ke mana2 yang dia nk masa dia xda moto atau tak tau mana hala masa mula2 sampai dulu, dan i am very POSITIVE, mereka (adik aku, adik muna) hanya bergantung kepada rakyat malaysia di sana; ie senior mereka sahaja.. sedih bukan bile rakyat kite tidaklah dilayan sebaik kite layan mereka? kite terlalu baik dan terlalu berbudi bahasa dgn mereka.

so pendirian aku sekarang, no need to pamper them TOO much.. mereka di negara mereka pun belum tentu dilayan sebegini.. fair and square..

0 pengomen tegar:

 

Pink Girlz Blogger Template | Blogger Clicks DesignBlogger Theme distributed by FREE Templates 4U